بازدید سایت : ۳۲۷۴۳
مروری بر عملکرد تیم مدیریتی فعلی فرودگاه امام؛

◄ طرح توسعه ترمینال شماره 1 فرودگاه امام به کجا رسید؟

قرار بود عملیات توسعه ترمینال شماره 1 فرودگاه امام در بهار سال جاری آغاز گردد، اما همچنان خبری نیست.

طرح توسعه ترمینال شماره 1 فرودگاه امام به کجا رسید؟
تین نیوز

قرار بود عملیات توسعه ترمینال شماره 1 فرودگاه امام در بهار سال جاری آغاز گردد، اما همچنان خبری نیست.

به گزارش تین نیوز، طرح توسعه فرودگاه امام خمینی تهران به عنوان هاب اصلی پروازهای بین المللی کشور در دو سال اخیر مورد توجه وزارت راه و شهرسازی و همچنین مدیریت فعلی شهر فرودگاهی قرار گرفته است. از آذر ماه ۱۴۰۱ بحث بازسازی و توسعه ترمینال یک مطرح و وارد فاز مطالعاتی شد، از طرف دیگر قرارداد ساخت ابر ترمینال مسافری با چینی ها بسته شد که از محل پول های بلوکه شده ایران در چین هزینه ساخت ترمینال جدید تامین خواهد شد، همچنین اقدامات فنی و زیرساختی نیز در شهر فرودگاهی انجام پذیرفته است. در این گزارش قصد داریم عملکرد تیم مدیریتی فرودگاه امام را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

توسعه و بازسازی ترمینال شماره 1 فرودگاه امام

حدودا شش ماه پس از روی کار آمدن چلندری با حکم رستم قاسمی وزیر وقت راه و شهرسازی، بحث توسعه و بازسازی ترمینال شماره 1 فرودگاه امام به میان آمد. در نمایشگاه حمل و نقل که در آذرماه 1401 در تهران برگزار شد، مدیر دفتر ارتباطات، اطلاع رسانی و امور بین الملل فرودگاه امام به خبرنگار تین نیوز گفت که مطالعات توسعه و بازسازی ترمینال شماره 1 فرودگاه امام در حال انجام است و ساختمان فعلی تا ایستگاه مترو فرودگاه امام توسعه پیدا می کند. در سال 1402 نیز وعده ها برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه توسط سعید چلندری در رسانه های مختلف مطرح شد و حتی بهار سال جاری نیز به عنوان زمان شروع پروژه وعده داده شد که همچنان خبری از این ماجرا نشده است. در این راستا، مدیر دفتر ارتباطات، اطلاع رسانی و امور بین الملل فرودگاه امام اخیرا به تین نیوز گفته است که مطالعات و طراحی به پایان رسیده و پیمانکار پروژه نیز تعیین شده است. با توجه به عدم اجرای پروژه مذکور تاکنون منتظر می مانیم که احتمالا در ماه های آتی کارگاه ساخت این پروژه فعال شده و سپس پیشرفت آن و عملکرد تیم مدیریتی فرودگاه امام را در رسانه خود منعکس کنیم.

