ایجاد تحول با بودجه محدود
تعدادی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ضمن ابراز رضایت از عملکرد وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم، نسبت به ابقاء او در دولت بعدتأکید کردند. «عباس آخوندی» در سال ۹۲ با رأی اعتماد ۱۵۹ نماینده مجلس به عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم انتخاب شد.
به گزارش تین نیوز، در طول این چهار سال اقدامات قابل توجهی در این حوزه در شرایط تنگناهای شدید مالی دولت انجام شد که شاه بیت این اقدامات نوسازی ناوگان هوایی کشور بود که شرکتهای هواپیماسازی اروپایی و آمریکایی در فرصت برجام انجام شد. آنها پا پیش گذاشتند و بلافاصله قراردادهای فروش هواپیما به ایرلاینهای ایرانی یکی پس از دیگری منعقد شد.
البته ساخت و تکمیل کریدورهای ترانزیتی، به سرانجام رسیدن آزادراه تهران- شمال و پیشرفت قابل توجه قطعه اول این پروژه که مطالبه چندین ساله مردم از دولت بوده راه هم به این مقوله باید افزود.
ضمن اینکه توسعه شبکه ریلی و نوسازی ناوگان این بخش از حملونقل و توسعه بنادر و برگشت رونق به بنادر جنوبی کشورمان با برداشته شدن محدودیتهای تردد شرکتهای کشتیرانی خارجی راه هم نباید فراموش کرد. در همین حال افزایش ۸ برابری تسهیلات خرید خانه در حوزه مسکن و از همه مهمتر احیای اعتماد بخش خصوصی به دولت با پرداخت منظم بدهیها از مهمترین اقدامات آخوندی در طول دولت یازدهم بود.
امابهرغم این عملکرد موفق برخی از جریانها به صورت هدایت شده برای تسویه حسابهای سیاسی و مطالبات شخصی درصدد حذف آخوندی از مدیریت در عمرانیترین وزارتخانه کشور بودند و در نهایت آخوندی در طول چهار سال دو بار برای استیضاح روانه مجلس شد اما در هر دو جلسه استیضاح نمایندگان مجلس با رأی بالاتر از رأی اعتماد، وی در راس وزارت راه و شهرسازی ماندنی شد.
در حالی که ۱۵۹ نماینده مجلس نهم در سال ۹۲ به انتخاب عباس آخوندی برای مدیریت وزارت راه وشهرسازی رأی اعتماد دادند، تعداد موافقان این وزیر در استیضاح اول افزایش یافت و به ۱۷۵ نماینده رسید و در استیضاح دوم ۱۷۶ نماینده مجلس مخالفت خود با برکناری وزیر راه و شهرسازی را در صحن علنی مجلس اعلام کردند.
چنین است که در رابطه با عملکرد وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم و همچنین ابقاء وی در دولت دوازدهم، چند تن از اعضای کمیسیون عمران مجلس که کمیسیون تخصصی در ارتباط با وزارت راه وشهرسازی است، طی سخنانی بر باقی ماندن وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در دولت دوازدهم تاکید کردند.
صدیف بدری: آخوندی در مجلس اقبال خوبی دارد
به گزارش ایلناصدیف بدری درباره احتمال ادامه حضور عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم اظهار داشت: هر چند که نقدهایی به عملکرد آخوندی وجود دارد اما اگر ایشان گزینه وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم باشد، در مجلس با اقبال خوبی مواجه میشود. این عضو کمیسیون عمران با تأکید بر اینکه عملکرد آخوندی در حوزه حملونقل قابل دفاع است، ادامه داد: معتقدم در حوزه مسکن به عملکرد وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم نقدهایی وارد است.
سید ابوالفضل موسوی: نظر ما درباره ادامه حضور آخوندی مثبت است
سید ابوالفضل موسوی درباره احتمال ادامه مدیریت عباس آخوندی در وزارت راه وشهرسازی دولت دوازدهم اظهار داشت: نظر کمیسیون درباره ادامه کار آخوندی در وزارت راه وشهرسازی مثبت است. وی ادامه داد: اگرچه نمایندگان مجلس انتقاداتی به عملکرد آخوندی در طول چهار سال گذشته دارند اما نظر اعضای کمیسیون عمران به عملکرد وی منفی نیست.
این عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه عملکرد آخوندی در حوزه توسعه زیرساختها قابل قبول بوده، گفت: بهتر است که آقای آخوندی توسعه زیر ساختها را ادامه دهد و تکمیل کند. موسوی ادامه داد: آخوندی توانسته ارتباط خوبی بین دولت و مجلس برقرار کند که ادامه این ارتباط به طور قطع در تحقق مأموریتهای این وزارتخانه گسترده مؤثر است.
این عضو کمیسیون عمران گفت: البته ضروری است که وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم دست از تصدی گریها بردارد و واگذاریها به بخش خصوصی افزایش یابد.
سید احسن علوی: آخوندی با بودجه محدود تحول آفرین شد
سید احسن علوی با بیان اینکه آقای آخوندی را قبول دارم و ایشان را در حوزه کاری مسئولیت پذیر دیدهام اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که وزارت راه و شهرسازی یک دستگاه عمرانی و اجرائی بسیار گستردهای است که آخوندی توانسته در این وزارتخانه عملکرد قابل قبولی داشته باشد.
وی ادامه داد: آخوندی یک نظریه پرداز است که توانسته با اولویتبندی پروژهها، در شرایط بیپولی دولت اقدامات قابل توجهی انجام دهد و صادقانه باید بگوییم که ایشان با بودجه محدود تحولاتی در بخش حملونقل ایجاد کرده است.
این عضو کمیسیون عمران درباره احتمال مطرح شدن گزینههای دیگری به جای عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بعید میدانم کس دیگری به غیراز ایشان گزینه وزارت راه و شهرسازی باشد. وی افزود: باید کسی انتخاب شود که مسلط بر پروژههای عمرانی و اولویتها در این حوزه باشد و معتقدم آقای آخوندی با توجه به تجربهشان میتوانند در دوره بعدی عملکرد موفقتری داشته باشند.
شهرام غراوی: آخوندی در همه حوزهها اقدامات مثبتی داشته است
شهرام غراوی نیز با بیان اینکه عباس آخوندی در طول چهار سال گذشته تلاشهای بسیار خوبی برای اجرای پروژههای عمرانی در وزارت راه و شهرسازی انجام داده است، گفت: به هر حال در مدیریت هر فردی نقاط مثبت و ضعفی وجود دارد که باید با مجموع این نقاط قوت و ضعف درباره عملکرد افراد اظهار نظر کرد.
وی ادامه داد: معتقدم کارنامه آخوندی در این حوزه مثبت است و همواره در طول چهار سال گذشته و در دو نوبت استیضاح وزیر راه و شهرسازی، کمیسیون عمران همواره حامی عباس آخوندی بوده است.
این عضو کمیسیون عمران در پاسخ به این سؤال که اگر پیشنهاد رئیس جمهوری برای مدیریت وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم، عباس آخوندی باشد به او رأی خواهید داد، گفت: باید دید چه گزینههایی مطرح میشود و چه کسانی برای فعالیت در این حوزه از سوی کارشناسان معرفی میشوند.
غراوی ادامه داد: معتقد هستم که آقای آخوندی در طول چهار سال گذشته در حوزههای هوایی، ریلی، جادهای، اقدامات مثبتی انجام دادهاند البته اگر باز هم وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم، آقای آخوندی باشد ایشان حتما باید نسبت به تغییر معاونان خود اقدام کنند. باید بتوانند یک وزارتخانه چابک برای دولت آینده داشته باشند و قطعا پیشنهاد ما تغییر معاونان کنونی است.
محمدرضا ملکشاهی: وقتی بودجه در اختیار وزرا قرار نمیگیرد نمیتوان درباره عملکرد آنها اظهارنظر کرد
اما محمدرضا ملکشاهی با بیان اینکه آقای آخوندی در حوزه حملونقل عملکرد مثبتی داشته و حتی از سوی نمایندگانی که عملکردش را زیر سؤال میبرند، حمایت شده است، گفت: معتقدم امروز موضوع اصلی در وزارت راه و شهرسازی میزان تخصیص بودجه است و نه انتخاب وزیر برای این دستگاه عمرانی.
وی ادامه داد: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی و دولت بدهیهای بسیار کلانی دارد و در پروژههای عمرانی به پیمانکاران بدهکار است و حل این مشکلات باید در اولویت قرار بگیرد.
