بازنگری سند راهبردی اقتصاد دریا محور
مدرس خیابانی، مدیر عامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از بازنگری در سند راهبردی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۶ براساس ابلاغیه اخیر مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریا محور خبر داد.
مدرس خیابانی، مدیر عامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از بازنگری در سند راهبردی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۶ براساس ابلاغیه اخیر مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریا محور خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، بعد از ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد دریامحور از سوی مقام معظم رهبری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی درصدد این است تا این سیاست ابلاغی هر چه سریعتر و به نحو احسن به سرانجام برسد.
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا سند راهبردی خود در افق ۱۴۰۶ را به روزرسانی کند و برای توسعه سواحل مکران و استفاده از ظرفیت های بندر چابهار به منظور حمل بار از مبدأ چین و هند به بنادر جنوبی و سپس انتقال از طریق کریدور شمال- جنوب به همسایگان شمالی کشور، برنامه توسعه ای مفصلی را تدارک دیده است.
«محمدرضا مدرس خیابانی» ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد دریامحور از سوی مقام معظم رهبری را به منزله فرصتی ارزشمند برای سیاستگذاران و دستگاه های اجرایی و همچنین شرکتهای کشتیرانی دانست و اعلام کرد: اگرچه ایشان بارها در سخنرانی های اخیر خود نسبت به ظرفیتهای بی بدیل سواحل، دریاها و نیز موقعیت ژئوپلتیک کشور در دسترسی به آب های آزاد و مسیرهای کریدوری، راهبردهایی را بیان فرموده بودند، در عین حال ابلاغ این سیاستها که در قالب ۹ محور کلی بیان شده است، می تواند فرصتی بی نظیر برای کشور و صنعت دریایی باشد.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: بر این اساس، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال جاری مشابه سال های گذشته نسبت به تهیه و به روزرسانی سند راهبردی خود در افق ۱۴۰۶ اقدام نموده که با توجه به سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، این سند مجدد مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه سواحل مکران و استفاده از ظرفیت های بندر چابهار به منظور حمل بار از مبدأ چین و هند به بنادر جنوبی و سپس انتقال از طریق کریدور شمال- جنوب به همسایگان شمالی کشور، برنامه توسعه ای مفصلی را تدارک دیده است
وی با اشاره به بند دو سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه توسعه فعالیتهای اقتصادی دریامحور و ایجاد قطب های توسعه دریایی پیشران در سواحل، جزایر و پس کرانه ها گفت: توسعه و فعال سازی پتانسیل های اقتصادی و بندری مکران که از سالهای گذشته مورد تأکید ایشان قرار داشته، از جمله ظرفیت هایی است که می تواند برای اجرایی شدن سیاست های اقتصاد دریامحور مورد نظر قرار گیرد و این در حالی است که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه سواحل مکران و استفاده از ظرفیت های بندر چابهار به منظور حمل بار از مبدأ چین و هند به بنادر جنوبی و سپس انتقال از طریق کریدور شمال- جنوب به همسایگان شمالی کشور، برنامه توسعه ای مفصلی را تدارک دیده است.
با خرید بندر سالیانکا در روسیه تلاش نموده تا زمینه را برای افزایش نرخ رشد اقتصادی در حوزه فعالیت های دریامحور در سنوات آتی فراهم کرده و با این اقدام، زمینه را برای فعال سازی ظرفیت های دریاپایه کشور و افزایش درآمدهای ارزی مهیا نماید
وی افزود: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین با خرید بندر سالیانکا در روسیه تلاش نموده تا زمینه را برای افزایش نرخ رشد اقتصادی در حوزه فعالیت های دریامحور در سنوات آتی فراهم کرده و با این اقدام، زمینه را برای فعال سازی ظرفیت های دریاپایه کشور و افزایش درآمدهای ارزی مهیا نماید.
خرید شناور، کانتینر، واگن و کشنده به منظور فعال سازی و افزایش حجم عملیات در کریدور شمال- جنوب و از مبادی بنادر اقیانوسی به مقصد بنادر شمالی کشور اقدام نماید
وی با بیان اینکه اجرای سیاستهای ابلاغی اقتصاد دریامحور در ۴ حوزه سخت افزاری، نرم افزاری، مغزافزاری و سازمان افزار از سوی ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دستورکار قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: در حوزه سخت افزاری این شرکت تلاش نموده تا علاوه بر پیاده سازی برنامه راهبردی نوسازی و جوانسازی ناوگان در جنوب و شمال کشور به منظور توسعه روابط تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر، نسبت به خرید شناور، کانتینر، واگن و کشنده به منظور فعال سازی و افزایش حجم عملیات در کریدور شمال- جنوب و از مبادی بنادر اقیانوسی به مقصد بنادر شمالی کشور اقدام نماید.
مدرس خیابانی، راهبرد اصلی در اجرای برنامه های بخش سخت افزاری را، تکیه بر توان تولیدکنندگان داخلی در حوزه ساخت شناور، کانتینر و واگن ذکر و تأکید کرد: نیازهای ناوگان به لحاظ تنوع شناورها در حوزه حمل و نقل کانتینری، فله، تانکر، سوخترسان، فراساحل و همین طور شناورهای خزرکلاس جهت تردد در دریای خزر متمرکز است که با اولویت استفاده از مجموعه تولیدکنندگان داخلی همچون شرکت صدرا نکاء و کشتی سازی اروندان نسبت به تامین این نیازها برنامهریزی و اقدام لازم صورت گرفته است.
