بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

ترافیک، بیماری صعب العلاج

می گویند؛ دندان لق را باید کشید و انداخت دور. دندان لق باعث عذاب است. روح روان صاحبش را به هم می ریزد.به همین خاطر صاحب دندان آن را می کشد و خود را از شر ان خلاص می کند.

ترافیک، بیماری صعب العلاج
تین نیوز |

می گویند؛ دندان لق را باید کشید و انداخت دور. دندان لق باعث عذاب است. روح روان صاحبش را به هم می ریزد.به همین خاطر صاحب دندان آن را می کشد و خود را از شر ان خلاص می کند. وقتی هم کشید دیگر نه دندانی هست نه  رنج و عذاب تحمل دردش . انگار از روز اول دندانی در کار نبوده که حالا لق بزند و بلای جان صاحبش بشود. یعنی می خواهیم بگوئیم که این لق زدن های دردآورِکوفتی هرچه که هست یک علاجی دارد.

اما امان از دست این ترافیک. درد ترافیک از آن دردهائیست که علاجی ندارد، لاعلاج است. اما علما و می گویند علاج دارد اما صعب العلاج است. علما می گویند هزینه دارد. اما مسولین محترم  ما  هم طبق معمول می گویند: «بودجه نداریم!!!» یعنی می شود اینطور نتیجه گرفت  ک  علاج پذیر است اما گیر و واگیر دارد. علاج می شود اما سخت.به همین خاطر است که علما روی صعب العلاج بودن آن تاکید دارند.

اما این غده سرطانی که در حال اضمحلال شهر است چگونه بوجود آمده است. علت بوجود آمدنش چیست؟ آیا ما هم در ایجاد آن نقش داریم؟ اگر نقش داریم میزان آن چقدر است و چه باید بکنیم تا از مشارکت در این وخامت نفس گیر مبرا شویم؟  و اینکه آیا شما هم در ایجاد ترافک نقش داشتید و نقش دارید؟ دیگران چطور؟

سوال مردم این است؛ ترافیک درون شهری که مبتلا به همه ماست چرا در تمام ساعات شبانه روز عین بختک روی زندگی ما افتاده و ولمان نمی کند؟!

حالا گوش شطان کر ما نتیجه تحقیق و تفحص مان را با عنوان عوامل ایجاد ترافیک خدمت شما عرض می کنیم. و آخرش را مثل فیلم های کارگردان دوست داشتنی وطنی باز می گذاریم تا بقیه اش را خودتان حدس بزنید و ببینید هر یک از این عوامل به چه چیز هایی، چه کسانی یا چه اداره و سازمانی مربوط می شوند. بعد هم باید پیدا کنید پرتقال فروش را؟! یعنی باید نقش آموزش را هم در حل این مشکل لاینحل و در درمان این بیماری صعب العلاج پیدا کنید. آنچه که در ذیل می خوانید موضوعات و علت های ایجاد ترافیک هستند که مو لای درزشان نمی رود.البته خاطرتان باشد که در این شمارش از اولویت بندی موضوعات خودداری شده است.

1- عدم آشنایی رانندگان به مسیر حرکت

2- وجود تابلوهای تبلیغاتی که برای انتقال مفاهیم طرح از واژه های بسیار ریز و فراوان استفاده کرده اند.

3- ترمزهای ناگهانی خودروهای مسافربر برای سوارکردن مسافر

4- توقف های دوبله و در برخی مواقع «سوبله» در خط سوم حرکت برای خرید یا برای سوار کردن فرزندان دبستانی یا دبیرستانی

5- توقف های ناگهانی برای پرسیدن آدرس و نشانی

6- وجودکنده کاری، حفاری و دست انداز در مسیر حرکت خودروها

7- ترکیدگی لوله آب و جاری شدن آب در سطح معابر

8- ساخت و ساز در حاشیه خیابان و بستن بخشی از مسیر برای تخلیه یا بارگیری کمپرسی های حمل مصالح ساختمانی و تانکر های آب