ملکشاهی با اشاره به تعدد پروژههای عمرانی نیمه تمام اظهار داشت: بودجه دولت برای سال جاری ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است که پیشبینی شده از این رقم ۶۴ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شود این یعنی ۱۸ درصد کل بودجه. این عضو کمیسیون عمران درباره عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم اظهار داشت: هر زمانی که میزان تخصیص بودجه حداقل به ۵۰ درصد برسد میتوان گفت یک وزیر موفق بوده است یا نه؟ وقتی که بودجهای در اختیار وزرا قرار نمیگیرد چگونه میتوان درباره عملکرد آنها اظهارنظر کرد.
وی تأکید کرد: اگر بودجه عمرانی برای توسعه راههای روستایی، توسعه شبکه ریلی و ارتقای ایمنی جادهها وجود نداشته باشد چگونه یک وزیر میتواند مأموریتهای تعریف شده در حوزه کاری خود را محقق کند ولو اینکه بسیار کاردان باشد.
علیم یارمحمدی: آخوندی رأی حداکثری میآورد
علیم یارمحمدی نیز درباره عملکرد وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم و احتمال باقی ماندن آن در راس این وزارتخانه اظهار داشت: با توجه به تجارب ایشان و برنامههایی که در طول چهار سال گذشته به اجرا رساندند معتقدم وی آمادگی برای پذیرفتن مسئولیت در دوره بعد را هم دارند.
وی درباره ورود یک فرد جدید به وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم گفت: باید به این نکات توجه د اشته باشیم اگر فرد جدیدی در راس این وزارتخانه عریض و طویل عمرانی قرار بگیرد به طور قطع با مشکلاتی مواجه میشود و تا زمانی که بخواهد زیرمجموعهها و سازمانهای تابعه را بشناسد زمان را از دست خواهیم داد.
این عضو کمیسیون عمران با تأکید بر اینکه به طور قطع آقای آخوندی در کمیسیون عمران رأی حداکثری را برای ابقا در وزارت راه و شهرسازی میآورد اظهار داشت: آخوندی به نقاط قوت و ضعف این وزارتخانه اشراف دارد و در حوزه حملونقل عملکرد بسیار مثبتی در طول چهار سال گذشته داشته است.
وی ادامه داد: آخوندی در سالهای گذشته هم تجربه وزارت در حوزه مسکن را داشته و توانسته برنامههای کاربردی در حوزه مسکن ارائه دهد اما به هر دلیلی تمام این برنامهها به اجرا نرسیدند. وی ادامه داد: معتقدم وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم باید نگاه ویژهای به توسعه زیرساختها داشته باشد و در این حوزه از توان بخش خصوصی استفاده کند.
فرج الله رجبی: تا برنامه آخوندی را نبینم نظر نمیدهم
اما فرج الله رجبی، در پاسخ به سؤال که آیا آقای آخوندی گزینه خوبی برای باقی ماندن در وزارت راه و شهرسازی میدانید اظهار داشت: باید برنامه آقای آخوندی برای دولت بعد را ببینم. وی ادامه داد: تا زمانی که برنامه ایشان برای وزارت راه و شهرسازی بهویژه مسکن در دولت دوازدهم بررسی نشود نمیتوانم در این باره اظهارنظر کنم.
هادی بهادری: کشور به مدیر راهبردی مانند آخوندی نیاز دارد
هادی بهادری، نیز ضمن حمایت از آخوندی درباره حضور وزیر راه و شهرسازی در دولت دوازدهم اظهار داشت: معتقدم آقای آخوندی گزینه خوبی برای وزارت راه و شهرسازی دولت بعد است. وی ادامه داد: از نقاط مثبت و قوت آقای آخوندی این است که ایشان نگاه راهبردی در پروژههای عمرانی را دارند و برای حل مسائل عمرانی و مشکلات این حوزه، برنامههای بلندمدت ارائه کردهاند.
این عضو کمیسیون عمران تأکید کرد: معتقدم سیاستهایی که در طول چهار سال گذشته در حملونقل به اجرا رسیده، نگاه درستی بوده و کشور به این مدیران نیاز دارد البته در بخش مسکن باید اقدامات مؤثرتری انجام شود.