ساخت ترمینال جدید فرودگاه امام

طراحی ترمینال شماره 2 فرودگاه امام با نام پیشین ایرانشهر در زمان دولت تدبیر و امید  انجام گرفت. بعد از سال ها معطل ماندن، بالاخره قرارداد ساخت این ترمینال در فاز نخست و با ظرفیت 20 میلیون مسافر در سال با شرکت چینی سازنده فرودگاه جدید پکن بسته شد. با توجه به شرایط تحریمی مقادیری از پول های بلوکه شده ایران در چین به شکل تهاتر به این پروژه اختصاص می یابد و در فرآیند اجرا، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نیز با تجارب چند ده ساله و توان تجهیزاتی بالای خود به میدان خواهد آمد. هر چند که برای به ثمر رسیدن چنین قراردادهایی نهادهای بالادستی مانند وزارت راه و شهرسازی و حتی خود شخص رئیس جمهور باید وارد عمل شوند، اما عملکرد تیم مدیریتی فرودگاه امام به عنوان دستگاه هماهنگ کننده نیز حایز اهمیت است. به نظر می رسد که مجموعه مدیریتی فرودگاه امام تمام تلاش خود را به کار گرفته که فرآیند پیچیده ساخت ترمینال شماره 2 به نحو مطلوبی پیش رود، اما به کارگیری قوای سازمانی برای تسهیل هر چه بیشتر در امر هماهنگی مابین دستگاه های مختلف همچون وزارت راه، شرکت چینی و قرارگاه خاتم النبیاء از جمله انتظاراتی است که بر گردن تیم سعید چلندری سنگینی می کند، چرا که نخستین بار بعد از افتتاح این فرودگاه در ابتدای دهه 80، شاهد عزم حاکمیتی برای تغییر و تحول اساسی در زیرساخت های مجموعه شهر فرودگاهی امام خمینی تهران هستیم.

بازرسی ها از فرودگاه امام

در سال گذشته مجموعه وعده هایی داده شد و اقداماتی نیز صورت گرفت که توسط نهادهای بالادستی وارسی شد. به نقل از کانال تلگرامی هوانورد وابسته به شهر فرودگاهی امام خمینی تهران، ارزیابی عملکرد شهر فرودگاهی در سال ۱۴۰۲ انجام شد. طی بازدید میدانی هیئت ارزیابی، متشکل از نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور، عملکرد کلیه واحدهای سازمانی شرکت شهر فرودگاهی در شاخص های ابلاغی دولت، برنامه های توسعه ای میان مدت و عملیاتی مصوب مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. بخشی از اقدامات اساسی و زیربنایی سال ۱۴۰۲  به شرح زیر است:

* انعقاد قرارداد فاز دوم توسعه شهر فرودگاهی (ترمینال جدید)

* ⁠بازسازی پل‌ های تلسکوپی ترمینال شماره یک مسافری

* ⁠خرید، نصب و راه اندازی سیستم سوئیچینگ برج مراقبت پرواز

* ⁠تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات شهر فرودگاهی به منظور اجرایی سازی برنامه های هوشمندسازی شهر فرودگاهی در بستر IOT

*  استقرار چرخه مدیریت بهره وری 

* ⁠توسعه بستر و زیرساخت های حمایت از سرمایه گذارن داخلی و خارجی

* ⁠و …

ضمن موثر دانستن اقدامات صورت گرفته توسط مجموعه شهر فرودگاهی امام خمینی می بایست اشاره کنیم که پیاده سازی و اصطلاحا عینی سازی این طرح ها و برنامه ها و تاثیر بالفعل آنها بر عملکرد مجموعه فرودگاه خواهد توانست ارزیابی دقیق تری از کارایی مدیریت فعلی به ما بدهد. به طور مثال هنوز اطلاعات دقیقی از بازسازی پل های تلسکوپی در دست نیست و لااقل تا پایان سال 1402، بر اساس مشاهدات میدانی هیچ گونه تغییری در وضعیت ظاهری ایربریج های ترمینال شماره 1 مشاهده نشده بود. 

اقدامات اخیر در فرودگاه امام

به تازگی دستی به سر و روی سطوح پروازی فرودگاه امام کشیده شده است.محمدرضا فردی معاون بهره برداری فرودگاهی اظهار داشت عملیات احیای مارکینگ موقعیت های شمالی و جنوبی اپرون مسافری ترمینال یک شامل استندهای شماره ۱۰۰ الی ۱۶۴ با  ۵۰۰ کیلو گرم رنگ مشکی و ۲۵۰ کیلو گرم رنگ زرد انجام شد.

فرودگاه امام

فرودگاه امام

فردی در ادامه افزود خط‌کشی موقعیت های 201 تا 208  اپرون ترمینال سلام نیز در این مرحله احیا گردید. وی،خاطر نشان کرد ضمن احیای خط کشی اپرون های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) مارکینگ سنتر لاین جاده دسترسی نیز احیا گردید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.