گزارش تخلفات اخیر ایرلاینها به سازمان هواپیمایی
معاون امور فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: در چند روز اخیر شرکتهای هواپیمایی داخلی به مسافران خود در فرودگاه هیچ خدماتی ندادند اما مجموعه فرودگاه امام و سپاه پاسداران، کمکاری شرکتها را جبران کردند و به مسافران آنها غذا، آذوقه و محل اسکان دادند.
معاون امور فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: در چند روز اخیر شرکتهای هواپیمایی داخلی به مسافران خود در فرودگاه هیچ خدماتی ندادند اما مجموعه فرودگاه امام و سپاه پاسداران، کمکاری شرکتها را جبران کردند و به مسافران آنها غذا، آذوقه و محل اسکان دادند.
به گزارش خبرنگار فارس، بازدید اصحاب رسانه از سطوح پروازی و باند فرودگاه امام خمینی (ره) بعدازظهر روز گذشته انجام شد تا رسانهها از نزدیک در جریان برقراری پروازها و نشست و برخاست هواپیماها و اعزام مسافران قرار گیرند.
مشاهدات خبرنگار فارس حاکی از برقراری تدریجی پروازها و انجام روند نشست و برخاست هواپیماها بود.
* انجام 9 پرواز در روز یکشنبه هشتم بهمن
در حاشیه این بازدید معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در نشستی خبری اظهار داشت: پس از بارشهای اخیر برف بلافاصله برفروبی از سطوح پروازی توسط تجهیزات فرودگاهی آغاز شد و 42 ساعت ممتد، سطوح پروازی توسط عوامل برفروبی شد.
علی رستمی ادامه داد: شنبهشب پس از بارشهای برف، بلافاصله برفروبی از باند و سطوح پروازی آغاز شد که تا صبح ادامه داشت و صبح روز یکشنبه باند باز شد اما به دلیل کاهش دید افقی به 200 متر، پروازی انجام نشد، ولی بعدازظهر روز یکشنبه با افزایش دید هفت پرواز ورودی و دو پروازی خروجی در فرودگاه امام انجام شد و مجدداً به دلیل کاهش دید تا 200 متر، انجام پروازها متوقف شد.
معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه بابت انجام پرواز ایمن دید افقی باید حداقل 800 متر باشد، ادامه داد: در یکشنبهشب نیز به دلیل کاهش دید افقی پروازی انجام نشد اما از روز دوشنبه حدود ساعت 11 مجدداً پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه امام برقرار شد.
رستمی گفت: حتی به دلیل بارش برف، شیفتهای کاری فرودگاه که باید هر 12 ساعت عوض میشد تا 24 ساعت هم عوض نمیشد چون به دلیل برف و کولاک و انسداد آزادراهها، امکان تردد وجود نداشت.
* انجام 322 نشست و برخاست هواپیما از آغاز بارش برف تا ساعت 18 دیروز
عضو هیأت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بیان کرد: از زمانی که بارش برف آغاز شد تا ساعت 18 روز 12 بهمنماه 166 پرواز ورودی و 156 پرواز خروجی در فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شد همچنین از اولین دقایق بامداد روز 12 بهمن تا ساعت 18، تعداد 67 پرواز خروجی و 65 پرواز ورودی در فرودگاه انجام شد.
رستمی ادامه داد: روز اول که برف و کولاک هر دو آزادراه تهران - ساوه و تهران - قم را در بر گرفته بود و تاکسیهای فرودگاه امکان تردد نداشتند با پیگیری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، 75 دستگاه اتوبوس VIP بابت جابهجایی مسافران اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه تجهیزات شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ایدهآل نیست، اما مناسب است، گفت: این تجهیزات به اندازهای است که بلافاصله پس از بارش برف، ما باز بودن باند فرودگاه را اعلام کردیم امروز (روز 12 بهمن) پروازها به روال عادی خود برگشته است و 132 پرواز انجام دادهایم.
معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه روزانه به صورت متوسط 150 پرواز در فرودگاه امام انجام میشود، اضافه کرد: این رقم در برخی از روزهای ایام نوروز به 250 پرواز در روز هم رسیده است و نشان از ظرفیت بالای فرودگاه امام خمینی (ره) دارد.
عضو هیأت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ادامه داد: یک سوم پروازهای فرودگاه امام خمینی (ره) در روز و دو سوم پروازها در ساعات مختلف شب انجام میشود.
* کمکاری ایرلاینها در مدیریت مسافران/ عدم استقرار نماینده پاسخگو و پیامک تأخیرات
وی با تأکید براینکه از روز یکشنبه هیچ مشکلی در سطوح پروازی نداشتیم، ادامه داد: متأسفانه ایرلاینها آمادگی مواجهه با این برف و کولاک را نداشتند اغلب پروازهای آنها به خاطر نبود هواپیما کنسل شده بود ولی هیچ پیامکی بابت لغو پرواز به مسافر ارسال نکرده بودند و ایرلاینها در اطلاعرسانی مشکل داشتند.
رستمی از عدم همکاری برخی از شرکتها در روزهای اخیر با فرودگاه گله کرد و گفت: ما زمانی که روز اول باند را باز کردیم به شرکتهای هواپیمایی اعلام کردیم هر کسی که پرواز دارد، اعلام کند تا زودتر مقابل هواپیمای آنها را باز کنیم، در این راستا ایرلاینی به ما اعلام کرد که پرواز دارد ما مقابل هواپیمای آن شرکت را پاکسازی کردیم اما وقتی که از تأخیر زیاد پرواز آن شرکت جویا شدیم در ابتدای اعلام کرد کرو پروازی پشت عوارضی آزادراه تهران - قم مانده است و پس از ساعتی نیز مجدداً اعلام کرد کترینگ پرواز چون از تهران تأمین میشود امکان انتقال به فرودگاه امام به دلیل بارش برف در جادهها را ندارد.
معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به پاکسازی سطوح پروازی و امکان ایرلاینها در نزدیکی سطوح، بیان کرد: غیر از تجهیزاتی که فرودگاهها باید بابت پاکسازی سطوح پروازی داشته باشند، ایرلاینها نیز خود طبق قانون باید تجهیزاتی برای پاکسازی بخشهای مربوط به خود داشته باشند؛ طبق قانون هوانوردی هر ایرلاین مؤظف است سطح اجرایی خود را پاکسازی کند و باید دستگاههایی داشته باشد تا حداقل اطراف تجهیزات خود را پاکسازی کند.
وی افزود: عدهای از بین همین شرکتها مطرح کردند که باند یخ زده است در حالی که اگر باند یخ زده بود همان روز اول چطور هفت پرواز نشست و دو پرواز خارج شد.
معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از کمکاری ایرلاینهای داخلی و عدم وجود نماینده پاسخگو به مسافران گله کرد و گفت: متأسفانه برخی شرکتها از ارسال یک پیامک بابت لغو یا تأخیر پرواز به مسافر دریغ کردند و مدیریت صحیحی در این ایام نداشتند در حالی که شرکتهای خارجی مسافران خود را با احترام مدیریت کردند و در این مدت هیچ اعتراضی از مسافران ایرلاینهای خارجی نداشتیم در حالی که اغلب اعتراض از سوی مسافران شرکتهای داخلی بود؛ شب گذشته (11 بهمن) رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و بسیاری از مسئولان اینجا بودند، آقای عابدزاده ایرلاینها را مؤظف کرد که همه نماینده پاسخگو در فرودگاه داشته باشند اما باز برخی از شرکت امتناع ورزیدند.
عضو هیأت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: در نبود پاسخگویی ایرلاینها، مدیر ترمینال ما که وظیفه نظارت بر راهبری پذیرش مسافر را دارد از مسافر کتک میخورد در حالی که باید ایرلاین نماینده مستقر و پاسخگو داشته باشد.
* پذیرایی از مسافران توسط فرودگاه امام و سپاه فرودگاه در اهمال ایرلاینها
معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) افزود: پس از آنکه مسافران شرکتهای هواپیمایی به فرودگاه آمدند متأسفانه در پروازهای تأخیری و یا ابطالشده، هیچ پذیرایی از آنها نشد اما فرودگاه امام خمینی و مجموعه سپاه از مسافران ایرلاینها پذیرایی کردند.
رستمی گفت: ما روزانه 1200 پرس غذا، سه هزار بطری آبمعدنی، 1200 تخته پتو و فلاسک چایی بین مسافرین توزیع کردیم که این از وظایف ما نبود اما تلاش کردیم از مسافران پذیرایی کنیم؛ فرودگاه وظیفه تغذیه، اسکان و پذیرایی از مسافران را نداشت اما به مسافران غذا دادیم، توزیع پتو و اسکان انجام شد.
عضو هیأت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اضافه کرد: همچنین سپاه فرودگاه که وظیفه پذیرایی از مسافران شرکتهای هواپیمایی را نداشت در کمکاری شرکتها، 2 هزار پرس غذا به مسافران داد و از آنها پذیرایی کرد و اسکان مسافران را برعهده گرفت همه پای کار آمدند تا کمکاری شرکتها را جبران کنند.
* گزارش مکتوب تخلفات اخیر ایرلاینها به سازمان هواپیمایی
وی از گزارش مشکلات و تخلفات ایرلاینها به سازمان هواپیمایی در این چند روز خبر داد و گفت: یکی از وظایف فرودگاهها گزارش تخلفات شرکتها به سازمان هواپیمایی به عنوان نهاد بالاسری ایرلاین و حاکمیت صنعت است همین امشب (روز 12 بهمن) ماهان یکی از پروازهای خود را به دلیل واهی کنسل کرد که ما گزارش آن را به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال میکنیم.
معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: گزارش تخلفات شرکتها به صورت مکتوب به سازمان هواپیمایی ارسال میشود و پروازهایی که کنسل میشود یا تأخیر دارند از سوی شرکت به سازمان هواپیمایی اطلاعرسانی میشود؛ همچنین برخورد نامناسب شرکت هواپیمایی با مسافر، کمکاری در پذیرش مسافر، مشکلات امور جامهدان و غیره از مواردی است که به سازمان هواپیمایی گزارش میشود.
وی همچنین از رسانه ملی بایت عدم همکاری در اطلاعرسانی و تسهیل عبور و مرور مسافران انتقاد کرد و گفت: در این مدت رسانه ملی فقط شماره تلفنهای اطلاعات پرواز فرودگاه را زیرنویس کرد.
معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تأکید کرد: این رسانهها هستند که با اخبار خود یا به مردم آرامش میدهند و یا آرامش را از آنها میگیرند و ما در این بحران از رسانه ملی انتظار کمک داشتیم.
عضو هیأت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اظهار داشت: حال در این شرایط برخی از مسئولان به فرودگاه آمدند و کمک کردهاند عدهای هم آمدند و خود را مقابل رسانهها ناجی فرودگاه معرفی کردند و این برای ما که سه روز مداوم و 24 ساعته در حال فعالیت هستیم چندان جالب نبود.