◄ بهرهبرداری از متروی شهرآفتاب - پرند با حکم قضایی معلق شد
مدیریت متروی تهران، اخیراً از تست سرد متروی شهر آفتاب به پرند خبر داده است.
بهرهبرداری از متروی شهرآفتاب-پرند با حکم قضایی معلق شد. بنا بر اطلاعات بهدست آمده، در پی مصوبه شورای عالی فنی و امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی و انعکاس آن به دادستانی شهرآفتاب، با ابلاغ این دادستانی هرگونه عملیات اجرایی و یا بهرهبرداری از متروی شهرآفتاب-پرند منوط به اخذ مصوبه شورای شورای عالی فنی و امور زیربنایی وزارت راه شده است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، مسیر متروی پرند در حریم آزادراه تهران-قم احداث شده و احتمال خروج مترو از مسیر ریلی یا ورود وسایل نقلیه عبوری آزادراه به مسیر مترو، باعث ایجاد نگرانی کارشناسان و مسئولان امر شده است؛ چراکه اقدامات انجامشده توسط مجری این مترو که در حریم آزادراه قرار گرفته، پاسخگوی الزامات مورد نظر شورای عالی فنی و امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی نیست.
متروی شهر آفتاب به پرند که از فرودگاه امام نیز عبور میکند، در فاصله بسیار کمی از آزادراه تهران-قم قرار گرفته و فاصله استاندارد حریم آزادراه در طراحی و ساخت آن رعایت نشده که همین امر باعث ایجاد نگرانی مردم و مسئولان شده و محل مناقشه کارشناسی و فنی شده است.
منتقدان طراحی و اجرای این مسیر مترو بر این باورند که وقتی متروی شهری از محدوده شهر خارج میشود، مسیریابی آن باید به تصویب مراجع متولی حملونقل برونشهری برسد که در این مورد مشخص به دلیل وجود دو مرجع تصمیمگیر این ناهماهنگی و اشتباه بزرگ رخ داده است.
این کارشناسان اعتقاد دارند وزارت راه و شهرسازی که هم متولی حملونقل برونشهری و هم متولی تصویب طرحهای جامع معماری و شهرسازی است؛ باید هرگونه ساختوساز مترو در بیرون از شهرها را منوط به اخذ مصوبه از شورای عالی فنی این وزارتخانه کند تا از بروز موارد مشابه و صرف هزینههای سنگین و تبعات آن جلوگیری شود.
این هشدارها در حالی است که مدیریت متروی تهران، اخیراً از تست سرد متروی شهر آفتاب به پرند خبر داده است.
حالا که پروژه تمام شده باید این معضل مطرح شود؟ در سال ۸۶ که این پروژه طراحی میشد و وزارت راه متولی آن بود این معضل وجود نداشت؟ به نظر میرسد حالا که شهرداری متولی شده و آن را تمام کرده برای تخریب رقیب این معضل مطرح میشود.
البته در حریم بودن مسیر ریلی از آغاز احداثمشکلی است که توسط شهرداری تهران و شرکت مترو و معاونت ترافیک شهرداری بوجود آمد و دلیل آن هم نبود بودجه برای تملک اراضی در محدوده مجاز بود، ولی با نصب گارد ریل و فنس های بتنی غیر قابل تخریب می توان از هر دو مسیر استفاده نمود و با ایجاد یک کانال زهکش بین گارد ریل و فنس، روان آبها را هم تخلیه نمود۰البته حضور مدیر و کارشناس آماتور در شهرداری و شرکت مترو و گزینش پیمانکاران سفارشی سالهاست کارهای مترو را با مشکل مواجه نموده و عجله در اجرا و بدون مطالعه توسط متخصص واقعی چنین عواقبی هم دارد۰بامید روزی که مسئولیت ها به متخصصین و مدیران شایسته و کاربلد سپرده شوند۰انشاالله۰
باسلام قدیم مثلی وجود داشت. " نوشدارو بعد از مرگ سهراب " یکسال است این خط به بهره برداری رسیده و حتما عملیات اجرایی آن از سه سال قبل آغاز شده است. وزارت راه و شهرسازی تا بحال کجا بوده است؟ اداره کل استان تهران ایشان تا بحال چه می کرده است؟ اداره کل حریم سازمان حمل ونقل بی خبر بوده است؟ چرا شهرداری بدون اخذ مجوز، قانون شکنی کرده و به حریم راه وارد شده است؟ شهرداری چرا تابحال به تذکرات کتبی وزارت راه و شهرسازی توجه نکرده است؟ لجبازیهای سیاسی دولت و شهرداری چرا باید به سلامت و ایمنی مردم آسیب بزند؟ اگر خدای ناکرده حادثه ای مثل سمنان رخ می داد چه کسی پاسخگو بود؟ تا کی ما باید چوب بچه بازیهای آقایان را بخوریم؟!
مردم تا کی گرفتار سیاسی بازی و رانت خواری خواهند بود؟ آقایان در راه و شهر سازی مخالف مترو پرند بوده و بدنبال راه اندازی قطار حومه ای هستند. البته نه برای منافع مردم بلکه برای جیب خودشان. در مراحل مختلف با شهرداری جنگیدند و حتی پولی بابت مترو پرداخت نکردند. حالا که شهرداری از منابع داخلی خودش مترو را راه اندازی کرده، این بازی جدید را شروع کردند.
چند هزار میلیارد خرج شده بعد چند سال مسیر اشتباه بوده باید هم شهرداری تهران و وزارت راه باید جوابگو باشند.
با سلام متاسفانه مسئولین وزارت راه به جای تسریع در ساخت مترو پرند و رفع مشکل رفت آمد مردم در این مسیر سنگ اندازی می کنند و به فکر منافع خود نزدیک به انتخابات هستند و چرا این حرف ها الان بعد از چند سال می زنند لطفا به مردم کمک کنید