◄ همچنان از آخوندی حمایت می کنیم!
هفته نامه «حمل ونقل» مشی خود را حمایت از سیاست های توسعه گرا در این حوزه تعریف کرده است و آقای دکتر آخوندی، در این راستا قدم برمی دارد، پس «حمل ونقل» از ایشان و سیاست هایش دفاع می کند. موضع این رسانه حمایت از وزیری است که اعتدال گرا باشد، برای توسعه تمام شقوق حمل ونقل تلاش کرده و اهمیت و جایگاه بخش خصوصی را نیز درک و در تصمیماتش لحاظ کند.
هفته گذشته، اتفاق ناخوشایندی افتاد، روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی گفت وگوی هفته نامه حمل ونقل با آقای وزیر را تکذیب کرد. ماجرا از این قرار بود که جمعه 26 آبان ماه گفتگویی با وزیر راه و شهرسازی انجام و دوشنبه 29 آبان ماه با تیتر «سوداگران مهر» منتشر شد. در این فاصله، اتفاقات و حواشی پیرامون موضوع زلزله و مسکن مهر ایجاد شد. از سوی دیگر یک روز پس از انتشار گفتگو و بازنشر آن توسط یک خبرگزاری با تیتری مفهومی (خارج از متن گفتگو) باعث ایجاد حساسیت هایی شده و در نهایت گفتگو تکذیب شد. این دست اتفاق ها در رسانه ها چندان نادر نیست و پیش آمده که به هر دلیلی مدیری پس از گذشت چند روز از گفتگو و تغییر فضای {کانتکست} بحث، انتشار آن را به صلاح نداند؛ ولی در شرایطی که بعد از انتشار، این تصمیم گرفته شود، باید کسی مسئولیت اشتباه را برعهده بگیرد و چون رسانه های ما حکم «مرغ عزا و عروسی» را دارند، اولین و راحت ترین گزینه برای پذیرش مسئولیت در این دست مسائل محسوب می شوند؛ اما برخوردی که با هفته نامه «حمل ونقل» شد، مصداق بارز «گنه کرد در بلخ آهنگری/ به شوشتر زدند گردن مسگری» بود؛ چراکه گفتگویی کاملاً سازنده و مثبت، تخصصی و غیرسیاسی منتشر شد، اما پس از اینکه رسانه ای دیگر آن را بازنشر و تیتری سلیقه ای برای آن انتخاب کرد، «حمل ونقل» مورد عتاب قرار گرفت.
در چنین شرایطی که رسانه متهم می شود، اگر منافع مالی و سازمانی برایش مهم تر از اعتبار خود و حمایت و پشتیبانی از خبرنگارش باشد، همین کار را در مقیاس کوچک تر انجام می دهد و راحت ترین گزینه را برای «مدیریت» شرایط موجود انتخاب می کند و با اعلام اینکه خبرنگار اشتباه کرده است، همه چیز را ختم به خیر می کند!
اما اتفاقی که هفته گذشته برای هفته نامه حمل ونقل افتاد، از هر دو جهت متفاوت بود. هم وزارتخانه راهی متفاوت را برای مدیریت این کار انتخاب کرد، هم «حمل ونقل».
متأسفانه برخلاف انتظار، روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی گفتگو را از اساس تکذیب کرد که این کار با توجه به مشی هفته نامه «حمل ونقل» که حمایت از سیاست های این وزارتخانه است، مایه تعجب بود. در این شرایط، ما دو راه پیش رو داشتیم؛ راه اول اینکه بر بسیاری چیزها چشم بپوشیم و بنا به مصلحت و مکدر نکردن خاطر برخی مدیران وزارتخانه ای که روزگارمان با آن گره خورده است، تکذیبیه را پذیرفته و مقصری برای آن اعلام کنیم. راه دوم هم این بود که از اعتبار هفته نامه دفاع کنیم و پشت خبرنگار خود بایستیم. فرض بسیاری از همکاران رسانه ای این بود که به راه دوم فکر هم نکرده ایم، چه برسد به انجام آن. با این همه، بدون تردید راه دوم را انتخاب کردیم.
بالاخره، وزارت راه به بدترین شکل ممکن با رسانه اصلی حوزه متبوعش که از قضا حامی سیاست هایش است، برخورد کرده و انتظار می رفت پاسخ ما هم همین گونه باشد؛ اما این طور نشد. چراکه نخواستیم در این ماجرا کسی را محکوم کنیم، نخواستیم حمله کنیم و حتی پاسخ سخنان رسانه ای را به صورت خصوصی دادیم و فقط اعلام کردیم که اعتبار هفته نامه و قربانی نکردن خبرنگار خط قرمز ماست.
