احداث ۴۹ کیلومتر و بهرهبرداری حدود ۹۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی
وزارت راهوشهرسازی در گزارشی مهمترین فعالیتهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در بخش احداث و توسعه زیربناهای راهها در سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم ارائه کرد.
وزارت راهوشهرسازی در گزارشی مهمترین فعالیتهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در بخش احداث و توسعه زیربناهای راهها در سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم ارائه کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راهوشهرسازی، در گزارشی وزارت راه و شهرسازی به ارائه دستاوردهای خود در سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم در حوزههای مختلف پرداخته است. یکی از اقدامات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در بخش جادهای مربوط به معاونت ساخت و توسعه راهها میشود.
بر اساس این گزارش، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، احداث و بهسازی ۶۸۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی را برای سال ۱۴۰۰ هدفگذاری کرده است. بر این مبنا شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل جادهای، از ابتدای سال تاکنون موفق به احداث ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و همچنین بهرهبرداری از ۳۷۱ کیلومتر از این راهها شده است. احداث ۴۹ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و همچنین بهرهبرداری از ۸۹.۵ کیلومتر از این راهها، عملکردی است که این شرکت در سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم داشته است.
طبق این گزارش، از ۴۹ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی احداث شده در سه ماه نخست روی کار آمدن دولت سیزدهم، ۵ کیلومتر بزرگراه بهشهر-گرگان-آزاد شهر-بجنورد-شیروان-قوچان، ۳ کیلومتر باند دوم داران-درود، ۷ کیلومتر بزرگراه برازجان-کنارتخته-قائمیه-بابا میدان و شیراز-دشت ارژن-قائمیه، ۲ کیلومتر بزرگراه تفت-ابرکوه-سورمق، ۳ کیلومتر راه اصلی خوی-قطور-رازی احداث شدهاند.
همچنین ۳ کیلومتر راه اصلی نمین - آستارا - رضوان شهر- شفت - سراوان، امامزاده هاشم - قزوین و رشت کلاشم پایین-مرجقل - فومن - خمام -زیابر و اردبیل - سرچم و صومعه سرا- پونل، ۷ کیلومتر راه اصلی اهواز - رامهرمز- بهبهان، ماهشهر- هندیجان - دیلم، دارخوین - شادگان - خوردورق و واریانت تنگ فنی، یک کیلومتر راه اصلی ایذه -باغملک -هفتگل -نمره یک -قبر سید ، رامهرمز -نمره یک، کنار گذرهای شوشتر و دزفول و محورکارون ۳ - دشت ایذه، ۸ کیلومتر راه اصلی بستان آباد- تبریز- مرند - سه راهی ایواوغلی، میاندوآب - آذرشهر ، اردبیل - سراب - بستان آباد و احداث کمربندی میاندوآب و کمربندی بناب، ۴ کیلومتر راه اصلی فیض آباد-بجستان-فردوس-دیهوک، گناباد- فردوس و تربت حیدریه-بیرجند، ۴ کیلومتر راه اصلی هراز و ۲ کیلومتر راه اصلی نقده - پیرانشهر- تمرچین بهسازی شده است.
بر اساس این گزارش، ۸۹.۵ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی بهرهبرداری شده است. بهرهبرداری از ۳ کیلومتر بزرگراه بهشهر-گرگان-آزاد شهر-بجنورد-شیروان-قوچان، ۱۲ کیلومتر باند دوم کبودرآهنگ - قیدار- سلطانیه، ۴ کیلومتر بزرگراه اهر-تبریز - بیله سوار، ۵ کیلومتر بزرگراه زاهدان- زابل و بزرگراه زابل - دوست محمد، ۲.۵ کیلومتر راه اصلی ساوه -سلفچگان، ساوه- قم وقم -گرمسار و اتصال به کمربندی امام علی (با حجم ۸۰۰ متر) و ایجاد تقاطع غیرهمسطح در محل آزادراه قم - کاشان از جمله پروژههایی هستند که به بهرهبرداری رسیدهاند.
از دیگر پروژههای بهرهبرداری شده در این مدت، ۳ کیلومتر راه اصلی نازلو-سرو ، ۶.۵ کیلومتر راه اصلی اهواز - رامهرمز- بهبهان ، ماهشهر- هندیجان - دیلم ، دارخوین - شادگان - خوردورق و واریانت تنگ فنی ، یک کیلومتر راه اصلی ایذه - باغملک -هفتگل -نمره یک -قبر سید، رامهرمز -نمره یک ،کنار گذرهای شوشتر ودزفول و محورکارون ۳ - دشت ایذه ، ۶ کیلومتر راه اصلی زنجان - تکاب و زنجان - بیجار ، ۴.۵ کیلومتر راه اصلی سقز -مریوان، سردشت-پیرانشهر و سقز-بانه-سردشت ، ۱۰ کیلومتر راه اصلی سمنان- فیروزکوه، یک کیلومتر راه اصلی میاندوآب- شاهین دژ- تکاب، دو کیلومتر راه اصلی هراز، ۲۴.۵ کیلومتر کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور و ۴.۵ کیلومتر چهارخطه کردن راه بجنورد - اسفراین - سبزوار – بردسکن هستند.
