خرید در قالب لیزینگ؛ بهترین شکل خرید هواپیما
این روزها بحث نوسازی ناوگان هوایی و خرید هواپیما در داخل کشور گرمتر از همیشه است. برای صنعت هوانوردی که سابقه تحریم 35 ساله را به دوش می کشد، خبر صدور مجوز فروش هواپیما به شرکتهای ایرانی و خبرهای متعددی که از علاقهمندی شرکتهای مطرح سازنده هواپیما برای حضور در بازار کشورمان منتشر میشود به اندازه کافی خوشایند است.
اما در این بین برخی کارشناسان معتقدند قبل از خرید هر گونه هواپیمایی باید به نکاتی توجه کرد تا تجربه تلخ تحریم های گذشته این صنعت قابل تکرار نباشد.
مرتضی نوری معلم خلبان و کارشناس هوانوردی با تاکید بر اهمیت توجه و دقت نظر در مورد قراردادهایی که برای خرید هواپیما منعقد می شود، گفت: قراردادها از نظر حقوقی بسیار با اهمیت هستند، در واقع این قراردادها هستند که می توانند یک معامله را اقتصادی و یا بالعکس غیر اقتصادی و احتمال وجود تبعاتی از قبیل مشکل امین قطعه و خدمات و... را مشخص کنند که البته در این رابطه نقش حقوقدانان هوایی پر رنگ و برجسته می شود.
وی افزود: با گذشت زمان زیاد از آغاز تحریمها و قطع ارتباط با کارخانجات در اثر تحریم، با توجه به این که مطالب حقوقی مندرج در قراردادها به کلی دگرگون شده و فهم مطالب و مفاهیم آن پیچیده شده است، ضروری است شرکتها اول در فهم این مطالب از مشاوران زبده خارجی استفاده نمایند که بعد از امضاء دچار ورشکستگی ثانوی نشوند.
نوری خرید در قالب لیزینگ را بهترین شکل خرید هواپیما دانست و گفت: شرکتهای لیزینگ اکثرا هواپیمای نو در اختیار دارند و میتوان به این شکل عمل نمایند.
این کارشناس هوانوردی با تاکید بر این که به دلیل عدم آمادگی برداشت تحریم و روزه داری طولانی اقتصادی با معده خالی، سرازیر شدن هواپیما یکباره در معده خالی صنعت مشکل ساز خواهد بود، خاطرنشان کرد: معتقدم اقداماتی که در این زمینه انجام می شود ابتدا باید با خرید قطعه و سیکل آرام و بدون شتابزدگی و تقدم آموزش و به روز رسانی سیستم شروع شود و هواپیما کم کم تزریق شود نمونه آن خرید هواپیمای ٧٣٧-٤ آسمان است که شش ماه است روی زمین مانده و هنوز خلبان و کادر فنی برای آن آموزش می بینند.
نوری یکی از مشکلات پیشروی ایرلاینها را بازنشسته شدن متخصصان کار بلد دانست و پیش بینی کرد عدم ارتباط چند ساله با دنیای بیرون و دوری از تکنولوژی جدید و به روز نبودن ایرلاینها با سیستم های جدید و هواپیماهای جدید مشکلاتی در این بخش به وجود بیاورد.
وی در تکمیل سخنان خود این پرسشها را مطرح کرد که کدام کارشناس قابل اعتماد حقوقی برای امضای قراردادهای پیچیده امروز دنیا در صنعت وجود دارد و آیا کارشناسان فنی و خلبانان ما باهواپیماهای تایپ جدید آشنایی دارند؟