پل صدر، یکی از نمادهای شهر خودرو محور
رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با طرح این پرسش که ساخت پل طبقاتی صدر برای اکثریت ۹۶ یا اقلیت ۴ درصدی ساخته شده است؟ گفت: پل صدر نماد شهر خودرو محور است.
به گزارش ایسنا محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: پل صدر آزمون دقیقی برای راستیآزمایی افرادی است که ادعای حمایت از اقشار آسیبپذیر را دارند اما در عمل و با پول مالیات و عوارض مردم برای دارندگان خودروهای شخصی به ویژه مالکان خودروهای لوکس شمال شهر «فرش قرمز» پهن میکنند.
وی با تاکید بر اینکه بنا بر اعلام مسوولان مربوطه برای احداث پروژه صدر و تونل نیایش حداقل ۴۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: این به معنای آن است که برای این پروژه از جیب هر شهروند تهرانی بالغ بر نیم میلیون هزینه شده که برابر ۱۱ ماه یارانهایست که به آنها پرداخت میشود.
رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه با وجود گذشته ۳٫۵ سال از افتتاح صدر هنوز هیچگونه آمار و اطلاعاتی در مورد هزینههای ساخت این پروژه به شورای شهر تهران ارائه نشده است، گفت: قدر مسلم پل صدر پروژه پر هزینهایست که بنا بر اظهارات متفاوت و بعضا متناقض مسوولان مربوطه با احتساب تونل نیایش، برای مردم تهران ۴۰۰۰ میلیارد تومان معادل یک میلیارد دلار هزینه در بر داشته است.
حقانی با بیان اینکه پروژه پر خرج صدر به مانند سایر پروژههای تهران گران ساخته شد و حالا به یکی از گرانترین معابر جهان تبدیل شده است، گفت: این در حالی است که اولین بزرگراه طبقاتی در سال ۱۹۴۳ در آمریکا ساخته شده اما بعد از مدتی با توجه به ناموفق و کم فایده بودن بودن این سازه پر هزینه پی پردند و بعد از گذشت ۲ الی ۳ دهه ساخت معابر دو طبقه در دنیا منسوخ شد.
وی با تاکید بر اینکه نیم قرن از تاریخ مصرف معابر دو طبقه در دنیا منقضی شده است، گفت: ساخت پروژهای که سالهای سال است که در دنیا به بایگانی سپرده شده، نشاندهنده نوع نگاه سنتی حاکم بر مدیریت شهری است که ادعای تبدیل تهران به شهر انسانمحور را دارد، اما با اقداماتی همچون احداث صدر، در مسیر تبدیل تهران به شهر خودرومحور گام برداشته شده است.
توسعه مترو واجب بود یا دوطبقه کردن صدر
رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه احداث بزرگراه صدر به معنای آن است که دارندگان خودروهای سواری به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی به استفاده از خودروهای شخصی ترغیب تشویق کنیم، گفت: اگر غیر از این بود حداقل یک خط بزرگراه را به مسیر ویژه اتوبوس اختصاص میدادند!
حقانی با بیان اینکه تکالیف مدیریت شهری در زمینه تکمیل شبکه مترو با وجود شعارهای فراوان در این زمینه، بر زمین مانده است، گفت: سوالی که در این میان مطرح میشود این است که توسعه مترو واجب تر بود یا دوطبقه کردن بزرگراهی که طبقاتی کردن آن نه توجیه ترافیکی، نه توجیه اقتصادی و نه توجیه زیستمحیطی دارد؟!
رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در پایان با تاکید براینکه بزرگراه طبقاتی صدر مصداق حمل و نقل خودرو محور و خدمت به حمل و نقل خصوصی شهروندان از جمله ۴ درصدی است که با خودروهای لوکس خود از فراز این پل عبور میکنند، گفت: این در حالی است همزمان ۹۶ درصد شهروندان نیز چارهای ندارند جز آنکه عذاب کمبود اتوبوس، تاخیر مترو و ناوگان فرسوده اتوبوسرانی را تحمل کرده و دم نزنند.