بازدید سایت : ۷۹۱۸۴

◄ کاهش سن ناوگان هوایی با خرید هواپیمای دست‌دوم منطقی است؟

با وجود این که پس از امضا توافق نامه برجام دو شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و آسمان اقدام به عقد قرارداد خرید هواپیما با دو شرکت بزرگ هواپیماسازی کردند، تنها ایران‌ایر تعدادی هواپیما که اکثراً از گونه ATR72-600 که یک هواپیمای کوتاه برد منطقه‌ای است دریافت کرد و به نوعی نوسازی ناوگان هوایی انجام نشد.

کاهش سن ناوگان هوایی با خرید هواپیمای دست‌دوم منطقی است؟
تین نیوز |

با وجود این که پس از امضا توافق‌نامه برجام دو شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و آسمان اقدام به عقد قرارداد خرید هواپیما با دو شرکت بزرگ هواپیماسازی کردند، تنها ایران‌ایر تعدادی هواپیما که اکثراً از گونه ATR72-600 که یک هواپیمای کوتاه برد منطقه ای است دریافت کرد و به نوعی نوسازی ناوگان هوایی انجام نشد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هم‌زمان با خروج آمریکا از برجام و عدم صدور مجوز اوفک برای فروش هواپیما به شرکت های ایرانی، امکان خرید هواپیماهای نو به طور کلی از بین رفت و باعث شد تا مدیران صنعت هوایی کشور با توجه به فرسودگی ناوگان پروازی به فکر راه حلی برای کاهش سن ناوگان هوایی باشند.

شرکت‌های هواپیمایی ایران برای غلبه بر مشکلات به فکر خرید هواپیما‌های دست دوم افتادند؛ اما به گفته بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان صنعت هوایی، خرید هواپیما‌های دست دوم برای کشور توجیه اقتصادی ندارد و باعث می‌شود که شرکت‌های هوایی متحمل خسارت های قابل توجهی شوند.

از سویی دیگر برخی کارشناسان معتقدند که خرید هواپیمای دست دوم با کارکرد پایین و زیر ۱۰ سال به صنعت فرسوده هوانوردی ایران کمک می کند و برخی دیگر نیز بر این باورند که با هزینه سه ایرباس نو، ایران ایر می‌تواند تا ۱۲ فروند ایرباس دست دوم با سن پایین خریداری کند و شرکت‌های هواپیمایی ایران می‌توانند در بازه زمانی کوتاه قطعات ضروری خود را تأمین کنند.

هواپیمای دست‌دوم با عمر کم انتخابی منطقی

چندی پیش سیدحسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد که خرید هواپیما‌های دست دوم توجیه اقتصادی ندارد و باعث مشکلات بسیاری در صنعت هواپیمایی کشور می‌شود.

او افزود: تأمین کمبود‌ها و خرید هواپیما جهت تکمیل ناوگان حمل و نقل هوایی در شرایط کنونی بسیار ضروری است.

افضلی گفت: در شرایط کنونی بخشی از ناوگان فرسوده باید جایگزین شوند منتهی مسئله اصلی این است که آیا هواپیما‌های جدید دست دوم ایمنی و استاندارد کافی برای فعالیت دارند؟ این هواپیما‌ها تا چه مدت می‌توانند در ناوگان هوایی کشور فعالیت داشته باشند.

عضو کمیسیون عمران مجلس به مصوبه شورای اقتصادی درباره خرید ۲۸ فروند هواپیما اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی وزارت راه و شهرسازی به دنبال خرید هواپیما‌های دست دوم است، حال این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که عمر هواپیما‌های خریداری شده نباید بالا باشد، زیرا این مسئله در آ‌ینده هزینه بسیاری را برای تأمین قطعات و تجهیزات ایجاد می‌کند.

او بیان کرد: خرید هواپیما‌های جدید با عمر متوسط یا بالا هیچ توجیه اقتصادی و کارشناسی ندارد و اولویت وزارت راه و شهرسازی باید خرید هواپیما‌های جدید و نو باشد. به طور قطع باید نظارت دقیقی بر روی قرارداد‌های خرید هواپیما‌های جدید صورت گیرد.

راهی جز خرید هواپیماهای دست دوم نداریم

به گفته عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور، سال آینده سال بسیار سختی برای صنعت هوایی کشور خواهد بود و ما در یک سال گذشته تلاش بسیار زیادی انجام داده ایم بطوریکه توانسته ایم این صنعت را سرپا نگه داریم.

او اظهار کرد: کاربران صنعت حمل و نقل هوایی قشر ویژه‌ای از جامعه هستند؛ اما این افراد با مشکلات ما آشنا نیستند و همین موضوع کار را برای ما سخت‌تر کرده است.

طی چند روز اخیر موضوع خرید هواپیما‌های دست دوم منتقدان و موافقان بسیاری را پای کار آورده و عده‌ای از آن‌ها اعلام کرده اند که خرید هواپیما‌های دست دوم در چنین شرایطی که اوضاع صنعت حمل و نقل هوایی در رکود است می‌تواند راهگشای این صنعت باشد.