9- بی توجهی به تابلوها و علائم هشدار دهنده راهنمائی و رانندگی

10- حواس پرتی راننده در زمان سبز شدن چراغ ها

11- کندی حرکت خودروها بخاطر ارسال پیامک از طریق تلفن همراه توسط راننده

12- حرکت به عقب«دنده عقب» در خیابان ها و بزرگراهها

13- نبودن مامور راهنمائی و رانندگی در تقاطع ها و چهارراهها

14- تصادف منجر به جرح یا فوتی درسطح خیابان ها و بزرگراهها

15- عبور غیر مجاز موتور سواران در خیابان های یک طرفه«ورود ممنوع»

16- عبور غیر مجاز عابران در عرض خیابان و عدم استفاده از پل های عابر پیاده

17- حرکت کند و غیر مسولانه عابران در سطح خیابان

18- جستجو رای پیداکردن جای پارک در خیابان های شلوغ

19- عدم استفاده عابران از ناوگان حمل و نقل عمومی

20- ناکافی بودن وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه در مسیر فرعی و حاشیه ای

21- نقص فنی خودروهای شخصی و عمومی و توقف آن ها در سطح کوچه و خیابان

22- درگری های خیابانی و علاقه رانندگان به تماشای زد و خورد به منزله تماشای یکی از صحنه های فیلم های سینمائی یا تلویزیونی

23- ناشیگری رانندگانی که به تازگی موفق به دریافت گواهینامه رانندگی شده اند.

24- ترس و واهمه رانندگان پیر و سالخورده از تصادف با سایر خودروها

25- خوردن، آشامیدن، کشیدن سیگار و مکالمه تلفنی در حین رانندگی

26- خستگی و خواب آلودگی رانندگان

27- لغزندگی سطح معابر

28- نداشتن سوخت کافی و جستجو برای پیدا کردن جایگاه سوخت

29- عدم رغایت حقوق دیگران و لجبازی با رانندگان پشت سری

30- حسادت در حال رانندگی

31- دهن کجی به خودروهای گرانقیمت توسط برخی از رانندگان خودروهای ارزانقیمت

32- بی توجهی و عدم رعایت حقوق برخی از رانندگان خودروهای گرانقیمت نسبت به رانندگان خودروهای ارزانقیمت

33- سلام و خداحافظی رانندگان با عابران پیاده و آشنا

34- جستجوی راننده برای پیدا کردن بیمارستان، داروخانه، شرکت های خصوصی و ارگان های دولتی

35- ایجاد مزاحمت رانندگان برای نوامیس مردم

36- وجود تنوع و تعدد متکدیان و فروشندگان سیخ کباب و فال و صد البته گل های رز بی بو

 

شاید بازهم باشد ولی ما این موضوعات را شناسایی و یادداشت کردیم. حالا شما ببینید که هر کدام آنها به کدامیک از اداره جات ، سازمان ها یا وزارت خانه ها مربوط می شود و کدامیک از آنها به ما و شما مربوط می شود؟!

و اینکه چگونه و چه زمانی این بیماری صعب العلاج درمان می شود؟ ما نمی دانیم اما اعتقادمان بر این است که برخی که دستی از دور بر طبابت و درمان این بیماری دارند و می توانند موجبات علاج آنرا فراهم کنند، سران گرم کارهای دیگر است و شاید به این زودی ها این آب با آتش آنها گرم نمی شود. بنابر این هرچند ته این ماجرا باز است و خودتان می توانید هر نوع برداشتی که دلتان بخواهد داشته باشید اما خوشبینانه ترین راه حل ما برای ایجاد آرامش در خود ای است که ما یعنی فقط و فقط ما درست رانندگی کنیم. و کاری به کار دوست رفیق و همسایه نداشته باشیم. شک نداریم که با درست راندن هریک از ما این بیماری دست از سر ترافیک بر می دارد و راه ریه های شهر باز می شود. و شهر می تواند نفس بکشد و زمین و آسمان می توانند راحت تر و در خور شان خود نفس بکشند و به خود ببالند که چه خوب ما مال عصر و زمانه ای هستیم که آدم هایش درست رانندگی می کنند و برای خود، دیگران و زمین و آسمان«محیط زیست» احترام قائل هستند.

 

امیر گرجی- کارشناس راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.