اعلام نظر مدیر فنی شرکت AUTOTALKS در مورد فناوری DSRC
تیننیوز| ارتباطات خودرو با هر چیز دیگر (V2X) نوید این را می دهد که امنیت بیشتر، جریان ترافیک روانتر و در برخی کاربردهای خاص مانند قطار جادهای، به نحو بارزی، کارآمدی سوخت بهتری داشته باشیم. علیرغم چنین منافعی، مخالفتهایی با این فناوری ابراز میشود.
در وهله اول، فناوری که باید برای V2X استفاده شود به صورت همه جانبه تعریف و استاندارد شده است. بعد از بحثهای طولانی، بخشهای زیادی از صنعت بر روی استفاده از DSRC (ارتباطات برد کوتاه اختصاصی) توافق کردهاند. فناوری با عنوان IEEE 802.11p استاندارد شده است و در یک تعداد آزمون طی سالهای گذشته، امکانپذیری استفاده و قابلیت اعتماد آن به اثبات رسیده است.
با این حال اخیرا در مصاحبه دوتن از کارشناسان شرکت کوآلکام صحبت بنبست DSRC به میان آمده است و اینکه به جای آن از شبکه سلولی به عنوان فناوری نوین ارتباطات V2X استفاده خواهد شد و در مقابل، DSRC که تقریبا 10 سال بیشتر تعریف شده است، به عنوان فناوری کهنه و منسوخ در نظر گرفته شده است. (هر چند پس از این مصاحبه از سوی شرکت کوآلکام بیانهای منتشر شد و در آن اعلام گردید که این شرکت از هر دو فناوری پشتیبانی میکند).
این اظهارات، مخالفتهای تندی را به همراه داشته است .آن هاران، مدیر فناوری شرکتAutotalks (که ادعا میشود پیشرو بازار در زمینه تراشههای V2X است) از فناوری DSRC دفاع میکند. وی در (یک مصاحبه با EE Times اروپا میگوید: « DSRCبه هیچوجه یک خیابان بنبست نیست» و در ادامه میافزاید: «کاملا برعکس، DSRC بعد از اینکه تامینکنندههای رده اول اصلی مانند Denso و Delphi به جمعبندی موفقیتآمیز آزمونهای خود رسیدهاند، آماده ورود به بازار است». او همچنین به مطالعه اخیر موسسه Markets and markets اشاره میکند که نرخ رشد بالایی را برای تجهیزات DSRC پیشبینی کرده است. استدلال اساسی ایشان این است: در حالی که DSRC (یا IEEE 802.11p) یک فناوری استاندارد شده است، ایده استقرار کاربردهای V2X بر مبنای فناوریهای سلولی بسیار با پیادهسازی فاصله دارد، چرا که استاندارد نبوده و حتی توسعه فناوری آن نیز کامل نشده است.
آقای هاران ضمن سرزنش Qualcomm، اضافه میکند: «مسئله اصلی این است که مقایسه بین چیزی که وجود ندارد و چیزی که وجود دارد سخت میباشد. برخلاف LTE-V2X یا 5G، DSRC در دسترس میباشد. به جای استفاده از فناوری موجود، برخی افراد میخواهند که چرخ را دوباره اختراع کنند».
از دیدگاه آقای هاران، V2X و شبکههای سلولی دنیاهای جداگانه بدون همپوشانی هستند. او میگوید: «واقعا نیازی به تغییر استاندارد موجود LTE نیست و لزومی ندارد که قابلیتهای V2X بر روی LTE گذاشته شود». اما آیا بسیاری راهکارهای مدیریت ترافیک تحت توسعه وجود ندارند که دستیابی به دادههای خودرویی آنها با استفاده فضای ابری، نیازمند ارتباطات سلولی باشد؟ هاران این بحث را قبول ندارد، چرا که DSRCنیزمیتواند از کاربردهای V2I مانند کنترل چراغهای راهنمایی و اطلاعرسانی کارگاههای جادهای پشتیبانی کند. او اضافه میکند: «بلی، مفهوم ارتباطات هایبرید میتواند مطرح باشد، اماLTE-V2X به دهها سال زمان برای تحقق یافتن نیاز دارد. بین LTE وDSRC رقابتی وجود ندارد، چرا که این دو دنیا، کاربردهای متفاوتی را در برمیگیرند. هر چند که LTE برای ارتباطات M2M صنعت خودرو هنوز تائیدیه ایمنی ندارد که برای کاربردهای مرتبط با ایمنی لازم میباشد. در مقابل، DSRC برای کاربردهای ایمنی طراحی شده است. هاران میافزاید: «ما به طور رسمی اعلام نکردهایم، اما تراشه بعدی ما سازگار با نیازمندیهای استاندارد ISO26262 طراحی خواهد شد. استانداری که قواعد کاربردهای ایمنی در محیطهای خودرویی را تعریف و طراحی میکند».
او همچنین اشاره میکند مشتریانی که میخواهند قابلیتهای V2X را برروی تجهیزات سختافزاری LTE داشته باشند، احتمالا با مسائلی به لحاظ قابلیت اعتماد مواجه خواهند بود: «تراشههای تلفن همراه طوری طراحی نشدهاند که 15 سال دوام داشته باشند». او با بیان این موضوع اشاره میکند که نیمههادیهای صنعت خودرو لازم است که نیازمندیهای این عمر طولانی را داشته باشند.
