◄ بودجه وزارتخانه کمتر از نگهداری راههاست
در طول سنوات گذشته آنطور که باید برای زیرساختهای حملونقل هزینه نشده و در حال حاضر بودجه وزارت راهوشهرسازی حتی کفاف نگهداری راههای کشور را هم نمیدهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در طول سنوات گذشته آنطور که باید برای زیرساختهای حملونقل هزینه نشده و در حال حاضر بودجه وزارت راهوشهرسازی حتی کفاف نگهداری راههای کشور را هم نمیدهد.
به گزارش تین نیوز، خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اظهار کرد: برای زیرساختهای حمل و نقلی کشور هزینه زیادی انجام نمیدهیم. اما با توجه به توسعهای که در اطراف کشور در حال انجام است باید حتما یک روش تامین مالی جدیدی پیشبینی کنیم تا بتوانیم به اهدافی که از پیش تعیین کردهایم دست پیدا کنیم.
وی افزود: البته مشکل تامین منابع مالی مورد نیاز برای پروژههای حوزه حملونقل ارتباطی با امروز و دیروز الان ندارد و در تمام سنوات گذشته متناسب با نیاز نبوده است و حتی بودجه کل وزارت راه و شهرسازی برای نگهداری راههای کشور هم کافی نیست.
خادمی ادامه داد: در حال حاضر هر راهی در دنیا وجود دارد چهار تا شش درصد هزینه آن باید صرف هزینه نگهداری اش شود و این در حالی است که بودجه وزارت راه هم کفاف نگهدای راهها را نمیدهد بنابراین در پروژههای جادهای و ریلی نیازمند توجه بیشتری هستیم و باید منابع بیشتری اختصاص پیدا کند تا بتوانیم پروژهها را به مرحله اجرا و بهرهبرداری برسانیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: هم اکنون برای حدود ۱۰ هزار کیلومتر ریل که باید ساخته شود، طرح وجود دارد و در بخش آزادراه ها نیز تقریبا به همین اندازه پروژه داریم. از سوی دیگر طول بزرگراهها باید به ۳۶ هزار کیلومتر برسد که هم اکنون ۲۰ هزار کیلومتر بوده و حدود ۱۶ هزار کیلومتر باید بسازیم و در این میان اولویت اصلیُ اتصال و تکمیل شبکهها به ویژه در جاهایی است که حلقههای ناپیوسته داریم.