امروز روابطعمومی میخواهد قوت دل و چارهساز باشد
یدالله آقائیصائم، مدیر روابطعمومی، به مناسبت روز روابط عمومی- شرکت مهندسی فرودگاههای کشور در سال ۱۳۷۰ در ساختمان وزارت راه و ترابری در خیابان شهید کلانتری تشکیل شد و سپس در سال ۱۳۷۵ به ساختمان جنب ترمینال دو فرودگاه مهرآباد و پس از آن در سال 1391 به ساختمان ستادی این شرکت منتقل شد و در بهمن سال 1394 به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تغییر نام یافت.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، در سال 1382 بود که با عنوان مدیر روابطعمومی به این مجموعه وارد شدم و این آغاز فعالیت روابطعمومی در قالب واحدی مستقل زیر نظر مدیرکل دفتر مدیرعامل شد، با این وجود امکانات محدود بود و بودجه مستقلی هم به روابطعمومی تخصیص داده نمیشد. به این ترتیب وظایفی اجرایی محدود و کم اثر برعهده روابطعمومی گذاشته میشد؛ از جمله زیباسازی اماکن در اختیار شرکت، تهیه سربرگهای اداری، نوشتن تابلوهای سر در اتاقها، توزیع روزنامه، تهیه بریده جراید، نوشتن پلاکارد، عکاسی، و هماهنگی مراسم و مجالس.
اما نقش ممتاز صنعت فرودگاهی در توسعه و اعتلای کشور و موقعیت آن به عنوان یکی از مهمترین زیرساختهای کشور، ایجاب میکرد که مدیریت روابطعمومی با شناخت بیشتر ماهیت علمی و کاربردی آن و اعتماد به ظرفیتهای خود، زمینهها و چشماندازهای تازهای را برای جذب مشارکت عمومی نسبت به اهداف، راهبردها و توسعه کمی و کیفی شرکت و ایجاد اطمینان، اعتماد و همدلی و هماهنگی در بین کارکنان و نیروهای فکری و تخصصی مرتبط با صنعت فرودگاهی کشور فراهم کند.
این طلب میکرد تا روابطعمومی بتواند تحولاتی را در خود آغاز کند و شرایط را برای خدمت مؤثرتر و بیشتر به شرکت مساعد سازد. برای همین در طول سالیان بعد تلاش شد تا با شناساندن روابطعمومی به مجموعه مدیریت و کارکنان شرکت راه برای مدیریت تغییر در روابطعمومی هموارتر شود.
اما چه چیز میتوانست بهتر از کار و عمل، ظرفیت و توانمندی و ماهیت روابطعمومی را معرفی کند؟ برای همین با همکاری همکاران در روابطعمومی فعالیتهای مختلفی رقم زده شد؛ از جمله نظارت بر انتخاب مسئولان روابطعمومی فرودگاههای تابعه، برگزاری ۹ دوره همایش آموزشی-تخصصی در حوزه روابطعمومی برای کارکنان روابطعمومی ستاد و فرودگاهها، تهیه و تنظیم جدول شاخصهای ارزیابی عملکرد روابطعمومی، تدوین منشور اخلاقی روابطعمومی، ابلاغ دستورالعمل و اجرای فاز اول طرح خودکفایی روابطعمومی فرودگاهها در آغاز سال 96، ثبت و راهاندازی پورتال خبری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از سال ۸۸ و انتشار اخبار، گزارشها و مصاحبههای ستادی و پوشش اخبار 53 فرودگاه زیرمجموعه با حضور کارشناسان خبری حرفهای، راهاندازی شبکه اجتماعی برای اطلاعرسانی متنی و تصویری سریع و وسیع به بیش از چهار هزار مخاطب، برنامهریزی سالانه و برگزاری نشستها و تورهای رسانهای مدیرعامل و هیئت مدیره، پایهگذاری و برگزاری نشستهای حرفهیی مهمان هفته با رویکرد پرسش و پاسخ از مدیران شرکت و شفافسازی و ایجاد ارتباط نزدیکتر میان مدیران و کارکنان، راهاندازی واحد سمعی و بصری با تجهیزات پیشرفته و پوشش صوتی و تصویری مراسمها و تولید کلیپهای با کیفیت و متعدد در زمینه معرفی دستاوردهای شرکت، انتشار ماهنامههای سیمای فرودگاه و آسمان ایران و شش شماره کتاب جامع صنعت فرودگاهی برای معرفی فرودگاهها و اطلاعات آن، تهیه بروشورهای دو زبانه معرفی شرکت، تهیه و تصویب آرم شرکت فرودگاهها، برگزاری همایشهای مدیران ستادی و فرودگاههای شرکت، پیگیری ایجاد موزه صنعت هوایی و فرودگاهی اتاق موزه افتخارات شرکت و حضور در نمایشگاههای مختلف خارج از سازمان.