عملکرد (از شهریور ۱۴۰۰ تا پایان آبان ۱۴۰۰)
ردیف |
عنوان طرح |
جمع کل (کیلومتر) |
طول احداث |
طول بهرهبرداری |
۱ |
احداث بزرگراه بهشهر-گرگان-آزاد شهر-بجنورد-شیروان-قوچان |
۸ |
۵ |
۳ |
۲ |
احداث باند دوم داران-درود |
۳ |
۳ |
۰ |
۳ |
احداث باند دوم کبودرآهنگ - قیدار- سلطانیه |
۱۲ |
|
۱۲ |
۴ |
احداث بزرگراه اهر-تبریز - بیله سوار |
۴ |
|
۴ |
۵ |
احداث بزرگراه برازجان - کنارتخته- قائمیه- بابا میدان و شیراز - دشت ارژن- قائمیه |
۷ |
۷ |
|
۶ |
احداث بزرگراه تفت - ابرکوه - سورمق |
۲ |
۲ |
۰ |
۷ |
احداث بزرگراه زاهدان- زابل و بزرگراه زابل - دوست محمد |
۵ |
|
۵ |
۸ |
بهسازی راه اصلی نمین - آستارا - رضوان شهر- شفت - سراوان ، امامزاده هاشم - قزوین و رشت کلاشم پایین-مرجقل - فومن - خمام -زیابر و اردبیل - سرچم و صومعه سرا- پونل |
۳ |
۳ |
|
۹ |
احداث و بهسازی راه اصلی ساوه -سلفچگان ، ساوه- قم وقم -گرمسار و اتصال به کمربندی امام علی (با حجم ۸۰۰ متر) و ایجاد تقاطع غیرهمسطح در محل آزادراه قم - کاشان |
۲.۵ |
|
۲.۵ |
۱۰ |
احداث راه اصلی نازلو-سرو |
۳ |
|
۳ |
۱۱ |
بهسازی راه اصلی اهواز - رامهرمز- بهبهان ، ماهشهر- هندیجان - دیلم ، دارخوین - شادگان - خوردورق و واریانت تنگ فنی |
۱۳.۵ |
۷ |
۶.۵ |
۱۲ |
بهسازی راه اصلی ایذه - باغملک -هفتگل -نمره یک -قبر سید ، رامهرمز -نمره یک ،کنار گذرهای شوشتر ودزفول و محورکارون ۳ - دشت ایذه |
۲ |
۱ |
۱ |
۱۳ |
بهسازی راه اصلی بستان آباد- تبریز- مرند - سه راهی ایواوغلی ، میاندوآب - آذرشهر ، اردبیل - سراب - بستان آباد و احداث کمربندی میاندوآب و کمربندی بناب |
۸ |
۸ |
|
۱۴ |
بهسازی راه اصلی زنجان - تکاب و زنجان - بیجار |
۶ |
|
۶ |
۱۵ |
بهسازی راه اصلی سقز -مریوان، سردشت-پیرانشهر و سقز-بانه-سردشت |
۴.۵ |
|
۴.۵ |
۱۶ |
بهسازی راه اصلی سمنان- فیروزکوه |
۱۰ |
|
۱۰ |
۱۷ |
بهسازی راه اصلی فیض آبادـ بجستان ـ فردوس ـ دیهوک، گناباد ـ فردوس و تربت حیدریه - بیرجند |
۴ |
۴ |
|
۱۸ |
بهسازی راه اصلی میاندوآب- شاهین دژ- تکاب |
۱ |
|
۱ |
۱۹ |
بهسازی راه اصلی هراز |
۶ |
۴ |
۲ |
۲۰ |
احداث کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور |
۲۴.۵ |
|
۲۴.۵ |
۲۱ |
احداث راه اصلی خوی - قطور- رازی |
۳ |
۳ |
|
۲۲ |
بهسازی راه اصلی نقده - پیرانشهر- تمرچین |
۲ |
۲ |
|
۲۳ |
چهارخطه نمودن راه بجنورد - اسفراین - سبزوار - بردسکن |
۴.۵ |
|
۴.۵ |
جمع کل |
۱۳۸.۵ |
۴۹ |
۸۹.۵ |