◄ چرا توسعه دوچرخه سواری از شهرهای کوچک شروع نمیشود؟
چرا برنامه پایلوت دوچرخه در شهری کوچکتر که گستردگی کمتری دارد و مشکل اختلاف ارتفاع هم ندارد اجرا نمیشود تا مشکلات آن شناسایی و راهیابی شود؟
یک کارشناس حمل و نقل در مورد گمانهزنیهایی که درباره علت شکست «بیدود» مطرح میشود، گفت: توسعه دوچرخه سواری در شهرها در صورت اقتصادی بودن برای شهروندان، بهخودی خود محقق خواهد شد و نیازی به کمک مالی دولت و یا شهرداری نخواهد بود.
به گزارش تین نیوز، علی افشار بیان کرد: چنانچه به فکر معرفی دوچرخه بهعنوان وسیله نقلیه پاک و سالم هستیم باید برنامهریزی انجام شده همه آحاد جامعه را در بر بگیرد و ایمنی و امنیت دوچرخه سواران در کنار اقتصادی بودن و فراگیر بودن آن، در اولویت سیاستگذاران و برنامهریزان باشد.
او با بیان اینکه در زمانی نه چندان دور، دوچرخه هرکولس وسیله نقلیه رایج در بسیاری از شهرها ازجمله تهران، یزد، اصفهان و کاشان بود، افزود: وسعت گرفتن شهرها و اختلاف ارتفاع در بخشهای مختلف شهرها، استفاده از دوچرخه را غیرعملی نمود و کم کم موتور گازی و خودروی شخصی وارد چرخه حمل و نقل شد و مردم بهتدریج خود را با شرایط جدید وفق دادند.
بیشتر بخوانید: چرا «بیدود» شکست خورد؟
این کارشناس تاکید کرد: گذر زمان نشان داده که مردم همواره در صدد تطبیق با شرایط محیط و استفاده بهینه از امکانات پیرامون خود بودهاند و هر آنچه که با این طبیعت انسانی همسویی نداشته کنار گذاشته شده و از یادها رفته است.
وی با بیان اینکه اگر بنا بر این است که مجدداً دوچرخه بهعنوان وسیله نقلیه پاک و سالم به مردم معرفی شود باید برنامهریزی انجام شده همه آحاد جامعه را در بر بگیرد، گفت: آیا قوانین حمایتی برای دوچرخه سواران از جمله زنان دوچرخه سوار داریم تا اگر کسی مانع و باعث مزاحمت دوچرخه سواران شد با خاطیان برخورد شود؟
به گزارش تین نیوز، افشار افزود: چرا برنامه پایلوت دوچرخه در شهری کوچکتر که گستردگی کمتری دارد و مشکل اختلاف ارتفاع هم ندارد اجرا نمیشود تا مشکلات آن شناسایی و راهیابی شود؟ مردم شهرهایی مانند قم، کاشان و اصفهان که از دیرباز با دوچرخه سواری در سطح محلات شهری آشنا بودهاند مستعدترین افراد برای جایگزین کردن دوچرخه بهعنوان وسیله نقلیه پاک و سالم خواهند بود.
وی تاکید کرد: آیا برآورد هزینه برای جابهجایی در سطح شهر از بُعد موضوعات سلامتی، محیط زیستی، آرامش روانی و مالی، و ...در سطح فردی و اجتماعی صورت گرفته و تفهیم شده است تا مردم به راحتی بتوانند منافع استفاده از دوچرخه را درک و در جهت آن عمل نمایند؟ در چنین صورتی، نیازی به سوبسید نخواهد بود و همه حاضر به پرداخت هزینه سرویسی که برای آنان بهصرفه است خواهند بود.
علت اینکه توسعه ی دوچرخه سواری از شهرهای کوچک شروع نمیشود این است که احیاناً خون شهرستانی ها قرمزی کافی را برای این کار ندارد.