تهران در آستانه بحران کمبود اتوبوس
به گزارش همشهری آنلاین، مهدی چمران با اشاره به نقش دولتها در توسعه ناوگان حملونقل عمومی، افزود: دولتها مهمترین نقش را در توسعه حملونقل عمومی شهرها دارند، اما متأسفانه هیچکدامشان به این موضوع اهمیت نمیدهند؛ با اینکه حمایت ورود و حضور دولتها براساس قانون و تصویب مجلس در بسیاری از موارد شهری ضروری و واجب است.
وی به مهر گفت: مهمترین ورود دولتها به توسعه حملونقل که موضوعی پرهزینه و مستلزم اعتبار بالاست، بحث مالی است. در بسیاری از کشورها ساخت و راهاندازی خطوط مترو با هزینههای صد درصدی دولت انجام میشود اما در کشور ما توافق شده سهم دولت و شهرداری هر کدام ۵۰ درصد باشد. با وجود همین تفاهم، باز هم دولتها پولی پرداخت نمیکنند.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به سرعت خوب توسعه مترو در پایتخت گفت: در ساخت خطوط، جزو نمونههای خوب جهانی هستیم اما بهدلیل عدمتخصیص اعتبار، هنوز نتوانستهایم لوکوموتیو و واگن جدید به خطوط مترو اضافه کنیم؛ به همین دلیل است که به جای فاصله زمانی 3 تا 5دقیقه در ایستگاهها، این عدد به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در برخی خطوط میرسد.
وی با بیان اینکه در موضوع اتوبوسهای درونشهری، معضل جدی وجود دارد، تصریح کرد: براساس طرح جامع ترافیک، تهران نیاز به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس دارد که این عدد هماکنون ۷۰۰۰ دستگاه است و اتوبوسهایی داریم که عمر آنها بیش از 7سال است و باید از خط خارج شوند؛ این در حالی است که دولت موظف است ۸۲.۵ درصد هزینه خرید یک اتوبوس را بپردازد. اما طی 4 سال اخیر هیچ اتوبوسی خریداری نشده است.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه اگر دولتها به شهرداریها در حوزه حملونقل عمومی کمک نکنند، بحران جدی شهرها را فرا میگیرد، گفت: ما امروز در تهران با بحران کمبود اتوبوس و واگن مترو مواجه هستیم و اگر این امر بهزودی محقق نشود، تبدیل به بحرانی جدی برای پایتخت میشود.