◄ دلیل انتخاب قرارگاه خاتم الانبیا به جای پیمانکاران بخش خصوصی چیست؟
اگر وزارت راه و شهرسازی منابع مالی ندارد چرا طرح جدید آغاز می کند و اگر دارد چرا طرح های نیمه تمام را تکمیل نمی کند؟
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در نامه ای به مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، خواستار صدور مجوز ترک تشریفات مناقصه پروژه های راه آهن رشت - آستارا، دورود - خرم آباد - اندیمشک و زاهدان - زابل - میلک، شد.
به گزارش تین نیوز ، در بخشی از این نامه که تاریخ آن مربوط به چهارم بهمن ماه 1401 است؛ با تاکید بر این که براساس چشم انداز توسعه ریلی کشور و اولویت بندی طرح های مهم و راهبردی این حوزه، اجرای پروژه های راه آهن «رشت - آستارا»، «دورود - خرم آباد - اندیمشک» و « زاهدان - زابل - میلک» در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، آمده است: در همین راستا، درخواست مجوز واگذاری از طریق ترک تشریفات مناقصه به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به آن سازمان ارسال شده است.
در بخش دیگری از این نامه درخواست شده است که با توجه به اهمیت طرح های مذکور در خصوص صدور مجوز واگذاری از طریق ترک تشریفات مناقصه در هیئت بند «و» ماده 28 قانون برگزاری مناقصات را تسریع نمایند.
به گزارش تین نیوز، این درخواست وزارت راه و شهرسازی موجب طرح چند پرسش می شود:
1- دلیل این که وزارت راه و شهرسازی به جای پیمانکاران متعدد بخش خصوصی از قرارگاه استفاده می کند، چیست؟
2- آیا قرارگاه پیمان های قبلی خود را پایان داده است؟
3- آیا بخش خصوصی ضعیف تر از قرارگاه است؟ اگر هر طرح به چند قطعه تقسیم شود ده ها پیمانکار مشغول به کار می شوند.
4- اگر وزارت راه و شهرسازی منابع مالی ندارد چرا طرح جدید آغاز می کند و اگر دارد چرا طرح های نیمه تمام را تکمیل نمی کند؟
5- انتخاب طرح ها در طرح جامع حمل و نقل مصوب شده است؟
6- چرا رفع گلوگاه های ظرفیتی راه آهن دنبال نمی شود؟
7- هزینه این طرح ها چقدر است؟
امید است وزارت راه و شهرسازی به این پرسش ها پاسخ داده و ابهامات موجود در این زمینه را برطرف نماید.
دلیل انتخاب قرارگاه خاتم الانبیا به جای پیمانکاران بخش خصوصی اینست که:
اولا) این قرارگاه خودی ست حال آنکه در میان بخش خصوصی ها بعضا غیر خودی هم پیدا میشود که خورده شیشه دارند.
ثانیا) قرار گاه این قدر گنده است که میتواند خیلی جاها ضرر را قبول کند و قیمت را بشکند و خیلی ارزانتر از شرکت های خصوصی غارتگر قیمت بدهد. برای کارفرمای مفلس دولتی چی از این بهتر؟
ثالثا ) قرار گاه این قدر گنده است که میتواند خیلی جاها به دولت بگوید چه به نفع شماست و چی نیست. تشخیص مصلحت میدهد.تردید نکنید که هیچ پروژه ای در این کشور واجب تر از این سه پروژه ای که انتخاب کرده اند وجود ندارد: پروژه های راه آهن رشت - آستارا، دورود - خرم آباد - اندیمشک و زاهدان - زابل - میلک.
رابعا) قرار گاه با حداکثر کیفیت کار را تحویل میدهد. در سطح لالیگا.البته شما برای رعایت صلاح خودتان و صلاح رئیستان و صلاح ملت و بصورت کاملا خود جوش هر چه نگاه میکنید عیبی در کار مشاهده نمیکنید.همه چیز را عالی و فوق استاندارد میبینید.
خامسا ) قرار گاه دائما غر نمیزند که چرا پول من را نمیدهید. آنقدر پول دارد که صورت وضعیت های دولتی برایش پول خرد است. برای کارفرمای مفلس دولتی چی از این بهتر؟
انجام پروژه های خاص راه و راه آهن در مواردی به قرارگاه خاتم سپرده می شود و تاکنون کمک موثر در برخی از طرحها داشته است با اینحال مقرر بوده که قرارگاه در مقام رقابت با بخش خصوصی نباشد و به نظرم در این زمینه افراط شده و بسیاری از پروژه های عمرانی ساخت راه و راه آهن که می تواند توسط بخش خصوصی اجرا شود، به آن قرارگاه سپرده شده که حتی فراتر از توان آن قرارگاه می باشد و در نتیجه قرارگاه به واسطه ای برای احاله پروژه های عمرانی به دیگر شرکتهای داخلی تبدیل شده و وضعیت نامطلوبی در رشد شرکتهای خصوصی بروز نموده است. تعادل بخشی در این زمینه نیازمند بررسی و تحلیل منصفانه نقش قرارگاه و شرکتهای خصوصی در این زمینه است که جا دارد این موضوع توسط سازمان برنامه رسیدگی و نتیجه گیری شود
گاهي قرارگاه پروژه اي را از كارفرما مي گيرد و با 40 درصد كاهش قيمت آن را به پيمانكار دست دوم مي سپارد
كارفرما واگذاري كارها به قرارگاه را بي خطر مي داند يعني نهادهاي نظارتي و بازرسي به صلاحيت و قيمت انجام كار چندان ورود نمي كنند