حاصل این تغییر نگرشها به روابطعمومی و افزایش کمی و کیفی فعالیتها در روابطعمومی کسب رتبه نخست رشته فعالیتهای ارتباط الکترونیک و رتبه نخست رشته فعالیتهای انتشاراتی در سال 1389 در سطح وزارت راه و شهرسازی، انتخاب به عنوان غرفه برتر در نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی 1391 از نظر طراحی، تزئین، تسلط راهنمایان و برخورد خوب، کسب رتبه برتر ملی در رشته اطلاعرسانی در هشتمین دوره جشنواره برترینهای روابطعمومی ایران در سال 1391، کسب عنوان روابطعمومی برتر ملی در رشته ارتباطات الکترونیک در دهمین دوره جشنواره برترینهای روابطعمومی ایران در سال 1392، دریافت نشان سرآمدی روابطعمومی از سازمان ملی استاندارد ایران و موسسه فرهنگی در سال 1392، دریافت نشان تعالی روابطعمومی از دبیرخانه سمپوزیوم روابطعمومی در سال 1393، دریافت ستاره روابطعمومی در دبیرخانه سمپوزیوم روابطعمومی در سال 1393، دریافت لوح سپاس از هشتمین دوره جشنواره برترین روابطعمومی ۱۳۹۱، دریافت لوح سپاس از دومین دوره آیین معرفی و تقدیر از سرآمدان روابطعمومی ایران ۱۳۹۲، نشان سیامین اجلاس منطقهای آسیایی فدراسیون بینالمللی کنترلرهای ترافیک ۱۳۹۲ و غیره بوده است.
این حجم از فعالیتها با تلاش تعداد اندکی نیروی انسانی انجام شده و در حال انجام است تا به صورت ملموس و عملی اهمیت روابطعمومی و ماهیت آن در مدیریت ارتباطات سازمانی، که به اعتقاد کارشناسان حجم بسیار وسیعی از وظایف سازمانی در بستر آن انجام میشود، نزد مدیران و کارکنان روشن شود.
از سال 1382 تاکنون هشت مدیرعامل در راس شرکت قرار گرفتهاند که هر یک با توجه به نگرش خود و اولویتها و ضرورتهای شرکت، تأثیراتی را بر این واحد گذاشتند. در طول این مدت بارها برای ایجاد پستهای سازمانی و ارتقای جایگاه مدیریتی روابطعمومی اقداماتی انجام شد اما به دلیل محدودیتهای اداری و ... به ثمر نرسید.
اکنون با وجودی که در این دوره و با حضور مدیرعامل خوشفکر کنونی٬ روابطعمومی به واسطه فعالیت کلیدی خود، از جایگاه خوبی برخوردار شده است اما تبدیل آن به ادارهکل یک ضرورت است چراکه با ایجاد پستهای سازمانی زمینه برای ورود افراد متخصص ارتباطی و رسانهای را در آن فراهم میکند و نقش بیبدیل روابطعمومی را در برقراری ارتباطی مؤثر و کارآمد با مخاطبان درون و بیرون سازمان فراهم میکند که اثرات بلند آن ایجاد برندی شاخص از شرکت و افزایش حمیت و انسجام سازمانی و در نتیجه بهرهوری در انجام وظایف خواهد بود.
امروز در روابطعمومی نگاهی پژوهشمحور و علمی همراه با تجربه و استفاده از رسانههای جدید حاکم شده است و کیفیت و اثرگذاری برنامههای اجرا شده، در درجه اول اولویت قرار دارد. روابطعمومی امروز تلاش میکند دیوار این باور محدودکننده که آن را صرفاً یک مجموعه اطلاعرسان و خبری میانگارد، بشکند و با ورود مؤثر و متناسب به مدیریت روابط سازمان با بهرهگیری از دانش و ابزار خود، همزمان با مدیریت افکار عمومی و ایجاد تعاملات سازنده با مخاطبان خارج از سازمان، در جهت افزایش نزدیکی و همدلی کارکنان و مدیران و کاهش تعارضات و تضادهای سازمانی گام بردارد.
امروز روابطعمومی میخواهد در تصمیمسازی و تصمیمگیری همراه و یاور مدیران ارشد سازمانی باشد و توانایی خود را افزایش دهد تا منطبق با استراتژی شرکت، استراتژی خود را در عرصههای ارتباطات و روابط انسانی تعریف و اجرایی کند. امروز روابطعمومی میخواهد قوت دل و چارهساز مدیران و کارکنان باشد و در زمانهای بحران و سختی، به تکیه گاهی مطمئن بدل شود.
اینها میسر نخواهد شد مگر با شناخت بیش از پیش ماهیت علم و هنر روابطعمومی در شرکت و امکان بروز توانمندیهای آن. امید است که با تصویب و اجرایی شدن قانون خاص در شرکت و مساعدت مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره محترم، امکان بازتعریف اساسی و کارآمد از روابطعمومی و جذب نیروهای متخصص و صاحبنظر در امور رسانهها و روابط انسانی فراهم شود.