بازدید سایت : ۸۳۱۳۷

تک نرخی شدن ارز به فساد پایان می دهد؟

حذف نرخ های ارز دولتی یا نزدیک کردن آن به قیمت بازار آزاد قطعا تاثیراتی بر بازار خواهد داشت. یکی از این تغییرات در بازار، این است که حداقل موجب تشدید تورم نمی شود.

تک نرخی شدن ارز به فساد پایان می دهد؟
تین نیوز |

حذف نرخ های ارز دولتی یا نزدیک کردن آن به قیمت بازار آزاد قطعا تاثیراتی بر بازار خواهد داشت. یکی از این  تغییرات در بازار، این است که حداقل موجب تشدید تورم نمی شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد سرآمد، با این حال کارشناسان معتقد هستند که ارز تک نرخی مقابل دلالان و بازار بی ثبات این روزها خواهد ایستاد. وزیر امور اقتصاد بارها بر این امر تاکید کرده که ضرورت اجرای سیاست های ارزی و کاهش تعداد نرخ های ارز بازار را از شرایط فعلی نجات خواهد داد. 

به گفته همتی؛ دولت چهاردهم در اولویت برنامه های اقتصادی خود رفع مشکل ناترازی بانک ها، تأمین کسری بودجه و کنترل تورم را مورد توجه قرار داده است.خبرنگار «اقتصادسرآمد» در همین خصوص گفت وگویی را با علی اکبر نیکواقبال اقتصاددان و عضو سابق هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ترتیب داده است.

دولت باید سیاست های تک نرخی کردن ارز را پیش ببرد

نیکواقبال با تأکید بر اینکه دولت باید سیاست های تک نرخی کردن ارز را پیش ببرد، اظهار کرد: با تک نرخی شدن ارز فساد کمتری در جامعه اتفاق خواهد افتاد و چندنرخی شدن ارز قطعاً دست دلالان را باز می کند و هرکس تلاش می کند با آشنابازی و پارتی بازی بدون تبعیت از قوانین از آن استفاده کند.

وی اضافه کرد: در کشورمان مشاهده می کنید افرادی که استحقاق دریافت ارز ترجیحی را ندارند درراستای منافع خود از آن استفاده می کنند تا به بیشترین درآمد برسند.

این اقتصاددان درباره اینکه حذف نرخ های ارز دولتی یا نزدیک کردن آن به قیمت بازار آزاد چه تأثیری بر بازار دارد و آیا موجب تشدید تورم نمی شود؟ چنین پاسخ داد: دولت باید در این زمینه سیاست های کنترلی را به کار بگیرد و با پایین آوردن نقدینگی بانک ها می توان در این زمینه اقدامات موثری انجام داد.
این کارشناس اقتصادی یادآور شد: راه های متنوع و متفاوتی برای مقابله با تورم وجود دارد و اینگونه نیست که تنها مربوط به ارز باشد.

عضو سابق هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در پاسخ به سوال دیگر که اختلاف قیمت ارز در سامانه نیما و بازار آزاد چه تبعاتی برای اقتصاد کشور خواهد داشت؟ یادآور شد: برخی از واردکنندگان ممکن است از این وضعیت سوءاستفاده کرده و کالای وارداتی خود را باکیفیت بیشتر از واقعیت نشان دهند.

این اقتصاددان تشریح کرد: البته این درمورد صادرات کالاهای غیرنفتی هم صادق است، اینکه آیا این کالاها متقاضی خارجی دارد یا خیر؟ چراکه از کشوری که کالا خریداری می کنیم و در قبال آن ارز خرج می کنیم باید صادرات هم به آن کشور انجام دهیم تا متضرر نشویم.

تک نرخی شدن ارز

نیکو اقبال با تأکید بر اینکه تعادل واردات و صادرات بسیار مهم است، افزود: باید این تعادل حفظ شود تا بتوانیم ارز کافی برای کشور تأمین کنیم، اینکه صرفاً اقدام به واردات کرده و ارز ترجیحی خریداری و اقدام به واردات کالا کنیم به سود اقتصاد کشور نیست.

وی در ادامه توضیح داد: درصورتی که کالاهای داخلی کفاف کشور را می دهد باید آن را صادر هم بکنیم تا ارز کافی وارد کشور شود و تنها ارز هدر ندهیم و در نتیجه صادرات در قبال واردات، کشوری که کالاهای ایرانی خریداری می کند انتظار دارد کالا به ایران هم وارد کند.

مبادلات ارزی متعادل به سود کشور است

عضو سابق هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مبادلات ارزی متعادل به سود کشور است و تنها متضرر این مسئله نخواهیم بود، عنوان کرد: سیاست های ارزی باید به گونه ای ساماندهی شود که مردم کمترین فشار اقتصادی را احساس کنند.

این اقتصاددان تأکید کرد: سیاست های ارزی اینگونه نیست که بتوان با یک تیر هزار نشان زد، بلکه ارز سیاست های مرتبط با خود را دارد، متأسفانه با تورم موجود و سوءاستفاده های مالی ارز هم تحت الشعاع قرار گرفته و اینگونه دست و بال دولت هم بسته شده است.

نیکو اقبال در بخش دیگری تحریم را در مسائل اقتصادی و ارزی تأثیرگذار دانست و ادامه داد: یک زمانی مبادلات جهانی داریم که داستان خاص خود را دارد و صادرات و واردات با کشورهای مختلف دنیا انجام می شود و در نتیجه سیاست های ارزی هم به تعادل می رسد.

وی افزود: اما در مقابل مبادلات تجاری ضعیف با کشورهای اروپایی و سایر کشورها می تواند به اقتصاد یک کشور آسیب وارد کند، بنابراین باید با خرد و اندیشه مسائل اقتصادی و ارزی را ساماندهی کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.