توجه به ایمنی راهها واجب عینی است
رئیس هیئتمدیره انجمن طرفداران ایمنی راه در میزگرد تخصصی روز ایمنی گفت: شاید در حضور اساتید احتیاجی نباشد که در خصوص اهمیت حملونقل در توسعه اقتصادی کشور صحبت کنم، اما در همین حد بگویم که ۸ درصد از تولید ناخالص ملی مربوط به بخش حملونقل است، همچنین ۸ درصد اشتغال را بر عهده دارد، حملونقل جادهای ۹۰ درصد بار و مسافر کشور را جابهجا میکند و متأسفانه دچار یک چالش بزرگ هم هست، این چالش مسئله سوانح رانندگی است.
به گزارش تیننیوز؛ محمد بخارایی ادامه داد: دلیل این همافزایی و نشست این است که یک باوری در جامعه شکلگرفته، مبنی بر اینکه سوانح رانندگی لازمه ماشینی شدن زندگی است و اصلاً ماشین خلقشده که جان و مال انسانها را از میان ببرد و این تبدیل به یک باور شده، تأسف ما از این است که ضریب خطرپذیری ما در کشور و خصوصاً در بخش رانندگی بالا است و به همین دلیل موضوع سوانح رانندگی در سطوح مختلف خیلی جدی گرفته نمیشود.
بخارایی گفت: در سال ۸۴ متأسفانه ۲۸ هزار نفر کشته در سال داشتیم و در پایان سال ۹۵ به عدد ۱۶ هزار کشته رسیدیم و ما به خاطر این برد اجتماعی از همهکسانی که در این امر دخیل بودند قدردانی میکنیم و به اعتبار اینکه نقش عامل انسانی ۷۰ درصد در سوانح است، میتوانیم بگوییم مردم هم تلاش کردند و زحمت کشیدند تا به چنین رقمی برسیم.
محمد بخارایی اظهار کرد: خوشبختانه از آغاز سال جاری به تدبیر کارگروه آموزش و فرهنگسازی کمیسیون ایمنی راهها و پذیرش شورای فرهنگ عمومی، روز ملی ایمنی حملونقل در تقویم کشور ثبت شد و این شد یک تمرکز جدید و تبدیل به نماد همکاری مردم و مسئولان برای حملونقل بدون حادثه شد.
رئیس اسبق سازمان راهداری گفت: به تعبیر ما این روز ملی میتواند یک پیام داشته باشد، هرکسی به تعبیر خودش نگاهی دارد، اما از نگاه ما پیام روز ملی ایمنی این است که حملونقل بدون حادثه حق مردم است، حق فرزند است که والدینش کشته نشوند، حق رانندگان است که ایمنی داشته باشند و بتوانند از این راه ارتزاق کنند.
رئیس هیئتمدیره انجمن طرفداران ایمنی راه گفت: ما به مناسبت این روز یک شعار آرمانی هم در نظر گرفتهایم و آن شعار این است که حملونقل ما باید بدون حادثه انجام شود، اصلاً ما نمیگوییم سوانح و حوادث کم بشود، ما میگوییم این سوانح باید به صفر برسد، به اعتقاد من باید این شعار را بدهیم و بخواهیم و از دیگران انتظار داشته باشیم تا این تبدیل به یک شعار ملی شود و به این شعار پرداخته شود، اگر شرایط به این شیوه پیش نرود، آن باور غلطی که عرض کردم ادامه خواهد داشت و تلفات کاهش پیدا نمیکند.
بخارایی همچنین گفت: به نظر من محتوای این روز باید حملونقل بدون حادثه باشد، بنابراین ما باید از این فرصت استفاده بکنیم و حملونقل بدون حادثه را مطالبه بکنیم، زمانی که مردم با حقوق خود آشنا بشوند، این حقوق را مطالبه خواهند کرد و وظیفه ما گفتن از این حقوق است و امیدواریم مردم بااطلاع از این حقوق هم انتظارات بیشتری از مسئولین پیدا کنند و هم یک بازنگریای در رفتارهای خود داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: مردم باید اهمیت موضوع ایمنی حملونقل را درک کنند، ما به دفاتر استانی انجمن طرفداران ایمنی راهها گفتیم که با استفاده از تمام امکاناتی که در اختیاردارند از روزنامههای محلی گرفته تا صداوسیما از همه و همه استفاده کنند و این روز را به مردم بشناسانند و به هر صورت، حضوری جدی داشته باشند.
بخارایی ادامه داد: از آقای وزیر راه و شهرسازی درخواست کردیم که در این خصوص فعال باشند و همچنین از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درخواست کردیم که موضوع ایمنی حملونقل را در برنامههای خود بگذارند و توجه ویژهای به این مسئله داشته باشند، به نظر ما ایمنی راه میتواند برنامه اصلی هر رئیسجمهوری باشد و یا حتی در مقیاس شهر و روستا هم کاندیداها باید به این موضوع توجه کنند.
رئیس هیئتمدیره انجمن طرفداران ایمنی ابراز داشت: بحث ایمنی راهها از مهمترین نگرانیها و دغدغههای ملی است چراکه کشور ما شبکه حملونقل گسترده و وسیعی را به خود اختصاص داده است، سه عامل انسان، وسیله نقلیه و جاده در بحث راهها موردتوجه هستند، در میان این سه عامل میتوان گفت عامل انسانی مهمترین نقش را در تأمین ایمنی یا ایجاد خطر راهها به خود اختصاص داده است بنابراین توجه به عامل انسانی برای حل مشکلات حملونقل بسیار اهمیت دارد، به نظر من، روز ایمنی حملونقل؛ روز مهمی است، روز ملی برای همپیمان شدن مسئولان، مردم و کاربران جادهای برای ایجاد بستر مناسب برای حملونقل ایمن است.
بخارایی گفت: البته جدای از این روز هم ما نیازمند اقدامات ضروری در این حوزه هستیم؛ یکی از این اقدامات این است که ارتباطاتمان را با افراد خاص بیشتر و بیشتر کنیم، یعنی ارتباطات ویژهای با وزرا و نمایندگان و چهرهها برقرار کنیم، اگر بتوانیم شخص رئیسجمهور و رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه را به این موضوع حساس کنیم، اتفاق مهمی خواهد بود، این موضوع که مدیران یک کشور درگیر سوانح میشوند، یک ضعف فرهنگی است و ما باید بهنوعی این موضوع را کنترل کنیم.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم افراد تأثیرگذار را به این مقوله حساس کنیم، حتماً تأثیر زیادی در اقدامات و تصمیمات این افراد خواهد داشت و این موضوع بهنوبه خود در کاهش سوانح جادهای تأثیرگذار خواهد بود، ما مدام به مردم میگوییم خلاف نکنید، اما زمانی که مردم میبینند یک مدیر یا نماینده مجلس خلاف میکند و جان خود را در سانحه از دست میدهد و جان دیگران را به خطر میاندازد تأثیر منفی بر جامعه خواهد گذاشت.
بخارایی در پایان گفت: قطعاً اگر حملونقل آسیبپذیر داشته باشیم بیشترین ضربه به کسانی وارد میشود که در این عرصه سرمایهگذاری کردهاند و یا بیشترین ارتباط را با این بخشدارند، توجه به ایمنی راهها واجب کفایی نیست بلکه واجب عینی است تا زمانی که حتی یک نفر هم براثر سوانح رانندگی در جادههای کشور کشته میشود باید جمعیت طرفداران ایمنی راهها دایر باشد.