رشد حدود ۶۰ درصدی حمل کالاهای ترانزیتی کشور
افزایش سرعت ترانزیت و حمل مسافر با بهره برداری از راه آهن یزد اقلید
وزیر راه و شهرسازی گفت: با بهره برداری از خط ریلی یزد اقلید، زمان مسیر ریلی شیراز به مشهد ۴ ساعت کاهش پیدا می کند و این کاهش اثرات مهمی در صرفه جویی انرژی و زمان و همچنین افزایش سرعت حمل بار و مسافر را در این مسیر دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، امروز ۶ خرداد در حاشیه بهره برداری از راه آهن یزد اقلید، ضمن تسلیت حادثه شهادت آیت الله رئیسی و همراهانش، پروژه راه آهن یزد اقلید را یکی از پروژه های مورد تأکید رئیس جمهوری فقید کشورمان خواند و اظهار کرد: عملیات تکمیلی خط ریلی و بهره برداری از راه آهن یزد اقلید عملیات بزرگی بود که در ۲ سال اخیر بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شد.
بذرپاش ادامه داد: مسیر راه آهن اقلید یزد به طول ۲۷۰ کیلومتر است که ۲۴۵ کیلومتر از طول مسیر این راه آهن در محدوده استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد.
وی ادامه داد: یزد به عنوان یکی از استان های مهم صاحب بار که به دلیل وجود معادن مختلفی که در این استان قرار دارد، برای فعالان صنعت ریلی استان جذابی است و باید این صنعت در منطقه توسعه بیشتری پیدا کند.
تکمیل استگاه های ناتمام و رفع ایرادات راه آهن اقلید یزد
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در این پروژه ۲۷۰ کیلومتری، ایراداتی وجود داشت و ایستگاه هایی نیمه تمام مانده بود که با احداث ۵ ایستگاه و رفع ایرادات موجود، حرکت قطار باری در این مسیر ریلی از امروز آغاز می شود و پس از ۲ روز نیز اولین قطار مسافری در این مسیر حرکت خواهد کرد.
وی با اشاره به کاهش زمان حدود ۴ ساعته ای که با احداث این خط از مسیر شیراز به سمت مشهد مقدس محقق می شود، گفت: راه آهن یزد اقلید یکی از درخواست های مردم این استان بوده و این کاهش زمان اثرات مختلفی در صرفه جویی انرژی، زمان و همچنین افزایش امنیت مسافرین و افزایش سرعت جابه جایی بار خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این که معادن بزگی که در مسیر قرار دارند یکی از بیشترین برخورداران از فواید این خط ریلی خواهند بود، اظهار کرد: راه اندازی و بهره برداری از این خط عظیم ریلی، طرح مثلث طلایی گردشگری ۳ استان اصفهان، فارس و یزد است که همواره مورد تاکید استانداران این استان ها بوده است را تکمیل می کند.
وی ضمن تشکر از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و سایر دست اندرکاران این پروژه، گفت: اتفاق دیگری که رخ می دهد، میزان توسعه ترانزیتی است و احداث این خطوط ریلی عملاً در راستای کلان پروژه ایران راه را می تواند ترانزیت کالا از مسیر ایران را تسریع کند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: خبر خوبی هم که برای مردم داریم این است که در ۲ماهه ابتدای امسال نسبت به ۲ماهه سال گذشته ۵۷ درصد رشد ترانزیت داشتیم و در سال گذشته هم رشد قابل توجهی در این زمینه تجربه شد.
بذرپاش این رشد را بی سابقه ای دانست و گفت: رکورد ترانزیت در سال گذشته شکسته شد و با ادامه مسیر رشد ترانزیت در سال ۱۴۰۳ پیش بینی می شود که این رکورد باز هم شکسته شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: همواره تاکید رئیس جمهوری فقید بر این بود که توسعه ترانزیت می تواند به اندازه نفت در کشور درآمد داشته باشد و همه برنامه های کلان پروژه ایران راه از جمله توسعه زیرساخت ها چه در خطوط ریلی و چه در بخش جاده ای و هم در بخش توسعه نرم افزارها و تسهیل تردد کالا و مسافر در پایانه های مرزی بر این مبنا قرار گرفته است.
وی با اشاره به این که رشد ترانزیت کشور نشان می دهد که مذاکرات مختلف بین المللی و منطقه ای که ریاست جمهوری در رأس آن قرار داشت، در حال به ثمر نشستن است، گفت: آمارهای موجود در بخش ترانزیت گواه این موضوع است.
بذرپاش با اشاره به این که در سال ۱۴۰۲ مجموعاً بیش از ۸۴ همت پروژه راه و ریل افتتاح شد که در تاریخ معاصر ما بی سابقه بوده است، افزود: حدود ۱۹۵ کیلومتر احداث و افتتاح خطوط ریلی، ۲۳۵ کیلومتر احداث آزادراه و حدود ۸۰۰ کیلومتر نیز بزرگراه افتتاح شده است که این اعداد منابع و حجم اشتغال قابل توجهی به خود صرف می کند و در کنار آن اثرات مستقیمی هم در امنیت تردد و توسعه ترانزیت و تسهیل تردد دارد و اعدادی بی سابقه در تاریخ کشور است.
جناب وزير- ترانزيت درآمد دارد و رونق اقتصادي ايجاد مي كند ولي اينكه همتراز درآمد نفتي بشود مقدور نيست. كشورمان در سال گذشته چقدر درآمد ترانزيتي داشته و چگونه به درآمد نفتي مي تواند برسد؟ چه محاسبه اي كرديد؟ يا فقط حرفهاي اشتباه را تكرار مي كنيد؟