هواپیما‌های خریداری شده باید زیر ۱۰ سال باشند

 مجید کیان‌پور عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان این‌که باید از بهترین شرایط جهت ورود ناوگان هوایی به کشور استفاده کنیم، گفت: نوسازی ناوگان هوایی بسیار ضروری است و ما هم اکنون در شرایط تحریم به سر می‌بریم بنابراین امکان خرید هواپیما‌های نو وجود ندارد.

او اظهار کرد: تحریم‌ها باعث شده است که تمامی قرارداد‌های شرکت‌های هواپیمایی با ایرباس و بویینگ لغو شود و این شرکت‌ها مجبور شده اند که از راهکار‌های دیگری برای دور زدن تحریم‌ها و خرید هواپیما استفاده کنند.

کیان‌پور افزود: سازمان هواپیمایی کشور باید نظارت کامل و دقیقی بر خرید هواپیما‌های دست دوم داشته باشد تا این هواپیما‌ها مشکلی برای رفت و آمد مسافران ایجاد نکند.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: سن ناوگان هواپیما‌های خریداری شده باید زیر ۱۵ سال باشد، زیرا که میانگین سن جهانی ناوگان هوایی ۲۲ تا ۲۳ سال است و در صورتی که هواپیما‌ها بالای این سن باشند جزو ناوگان فرسوده به شمار می‌رود.

او تصریح کرد: باید هواپیما‌های خریداری شده از لحاظ تمامی استاندارد‌ها مورد تأیید باشد تا در زمان نگهداری و اورهال هزینه‌های سنگینی برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد نکند.

کیان‌پور تأکید کرد: هم اکنون بخش عمده‌ای از ناوگان هوایی کشور فرسوده است و ما چاره‌ای برای نوسازی ناوگان هوایی نداریم.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: خرید هواپیما‌های دست دوم تا ۱۰ سال توجیه اقتصادی دارد و اگر سن آن‌ها بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال باشد زیان ده خواهد بود، زیرا که هزینه‌های بسیار زیادی از لحاظ تعمیر موتور و قطعات یدکی ایجاد می‌کند.

شرکت‌های هواپیمایی چاره‌ای جز خرید هواپیما‌های دست دوم ندارند

 علیرضا منظری کارشناس هواپیمایی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی چاره‌ای جز خرید هواپیما‌های دست دوم ندارند، گفت: به دلیل آنکه تحریم‌ها باعث شده است تا انتقال پول و یا خرید هواپیما امکان پذیر نباشد بنابراین شرکت‌های هواپیمایی با رایزنی‌های بسیار زیادی که انجام داده‌اند توانسته اند خرید چند هواپیمای دست دوم را نهایی کنند.

او اظهار کرد: هم اکنون کشور با رکود اقتصادی بسیار زیادی روبرو است و خرید هواپیما‌ی نو  توجیه اقتصادی چندانی برای مردم و مسئولان ندارد، زیرا که قیمت خرید یک هواپیمای نو ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار است، اما قیمت یک هواپیمای دست دوم ۱۰ میلیون دلار است بنابراین خرید هواپیما‌های دست دوم بسیار باصرفه‌تر است.

منظری بیان کرد: خرید هواپیما‌های دست دوم به معنی آن نیست که این هواپیما‌ها فرسوده هستند، زیرا که تمامی این هواپیما‌ها به تأیید سازمان هواپیمایی رسیده و استاندارد‌های آن‌ها با استاندارد‌های جهانی مطابقت دارد.

ایمنی و استاندارد‌ هواپیما‌های دست دوم به تأیید رسیده است

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور با بیان این‌که هرچه سن هواپیما‌ها کمتر باشد صرفه اقتصادی بسیاری برای ناوگان هوایی کشور دارد، اظهار کرد: شرایط ایران به گونه‌ای نیست که ما بتوانیم هواپیما‌های نو خریداری کنیم.

او افزود: محدودیت‌های اعمال شده بوسیله تحریم‌ها باعث شده است که شرکت‌های هواپیمایی اقدام به خرید هواپیما‌های دست دوم کنند، اما تمامی این هواپیما‌ها از سوی متخصصان سازمان هواپیمایی بازرسی شده‌اند و ایمنی آن‌ها به تأیید رسیده است.

جعفرزاده با اشاره به این‌که شرکت‌های هواپیمایی بر اساس سیاست‌های اقتصادی باید ناوگان حمل و نقل خود را توسعه دهند، اظهار کرد: به دلیل آن که ناوگان هوایی موجود پاسخگوی مطالبات مردم نیست بنابراین خرید هواپیما‌های دست دوم در دستور کار قرار گرفته است تا در ایام پیک سال، نیاز‌ مسافران تامین شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور افزود: تمامی هواپیما‌ها در بخش تعمیر و نگهداری به مرحله عادی و استاندارد رسیده است. سازمان هواپیمایی و شرکت‌های هواپیمایی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا هواپیما‌هایی با سن پایین وارد کنند.