وی ادامه داد: به موازات، در بخش تجهیزات بندری، به منظور تامین جرثقیل، کشنده ها، نوسازی کانتینرها و از رده خارج کردن کانتینرهای فرسوده، برنامه ریزی و اقدام لازم صورت گرفته و در بخش ریلی نیز تلاش شده تا به منظور عملیاتی نمودن و کمک به افزایش ظرفیت کریدور شمال- جنوب، با خرید و افزایش تعداد واگن های مورد نیاز جهت سرویسدهی در بخش حمل و نقل ترکیبی، نسبت به تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی که در بند ۸ سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریامحور نیز مورد تاکید قرار گرفته، گامهای عملیاتی برداشته شود.
مدرس خیابانی فعال سازی کریدور شمال- جنوب و حمل کالا از مبداء کشورهای مختلف دنیا به مقصد روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر را از جمله راهبردهای اصلی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به فرسودگی ناوگان حمل ونقل جاده ای کشور و کمبودهایی که در این حوزه بسیار مشهود است، گروه کشتیرانی در قالب یک برنامه بسیار منسجم و راهبردی، برای افزایش ظرفیت ناوگان حمل جادهای و ریلی که منجر به توسعه ترانزیت و حمل و نقل ترکیبی خواهد شد، اقدام نموده که این امر، مدنظر رهبر معظم انقلاب در سیاستهای ابلاغی قرار گرفته است.
وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تأمین و ارتقای سرمایه انسانی در حوزه اقتصاد دریایی، اظهار داشت: برنامه ریزی برای ارتقای سطح آموزش نیروی انسانی در بخش دریایی و غیردریایی، توسعه استفاده از شبیه سازها جهت ارایه آموزشهای عملیاتی و کاربردی، نگهداری و حفظ سرمایه انسانی دریانورد و صاحب تجربه و برنامه ریزی برای جذب و آموزش نیروی کار جوان و تحصیل کرده از جمله اقداماتی است که از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه صورت گرفته و در حال اجرا است.
مدرس خیابانی گفت: همچنین طی ماه های گذشته با همکاری سازمان سنجش و آموزش کشور، اقدام به برگزاری آزمونهای تخصصی در حوزه های مختلف نموده تا نسبت به جذب نیروهای نخبه و دانشگاهی، عمل شود؛ ضمن اینکه با گزینش این افراد در قالب آزمون و انجام مصاحبه های تخصصی، بتوان نسبت به جذب افراد توانمند و متعهد اقدام نمود و بخش انسانافزار را نیز در این فرآیند تقویت کرد.
وی موسسه آموزشی کشتیرانی را یکی از مؤسسات معتبر در حوزه دریایی دنیا دانست و گفت: مدارک صادر شده از سوی مؤسسه آموزشی کشتیرانی در کل دنیا شناخته شده بوده و افرادی که از این موسسه فارغ التحصیل شده و در آزمون های سازمان بنادر و دریانوردی پذیرفته می شوند، در کشتیرانی های معتبر در دنیا مقبولیت بالایی دارند.
وی با بیان اینکه امروز تمامی دریانوردان ایرانی از جوانان این مرز و بوم بر روی کشتی ها حضور دارند و حضور نیروهای خارجی در ناوگان تقریبا به صفر رسیده است، تاکید کرد: با توجه به تخصصی بودن مشاغل دریایی ضرورت دارد علاوه بر حفظ مدیران، فرماندهان و مهندسان شاغل در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به آموزش نیروی انسانی و مدیران بخش بازرگانی اقدام مستمر صورت گیرد که این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.
مدرس خیابانی با بیان اینکه برنامه بلندمدتی برای جذب و آموزش نیروی انسانی دریانورد تدارک دیده شده است، اظهار داشت: در مجموع، در بخش انسان افزار تلاش شده تا با جانشین پروری و جایگزینی جوانان و افراد متعهد و کارآمد بتوان در راستای ارتقای سرمایه انسانی در بخشهای مختلف گروه کشتیرانی که امروز بالغ بر ۷۰۰۰ نفر را پوشش می دهد، مطابق با بند ۶ سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریامحور گام برداشت.
سازندگانی همچون صدرا نکاء و اروندان هم اکنون مشغول ساخت شناورهای سفارش داده شده گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به منظور توسعه ناوگان در سنوات آتی هستند
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توسعه ناوگان و ساخت شناورها و همچنین تحقق برنامه های راهبردی اقتصاد دریا محور را مستلزم همراهی تمامی دستگاه های سیاستگذار و تصمیم گیر و نیز بانکها، صندوق توسعه ملی، وزارتخانه های راه و شهرسازی و صمت و شرکتهای سازنده با محوریت متولی اصلی حمل ونقل دانست و گفت: سازندگانی همچون صدرا نکاء و اروندان هم اکنون مشغول ساخت شناورهای سفارش داده شده گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به منظور توسعه ناوگان در سنوات آتی هستند و لازم است در جهت تقویت توانمندی این مجموعه ها، حمایت جدی از بعد منابع مالی و به روزآوری تجهیزات صورت پذیرد.