◄ ناعادلانه بودن اجرای یکپارچه معاینه فنی خودرو
در پی انتشار این خبر سیدنواب حسینیمنش مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران گفت: در صورت اجرای معاینه فنی برتر بهصورت یکپارچه این طرح صد درصد شکست میخورد.
روز گذشته سعید قیصر مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور از اجباری شدن معاینه فنی برتر از اول اردیبهشت در تمام کشور و برای همه خودروها خبر داده بود.
در پی انتشار این خبر سیدنواب حسینیمنش مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران گفت: در صورت اجرای معاینه فنی برتر بهصورت یکپارچه این طرح صد درصد شکست میخورد.
حسینیمنش با اشاره به اجرای سراسری معاینه فنی برتر در کشور، افزود: مصوبه سازمان حفاظت از محیطزیست، حد مجاز آلایندگی در معاینه فنی تمام خودروها در سطح آرام و بالا ابلاغشده بود و خودروهایی که موفق بهپاس کردن حد مجاز در دور موتور بالا نبودند، مردود میشدند.
او ادامه داد: با توجه به اینکه اجرای این مصوبه برای سنجش میزان آلایندگی در دور موتور بالا نیاز به خرید تجهیزات داشت، بسیاری از شهرها نتوانستند این تجهیزات را خریداری کنند. این در حالی است که شهرداری تهران با ایجاد زیرساختها از سال گذشته برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرد و همزمان با معاینه فنی عادی، معاینه فنی برتر را نیز صادر میکرد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با اشاره به حذف معاینه فنی عادی در کل کشور، تصریح کرد: براساس مطالعات انجامشده، میانگین وزنی خودروهای پایلوت نشان داده است که بیش از ۷۰ درصد خودروها در معاینه فنی برتر مردود میشوند که این رقم، بسیار بزرگ و فاجعهبار است.
او با تأکید بر لزوم نصب کاتالیست در خودروها برای دریافت معاینه فنی برتر خاطرنشان کرد: هزینه کاتالیست پراید ۲۰۰ هزار تومان و پژو ۴۰۰ هزار تومان است که با احتساب اجرت نصب، هزینه آن بسیار بیشتر میشود.
به گزارحسینی با تأکید براینکه اجرای این طرح در کشور ۱۰۰ درصد شکست خواهد خورد، گفت: در دنیا حدود مجاز آلایندگی مناطق مختلف در کلانشهرها و شهرهای کوچک متفاوت است و با توجه به اینکه آلودگی شهرهای مختلف در کشور ما با یکدیگر متفاوت است، پس اجرای این طرح باعث اجحاف در حق شهرستانهای کوچک خواهد شد و مردم را از دریافت معاینه فنی زده میکند؛ چراکه در شهرستانها معاینه فنی بهصورت مکانیزه رصد نمیشود و تنها برای حضور در شهر تهران نیازمند دریافت معاینه فنی برتر هستند، پس مراجعات برای دریافت معاینه فنی بهشدت کاهش خواهد یافت.
بسیاری از خودروهای ساخت داخل به دلیل استفاده از کاتالیزورهای نامرغوب و غیراستاندارد توسط شرکت سازنده، قادر به دریافت معاینه برتر نیستند و این به معنای تحمیل هزینه سنگین تعویض این قطعه برای خریداران است.
پیشازاین قرار بود معاینه فنی برتر بهصورت داوطلبانه اجرا شود و دارندگان این معاینه فنی از 20 درصد تخفیف در مجوز ورود به طرحترافیک تهران برخوردار شوند.