او با اشاره به این‌که نباید تمامی هواپیما‌ها را به اسم دست دوم نگاه کنیم، گفت: این هواپیما‌ها بر اساس تعداد نشست و برخاست و همچنین ساعت پرواز تعیین شده‌اند و ایمنی آن‌ها و همچنین صلاحیت پرواز تمامی این ناوگان‌ها به تأیید استاندارد‌های جهانی رسیده‌ است.

جعفرزاده بیان کرد: شرکت‌های هواپیمایی از ریل توسعه پایین نمی‌آیند و همواره در تلاش هستند تا ناوگان هوایی خود را توسعه دهد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در پایان گفت: هم اکنون ۱۴۰ فروند هواپیمای فعال در ایران وجود دارد و هواپیما‌های خریداری شده ایران ایر که چندی پیش اعلام شد  نو هستند؛ خرید هواپیمای دست دوم در چنین شرایطی که ناوگان حمل و نقل هوایی با مشکلات بسیار زیادی روبرو است توجیه اقتصادی دارد البته این موضوع به معنای آن نیست که هواپیما‌هایی با سن بسیار زیاد از سوی شرکت‌های هواپیمایی وارد ناوگان حمل و نقل شوند بنابراین نظارت سازمان هواپیمایی باید دو چندان شود تا هواپیما‌های فرسوده و از رده خارج شده به جای هواپیما‌های دست دوم با سن پایین وارد کشور نشوند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    نماینده های مجلس اطلاعاتشون از صنعت هوایی غلط است!
    هواپیما زیر 10 سال به شرط نداشتن هارد لندینگ ، تعداد کم نشست و برخواست ، اورهال و اپگرید شده و امکان اورهال در داخل کشور بسیار گزینه مناسبی هست!
    البته باید به تعداد و از نوع کنیبال خرید!
    نه یکی و دوتا!

  • ناشناس پاسخ

    اشتباه اینه که فکر می کنید الزاما مشکلات مربوط به صنعت هوایی و هواپبما را باید در همان هوا جست و جو کرد ! اگر قطارهای پرسرعت حتی بیش از 300 کیلومتر برساعت در مسیرهای تهران مشهد ، تهران تبریز ، تهران اهواز ، تهران قم اصفهان شیراز بوشهر ، اصفهان بافق بندرعباس و بافق چابهار می داشتیم باتوجه به اینکه قطار ارزان تره دردسترس تره به نسبت هواپیماهای کهنه امنیت بیشتری داره و ... مردم خیلی استقبال می کردند تا نیازها به هواپیما کمتر بشه و بهتر بشه وضعیت را مدیریت کرد حالا مثلا تهران مشهد را با قطار 3 ساعته به جای 1 ساعته هواپیما برن آنقدر جذابیت خواهد داشت که مردم قطار را انتخاب کنند متاسفانه با ساده لوحی هر چه تمام تر فکر می کردیم غرب قابل اطمینانه و به ما هواپیما می ده فکر می کردیم قرارداد را سنگین کنیم نه نخواهند گفت فکر عرب ارتجاع و پولدار را نمی کردیم بااتخاذ سیاست های اشتباه ، توسعه بخش هوایی را الویت اول کشور قرار دادیم و هزینه های هنگفتی انجام دادیم حالا زیرساخت های هوایی مان بهبود پیدا کرده اما هواپیمایی نداریم که از این زیرساخت ها بهره ببرن ! درواقع با این استراتژی اشتباه به برگه تحریمی آمریکا هم قوت دادیم ، اشتباه بعدی که بسیار عجیب غریبه تلاش ما برای ساخت هواپیمای بومیه ! میلیون ها دلار هزینه می کنیم برای ساخت پرنده ایی که از ده ها علم لب مرزی و پیچیده و بشدت انحصاری تشکیل شده که ما تقریبا هیچ کدامش را نداریم ! به فرض اگر بسازیم هم اقتصادی نخواهد بود !درحالیکه با یک برنامه ریزی خوب می توانستیم حتی قطارهای پرسرعت را بومی سازی کنیم در بخش نظامی بین ساخت موشک و جنگنده به ساخت موشک الویت دادیم چون پیچیدگی کمتری نسبت به ساخت جنگنده داره و از شرق و غرب قابل دسترسه به این می گن استراتژی درست که جواب هم داد . اگر بجای این همه هزینه کرد اشتباه ، بودجه و امکانات را به سمت ریلی هدایت می کردیم امروز کاسه چه کنم دست نمی گرفتیم همین حالا هم دیر نیست 1خط ریلی پرسرعت هم داشته باشیم نیاز به بخش هوایی کمتر خواهد شد باید عجله کرد و الویت داد که اگر بتوانیم خطوط ریلی پرسرعت را در کل کشور برقرار کنیم عملا تحریم هوایی آمریکا جهت ناراضی سازی مردم ایران شکست خورده چون یک سرویس سریع ، مناسب قیمت و دردسترس دراختیار دارند در این نقطه خود آمریکا برای فروش هواپیما پیش قدم خواهد شد تا حداقل نفع اقتصادی ببره .