هاران توسعههای5G (که یقینا چندین سال به طول خواهد کشید) را میپذیرد و میگوید: « LTE 5Gیک تحول طبیعی برای تامین انتشار سریعتر داده به صورت بیسیم در باند وسیع است. ما با خوشحالی آن را میپذیریم، اما کاربردهای عملیاتیDSRC برای LTE 5G یک توسعه غیر طبیعی است که هزینههای اضافی سنگین به راهکارهای LTE 5G برای ورود به بازار خاص این حوزه تحمیل میکند، در حالیکه IEEE 802.11p برای پیادهسازی هماینک در دسترس میباشد».
با این حال اخیرا در مصاحبه دوتن از کارشناسان شرکت کوآلکام صحبت بنبست DSRC به میان آمده است و اینکه به جای آن از شبکه سلولی به عنوان فناوری نوین ارتباطات V2X استفاده خواهد شد و در مقابل، DSRC که تقریبا 10 سال بیشتر تعریف شده است، به عنوان فناوری کهنه و منسوخ در نظر گرفته شده است. (هر چند پس از این مصاحبه از سوی شرکت کوآلکام بیانهای منتشر شد و در آن اعلام گردید که این شرکت از هر دو فناوری پشتیبانی میکند).
این اظهارات، مخالفتهای تندی را به همراه داشته است .آن هاران، مدیر فناوری شرکتAutotalks (که ادعا میشود پیشرو بازار در زمینه تراشههای V2X است) از فناوری DSRC دفاع میکند. وی در (یک مصاحبه با EE Times اروپا میگوید: « DSRCبه هیچوجه یک خیابان بنبست نیست» و در ادامه میافزاید: «کاملا برعکس، DSRC بعد از اینکه تامینکنندههای رده اول اصلی مانند Denso و Delphi به جمعبندی موفقیتآمیز آزمونهای خود رسیدهاند، آماده ورود به بازار است». او همچنین به مطالعه اخیر موسسه Markets and markets اشاره میکند که نرخ رشد بالایی را برای تجهیزات DSRC پیشبینی کرده است. استدلال اساسی ایشان این است: در حالی که DSRC (یا IEEE 802.11p) یک فناوری استاندارد شده است، ایده استقرار کاربردهای V2X بر مبنای فناوریهای سلولی بسیار با پیادهسازی فاصله دارد، چرا که استاندارد نبوده و حتی توسعه فناوری آن نیز کامل نشده است.
آقای هاران ضمن سرزنش Qualcomm، اضافه میکند: «مسئله اصلی این است که مقایسه بین چیزی که وجود ندارد و چیزی که وجود دارد سخت میباشد. برخلاف LTE-V2X یا 5G، DSRC در دسترس میباشد. به جای استفاده از فناوری موجود، برخی افراد میخواهند که چرخ را دوباره اختراع کنند».
از دیدگاه آقای هاران، V2X و شبکههای سلولی دنیاهای جداگانه بدون همپوشانی هستند. او میگوید: «واقعا نیازی به تغییر استاندارد موجود LTE نیست و لزومی ندارد که قابلیتهای V2X بر روی LTE گذاشته شود». اما آیا بسیاری راهکارهای مدیریت ترافیک تحت توسعه وجود ندارند که دستیابی به دادههای خودرویی آنها با استفاده فضای ابری، نیازمند ارتباطات سلولی باشد؟ هاران این بحث را قبول ندارد، چرا که DSRCنیزمیتواند از کاربردهای V2I مانند کنترل چراغهای راهنمایی و اطلاعرسانی کارگاههای جادهای پشتیبانی کند. او اضافه میکند: «بلی، مفهوم ارتباطات هایبرید میتواند مطرح باشد، اماLTE-V2X به دهها سال زمان برای تحقق یافتن نیاز دارد. بین LTE وDSRC رقابتی وجود ندارد، چرا که این دو دنیا، کاربردهای متفاوتی را در برمیگیرند. هر چند که LTE برای ارتباطات M2M صنعت خودرو هنوز تائیدیه ایمنی ندارد که برای کاربردهای مرتبط با ایمنی لازم میباشد. در مقابل، DSRC برای کاربردهای ایمنی طراحی شده است. هاران میافزاید: «ما به طور رسمی اعلام نکردهایم، اما تراشه بعدی ما سازگار با نیازمندیهای استاندارد ISO26262 طراحی خواهد شد. استانداری که قواعد کاربردهای ایمنی در محیطهای خودرویی را تعریف و طراحی میکند».
او همچنین اشاره میکند مشتریانی که میخواهند قابلیتهای V2X را برروی تجهیزات سختافزاری LTE داشته باشند، احتمالا با مسائلی به لحاظ قابلیت اعتماد مواجه خواهند بود: «تراشههای تلفن همراه طوری طراحی نشدهاند که 15 سال دوام داشته باشند». او با بیان این موضوع اشاره میکند که نیمههادیهای صنعت خودرو لازم است که نیازمندیهای این عمر طولانی را داشته باشند.
هاران توسعههای5G (که یقینا چندین سال به طول خواهد کشید) را میپذیرد و میگوید: « LTE 5Gیک تحول طبیعی برای تامین انتشار سریعتر داده به صورت بیسیم در باند وسیع است. ما با خوشحالی آن را میپذیریم، اما کاربردهای عملیاتیDSRC برای LTE 5G یک توسعه غیر طبیعی است که هزینههای اضافی سنگین به راهکارهای LTE 5G برای ورود به بازار خاص این حوزه تحمیل میکند، در حالیکه IEEE 802.11p برای پیادهسازی هماینک در دسترس میباشد».