◄ چارترکنندگان مسافران غیرحرفهای هواپیما به وجود آوردهاند
یک کارشناس حملونقل معتقد است که عامل اصلی گرانیهای اخیر خود ایرلاینها هستند که با ارائه نرخهای غیرمنطقی بازار صنعت حملونقل هوایی کشور را در شوک اقتصادی فرو بردند این در حالی است چارترکنندگان مزه پرواز ارزانقیمت را زیر زبان بسیاری از مسافران غیرحرفهای هواپیما بردند و این مسافران را در زمره مسافران پروازی قرار دادند.
یک کارشناس حملونقل معتقد است که عامل اصلی گرانیهای اخیر خود ایرلاینها هستند که با ارائه نرخهای غیرمنطقی بازار صنعت حملونقل هوایی کشور را در شوک اقتصادی فرو بردند این در حالی است چارترکنندگان مزه پرواز ارزانقیمت را زیر زبان بسیاری از مسافران غیرحرفهای هواپیما بردند و این مسافران را در زمره مسافران پروازی قرار دادند.
مهرداد فرشیدی در گفتوگو با خبرنگار تیننیوز با بیان اینکه مسئله چارتر از آنجا شروع شد که پس از افزایش غیرمتقربه نرخ ارز در کشورمان در پیتلاطم اقتصادی شدید ایرلاینهای داخلی نرخهای خود را افزایش داده و صدای اعتراض مسافران را بلند کردند.
او در ادامه میافزاید: اینکه این افزایش غیراصولی نرخها منطبق با واقعیتهای اقتصادی بود یا نتیجه فرصتطلبی ایرلاینها در بحث کنونی ما جای ندارد اما در آن مقطع زمانی مسئولان برای توجیه این گرانیها بهترین و کوتاهترین راه را انتخاب کردند و با انتقاد از پروازهای چارتری که نحوه نرخگذاری آن بر مبنای عرضه و تقاضا بود، گناه تمام مشکلات را برعهده پروازهای چارتر و صد البته چارترکنندگان گذاشتند.
این کارشناس حملونقل توضیح میدهد: در این میان سودجویی و فرصتطلبی چارترکنندگان نیز قابلتوجه است اما باید تأکید کرد که چارترکنندگان عامل تمام این گرانیها نبودند بلکه اگر منطقی به موضوع نگاه کنیم آنها را باید دلیلی بر ارائه نرخهای ارزان در ایام غیر پیک معرفی کنیم که مزه پرواز ارزانقیمت را زیر زبان بسیاری از مسافران غیرحرفهای هواپیما بردند و این مسافران را در زمره مسافران پروازی قرار دادند.
فرشیدی اضافه کرد: وزیر راه و شهرسازی جدید در اولین مواضع خود نسبت به گرانی بلیت پروازی داخلی دستور لغو پروازهای چارتر را صادر کرد تا آرامش را به صنعت حملونقل هوایی کشور بازگرداند، غافل از آنکه مجوز تعدادی از ایرلاینهای موجود داخلی «چارتری» است و اجازه برقراری پروازهای برنامهای یا همان سیستمی را ندارند و از سوی دیگر حتی فاقد امکانات لازم برای برقراری پرواز برنامهای هستند.
طبق گفته این کارشناس؛ چارترکنندگان نیز همواره حمایت مقامات مسئول در سازمان هواپیمای کشوری را به همراه دارند و به دفاع از عملکرد اقتصادی خود پرداختند که ثمره آن معافیت پروازهای کیش و قشم به همراه پرواز به مناطق نفتی در این دستورالعمل نام برده شده است که شاید نیمی از فرودگاههای کشور را بتوان در زمره مناطق نفتی معرفی کرد!
فرشیدی با اظهار به اینکه واقعیت این است که عامل اصلی گرانیهای اخیر خود ایرلاینها هستند که با ارائه نرخهای غیرمنطقی بازار صنعت حملونقل هوایی کشور را در شوک اقتصادی فرو بردند، تصریح کرد: مقایسه نرخهای داخلی با نرخهای بینالمللی که از سوی ایرلاینهای ایرانی ارائه میشود بهترین دلیل بر این فرصتطلبی اقتصادی به بهانههای واهی همچون تحریم و یا افزایش نرخ ارز است چرا که در برخی از مواقع نرخهای اروپایی ارائه شده از سوی ایرلاینهای ایرانی با آن همه هزینه بالای عملیاتی تفاوت چندانی با نرخهای داخلی ندارد.