اما دلیل این برخورد به ظاهر دوگانه چه بود؟ ارتباط هفته نامه «حمل ونقل» و سکان دار فعلی وزارت راه و شهرسازی به عمق عمرشان است، یعنی از ابتدا در کنار هم بوده اند. با کنار گذاشتن همه این ها و با فرض نبود هیچ سابقه مشترکی، این دو هویت نمی توانند جدای از هم تعریف شوند؛ به عبارتی، محکوم به ارتباط با همدیگر هستند. نه «حمل ونقل» می تواند وزارت راه را به عنوان متولی این حوزه تخصصی رها کند و نه وزارت راه می تواند «حمل ونقل» را به عنوان تنها رسانه تخصصی کثیرالانتشار حوزه کاری خود، نادیده بگیرد. این بخش جبری ارتباط این رسانه با وزارتخانه متبوعش است.
اما اختیاری هم وجود دارد. برخورد هیجانی ایجاب می کرد، ما هم به همین روش پاسخ دهیم؛ اما این منطقی نبود، چون «حمل ونقل» یک باره و با یک اتفاق، حامی سیاست های وزیر راه و شهرسازی نشده است که امروز با یک اتفاق موضع خود را تغییر دهد.
هفته نامه «حمل ونقل» مشی خود را حمایت از سیاست های توسعه گرا در این حوزه تعریف کرده است و آقای دکتر آخوندی، در این راستا قدم برمی دارد، پس «حمل ونقل» از ایشان و سیاست هایش دفاع می کند. موضع این رسانه حمایت از وزیری است که اعتدال گرا باشد، برای توسعه تمام شقوق حمل ونقل تلاش کرده و اهمیت و جایگاه بخش خصوصی را نیز درک و در تصمیماتش لحاظ کند.
به این ترتیب، چنین اتفاق ناخوشایندی هرچند باعث آزردگی خاطر ما شده و هرچند ما آن را نپذیرفته و تمام قد از خودمان دفاع می کنیم، به معنای تغییر مشی این رسانه نیست. ما اعتقاد داریم که با توجه به ارتباطات و بستر تعاملی موجود، شیوه هایی بهتر از این گزینه برای مدیریت این اتفاق وجود داشت و معتقدیم در این زمینه با حمل ونقل منصفانه برخورد نشد، اما به همان اندازه هم به خط مشی خود پایبند هستیم. به این معنا که ضمن انتقاد جدی به این مسئله همچنان در جایگاه یک رسانه تخصصی از تمامی برنامه ها و سیاست های وزارت راه و شهرسازی که در چارچوب توسعه و تعالی حوزه حمل ونقل است، حمایت خواهیم کرد. پس لازم است با تأکید بر اینکه ما بر عهد خود استواریم، در پاسخ به آن دسته از دوستانی که درباره زمان رویارویی «حمل ونقل» و وزارتخانه سؤال می کنند، بگوییم؛ هیچ وقت! چون «در طریقت ما کافری است رنجیدن».
* سردبیر/ Editor@tinn.ir
چقدر در اين مطلب از خودتون تعريف كرديد و پايچه وزير و وزارت راه را خوردهايد!!
بهتر بود اول از همه بجاي اينكه خودتونو نشريه تخصصي حوزه حمل و نقل بدونيد، ميگفتيد براي چي در حوزه مسكن (كه هيچ ربطي به حوزه به اصطلاح تخصصي خودتون نداره) گفتگو منتشر كرديد؟!!
ضمنا شما در مطلبتون نوشتيد (...مکدر نکردن خاطر برخی مدیران وزارتخانهای که روزگارمان با آن گره خورده است...)، مفهومش اين است كه شما جيرهخوار وزارتخانه هستيد و از ترس اينكه باز هم به شما پول بدهند پاچهخواري كرديد. والا چرا رسانهاي كه خودشو حرفهاي ميدونه اينجوري به خواري و ذلت بكشونه خودشو؟!!
با اين مطلب خواستيد مخاطب و وزارتخونه را فريب بديد اما بايد گفت ... خودتون هستيد!!
يك هفته نامه كپيكار، رسانه اصلی حوزه وزارت راه و شهرسازي؟!!!
بهتره به سايت وزارتخونه يه سري بزنيد:
http://news.mrud.ir/
البته من سايت شما تين نيوز هم ديدم. اغلب خبرهاي رسانه وزارت راه بازنشر ميكنيد.
من براي يك روزنامه و يك خبرگزاري در حوزه راه و مسكن خبر و گزارش كار ميكنم. همه رسانه هاي اصلي كشور هم رصد ميكنم. تا حالا نديدم هيچ رسانه اي از شما خبر بازنشر بكنه اما اغلب خبرهاي پايگاه خبري وزارت راه بازنشر ميشه.
سلام
تاكنون هيچ قدم مثبتي در حمل ونقل برداشته نشده جز مشكلات بيشتر و قوانين غيركارشناسانه و مبتدي واز تين نيوز كمال تشكر و قدرداني را از بابت اطلاع رساني در حوزه حمل ونقل را دارم
ديگه بسه به فكر كشورمان باشيم نه رحمتي نه اخوندي
سلام
هفته نامه حمل و نقل اقدام حرفه ای انجام داد با انتشار این یادداشت. متاسفانه مسئولین برخورد غیر حرفه ای در این اتفاق داشتند.