راهی برای مقابله با افزایش مصرف بنزین
افزایش مصرف بنزین دولت را وادار به ارائه راهکارهایی برای کاهش مصرف کرده است، تا جایی که روز گذشته نیز رئیس جمهوری وزارت نفت را مکلف به ارائه راهکار کرد.، آنطور که کارشناسان می گویند، برنامه ریزی بلند مدت و کاهش سهمیه در مقطع کنونی می تواند پاسخگو باشد.
افزایش مصرف بنزین دولت را وادار به ارائه راهکارهایی برای کاهش مصرف کرده است، تا جایی که روز گذشته نیز رئیس جمهوری وزارت نفت را مکلف به ارائه راهکار کرد.، آنطور که کارشناسان می گویند، برنامه ریزی بلند مدت و کاهش سهمیه در مقطع کنونی می تواند پاسخگو باشد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در روزهای سرد زمستان امسال با ناترازی گاز و افزایش مصرف در بخش خانگی، توزیع سی ان جی در کشور محدود شد که این موضوع باعث افزایش هفت میلیون لیتری مصرف بنزین در کشور شده است؛ موضوعی که خطر واردات بنزین را افزایش داد.
هرچند روزهای سرد سپری شد و اکنون میانگین مصرف به ۱۰۳ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز رسیده است، اما همچنان نگرانی برای افزایش مصرف بنزین وجود دارد آنطور که گفته شده شد مصرف انرژی به حدی بالا بوده که رتبه اول را در دنیا داریم و با توجه به اینکه تعداد نفرات جمعیتی و وسایل حمل و نقل از برخی کشورها کمتر است، اما در مدیریت مصرف اقدامات لازم انجام نشده است.
نگرانی در این بخش موجب شد سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری وزارت نفت را مکلف به طرح های کارشناسی در حوزه مدیریت و بهینه سازی مصرف کرده است تا شاید از این طریق بتوان مشکلات موجود را کاهش داد.
وی با اشاره به گزارش ارائه شده درباره افزایش مصرف بنزین در ایام پایان سال و به ویژه تعطیلات نوروزی، به وزارت نفت ماموریت داد، ضمن تمهید پیش بینی های لازم، طرح های کارشناسی شده خود در راستای مدیریت و بهینه سازی مصرف را برای بررسی و تصویب به دولت ارائه کند.
حسین آقایان - کارشناس حوزه انرژی - در این رابطه به ایسنا اعلام کرد: باید اقداماتی صورت بگیرد تا مردم بیشتر به سمت استفاده از خودروهای عمومی بروند، تا زمانی که زیرساخت ها در این حوزه درست نشود، شاهد افزایش مصرف بنزین و ترافیک هستیم. این در حالی است که اگر زیرساخت های وسائل حمل و نقل عمومی توسعه یابد مردم نیز از آن استقبال می کنند.
وی با تاکید بر اینکه هر سال حدود یک میلیون و ۶۰۰ خودرو تولید می شود که این موضوع برابر با افزایش مصرف بنزین است، اظهار کرد: طرح اسقاط ماشین های فرسوده چندین سال است که تعیین تکلیف نشده و همه این مسائل در چند بعد موجب افزایش بنزین شده که باید تمام وجوه با یکدیگر دیده شود تا چالش ها کاهش یابد.
این کارشناس با بیان اینکه راه حل اساسی که به رفع آلودگی کمک می کند و هم موجب کاهش ترافیک می شود توسعه حمل ونقل عمومی است، گفت: کمبود قطار و اتوبوس باید برطرف شود، در غیر این صورت با اجرای طرح های سهمیه بندی تنها در یک مقطع خاص می توان این چالش را مدیریت کرد.
آقایان با اشاره به اجرای طرح هایی همچون کاهش سهمیه بنزین و توسعه سی ان جی در کشور، گفت: زمانی می توان به دنبال توسعه صنعت سی ان جی رفت که برای شخص منفعت داشته باشد، باید در این بخش مشوق هایی را لحاظ کرد، اکنون معادل مصرف بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر است که عدد بالایی به حساب می آید.
وی با تاکید بر اینکه نصف شدن سهمیه می تواند در کاهش مصرف اثرگذار باشد، گفت: در حال حاضر ۱۵۰۰ تومان رقم بالایی نیست، باید بلند مدت فکر و چاره شود، البته باید در کنار آن زیرساخت های حمل ونقل عمومی را نیز توسعه داد، اگر این اتفاق بیفتد کاهش سهمیه بنزین و افزایش ناچیز قیمت می تواند اثرگذار باشد.
این کارشناس با بیان اینکه باید برنامه ریزی بلند مدت و کارشناسانی صورت گیرد، گفت: با تدبیر درست می توان این موصوع را سامان بخشید، انجام هر کار با هر هزینه ای دیگر پاسخگو نیست، باید کار درست انجام شود که در شرایط فعلی توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش سهمیه می تواند اثر گذار باشد.