◄ طلب کمک از دستگاه قضا و پلیس برای کنترل قیمت بلیت
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری از تبلیغات سایتهای فروش بلیت هواپیما در صداوسیما و خبرگزاریها انتقاد میکند و میگوید این تبلیغات در حالی صورت میگیرد که از این سایتها درخواست مجوز نمیکنند.
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری از تبلیغات سایتهای فروش بلیت هواپیما در صداوسیما و خبرگزاریها انتقاد میکند و میگوید این تبلیغات در حالی صورت میگیرد که از این سایتها درخواست مجوز نمیکنند.
مرتضی دهقان در خصوص آخرین وضعیت آمادگی شرکتهای هواپیمایی برای انجام عملیات پروازهای نوروز ۹۷ به خبرنگار هفتهنامه «حملونقل» میگوید:
«درحالحاضر ایرلاینها در حال تدارکات لازم برای آمادهشدن پروازهای نوروزی خود هستند، در همین راستا سازمان هواپیمایی کشوری به شرکتهای هواپیمایی برای مواردی مانند آمادهسازی هواپیماها و انجام چکهای لازم، آموزش نیروی انسانی، گرفتن مجوز برای پروازهای داخلی و خارجی از هماکنون هشدارهای لازم را داده و این موارد را به ایرلاینها ابلاغ کرده است.»
او یکی دیگر از موارد مهم در بحث پروازهای نوروزی را هماهنگی بین شرکتهای هواپیمایی و فرودگاهها عنوان میکند و میافزاید: «در هفته جاری این موضوع پیگیری خواهد شد و اصلاحات لازم صورت خواهد گرفت.»
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری در این گفتگو به پروازهای چارتری اشاره میکند و معتقد است، بحث پدیده چارتری ناشی از یکسری مقرراتی بود که دست ایرلاینها را برای تولید نرخ بسته بود اما با توجه به اینکه قانون آزادسازی نرخ و شبکه پروازی ایجاد شده است برای گذار از دوران قبل از آزادسازی به دوران بعد از آزادسازی نیاز به زمان است.
این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه مطلب فوق میافزاید: «این زمان منوط به چند عامل است؛ شرکتهای هواپیمایی بایستی زیرساختهای خود را از قبیل سیستمهای فروش، آموزش نیروهای بازاریابی و مارکتینگ در راستای تولید نرخ و استقبال مسافر بهخوبی انجام دهند.»
دهقان با تأکید بر اینکه تولید نرخ متنوع از سوی ایرلاینها باعث استقبال مسافر خواهد شد، عنوان میکند: «اگر یک نرخی را شرکت هواپیمایی اعلام کند که غیرقابلتوجیه باشد مسافر به آن حتی رجوع هم نخواهد کرد چرا بازار رقابت یک کشش خاص دارد و عدم رجوع مسافر برای خرید بلیت هواپیما درنهایت شرکت هواپیمایی را متضرر خواهد کرد.
به همین جهت اگر مسافری در زمان خاص مجبور شود بلیتی را با نرخ بالا تهیه کند ذهنیت منفی در او از ایرلاین موردنظر ایجاد خواهد شد و شرکتهای هواپیمایی نیز از این اصل بهخوبی مطلع هستند.»
او با بیان اینکه پدیده چارتر در تمام دنیا وجود دارد و بخشی از مسیرها لاجرم بایستی از طریق پروازهای چارتر انجام شود، میگوید: «در برخی از موارد مسافر هم بلیت و هم هتل میخواهد و بدون یکی از آنها سفر نخواهد کرد. بر همین اساس در برخی از مسیرها بایستی پکیج کامل به مسافر عرضه شود ولی اینکه در تمام بلیتهای یک مسیر بلیت تک بهصورت چارتر به فروش برسد این پدیده قابلقبول نیست.»
معاون رئیس سازمان هواپیمایی کشوری توضیح میدهد: «درحالحاضر حدود چهار شرکت هواپیمایی تمام بلیتشان را بهصورت ۱۰۰ درصد سیستمی به فروش میرسانند و تعداد دیگری از ایرلاینها بخش قابلتوجهی از بلیتهای خود را نیز بهصورت سیستمی عرضه میکنند و همچنان درحالتوسعه پروازهای سیستمی خود هستند.»
او با اظهار اینکه باید دوره گذار طی شود چراکه ما با توجه مطالعاتی که در سایر کشورها انجام دادهایم پس از آزادسازی نرخها چند سال زمان برای به نتیجه رسیدن آن نیاز است، گفت: «به اعتقاد بنده صنعت حملونقل هوایی بعد از آزادسازی روند رشد خوبی را طی کرده است و مردم هم با توجه به نظرسنجیهایی که انجام دادهایم رضایتمندی بیشتری نسبت به گذشته دارند.»
دهقان به پدیده گرانفروشی در ایام پیک سفرها اشاره کرد و افزود: «ما یکبخشی از پدیده گرانفروشی را در سیستمهای فروش چارتری داریم که اینها بدون مجوز فعالیت میکنند. این در حالی است که شرکت هواپیمایی نرخ غیرواقعی تولید نمیکنند. در همین راستا برخی از گپ بین آژانسهای هواپیمایی و شرکتهای هواپیمایی در پروازهای چارتری سوءاستفاده میکنند.»
طبق گفته او، درحالحاضر بین انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و شرکتهای هواپیمایی این هماهنگی ایجاد شده است که کانال فروش، سیستمهای دارای مجوز باشند تا جلوی سوءاستفاده برخی، از این موضوع گرفته شود:
«البته تا زمانی که دستگاه قضائی و پلیس فتا به کمک ما نیایند و حتی صداوسیما سایتهای غیرمجاز را تبلیغ نکند نمیتوان جلوی این سوءاستفادهها را گرفت. قابلتوجه است که تبلیغ سایتهای فروش بلیت هواپیما در خبرگزاریها و صداوسیما انجام میشود بدون اینکه حتی از آنها مجوزی بخواهند. ما برای جلوگیری از تخلف سایتهای غیرمجاز فروش بلیت هواپیماها به کمک همه دستگاهها نیاز داریم.»