بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

عربستان همه رکوردها را شکست

عربستان ۷ سال زودتر از برنامه ریزی خود و در سال ۲۰۲۳ میلادی به رکورد ۱۰۰ میلیون گردشگر دست یافت.

عربستان همه رکوردها را شکست
تین نیوز

عربستان ۷ سال زودتر از برنامه ریزی خود و در سال ۲۰۲۳ میلادی به رکورد ۱۰۰ میلیون گردشگر دست یافت. این مقصد نوظهور خاورمیانه در سال گذشته میلادی، همه رکوردهای خود در صنعت سفر و گردشگری را شکسته و رکوردهای جدیدی در سهم تولید ناخالص داخلی، اشتغال زایی و درآمدزایی ثبت کرده است. این را جدیدترین گزارش تاثیر اقتصادی شهرهای جهان (EIR) نشان می دهد که در ژوئن ۲۰۲۴ میلادی منتشر شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از رسانه قطبنما، شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) هر سال گزارشی با نام «تاثیر اقتصادی شهرهای جهان» (EIR) منتشر می کند که به بررسی نقش شهرها در گردشگری و توسعه اقتصادی می پردازد.

حال طبق این گزارش، بخش سفر و گردشگری عربستان در سال ۲۰۲۳ میلادی با رشد ۳۲ درصدی، بیش از ۴۴۴ میلیارد ریال سعودی به تولید ناخالص داخلی عربستان کمک کرده است. این رقم که معادل ۱۱.۵ درصد از کل اقتصاد عربستان است، نشان می دهد تلاش مقامات عربستانی برای ایجاد تنوع اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت در حال به ثمر رسیدن است و در آینده گردشگری نقش محوری در چارچوب اقتصادی این کشور خواهد داشت.

گردشگری عربستان در سال ۲۰۲۳ میلادی نقش بسزایی نیز در اشتغال زایی داشته است و با ایجاد ۴۳۶ هزار شغل، تعداد عربستانی های شاغل در صنعت سفر و گردشگری به بیش از ۲.۵ میلیون نفر رسیده که تقریبا معادل یک شغل از هر پنج شغل در این کشور است. عربستان در سال ۲۰۲۲ میلادی موفق شده بود همه مشاغل آسیب دیده گردشگری از بحران کرونا را بازیابی کند. این روند رشد در سال ۲۰۲۳ میلادی نیز ادامه داشت و به ۲۴ درصد بیشتر از رکورد قبلی در سال ۲۰۱۹ میلادی دست یافته است.

گزارش WTTC همچنین نشان می دهد، در سال ۲۰۲۳ میلادی گردشگران بین المللی ۵۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ میلادی، در عربستان هزینه کرده اند که درآمد ۲۲۷.۴ میلیارد ریال سعودی را نصیب این کشور کرده است. میزان هزینه کرد گردشگران داخلی عربستان نیز با رشد ۲۱.۵ درصدی به ۱۴۲.۵ میلیارد ریال سعودی رسیده است.

روند رشد ادامه دار سعودی ها در سال ۲۰۲۴ میلادی

گزارش تاثیر اقتصادی شهرهای جهان همچنین پیش بینی می کند که بخش سفر و گردشگری عربستان در سال ۲۰۲۴ میلادی به رشد خود ادامه خواهد داد و سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی این کشور به رکورد ۴۹۸ میلیارد ریال سعودی می رسد. همچنین تخمین زده می شود که با ایجاد ۱۵۸ هزار شغل جدید در بخش گردشگری، تعداد مشاغل گردشگری عربستان تا پایان سال جاری میلادی به ۲.۷ میلیون نفر برسد.

این گزارش همچنین پیش بینی می کند هزینه کرد گردشگران بین المللی در این کشور تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی به ۲۵۶ میلیارد ریال سعودی و هزینه کرد گردشگران داخلی به ۱۵۵.۲ میلیارد ریال سعودی برسد که در صورت تحقق یک رکورد خیره کننده است.

چشم انداز یک دهه آینده گردشگری عربستان

شورای جهانی سفر و گردشگری پیش بینی می کند که سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی عربستان تا سال ۲۰۳۴ میلادی به ۸۳۶.۱ میلیارد ریال سعودی برسد که معادل ۱۶ درصد از اقتصاد عربستان است.  همچنین پیش بینی می شود صنعت سفر و گردشگری در دهه پیش رو نقش پررنگ تری در اشتغال زایی این کشور داشته باشد و تا سال ۲۰۳۴ میلادی تعداد شاغلین در بخش گردشگری عربستان به ۳.۶ میلیون نفر برسد که معادل یک شغل از هر ۵ شغل خواهد بود.

هدف گذاری ۱۵۰ میلیون نفری

عربستان که ۷ سال زودتر به هدف خود دست یافت و در سال گذشته میلادی میزبان ۱۰۰ میلیون گردشگر بود، حالا اهداف جاه طلبانه تری دارد و می خواهد تا سال ۲۰۳۰ میلادی به رکورد جذب ۱۵۰ میلیون گردشگر برسد. 

احمد الخطیب، وزیر گردشگری عربستان، با اشاره به اینکه گزارش اخیر WTTC شاهدی بر تحول موفق و سریع گردشگری این کشور است، افزود: «گردشگری یکی از ستون های اصلی برنامه تنوع اقتصادی چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان است. ما برای ترویج سرمایه گذاری در این بخش، با بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار سرمایه اختصاص یافته تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ایجاد مشاغل جدید و افزایش سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی، گام های بزرگی برداشته ایم.»

رشد ۲۵ درصدی گردشگری خاورمیانه در سال ۲۰۲۳ میلادی

گزارش WTTC گریزی هم به وضعیت صنعت سفر خاورمیانه در سال گذشته میلادی زده است. طبق این گزارش در سال ۲۰۲۳ میلادی، سهم بازار گردشگری خاورمیانه در تولید ناخالص داخلی با ثبت رشد ۲۵ درصدی رشد، به ۴۶۰ میلیارد دلار رسید. همچنین تا پایان سال گذشته میلادی، حدود ۷.۷۵ میلیون نفر در بخش گردشگری خاورمیانه مشغول به کار بودند. 

گردشگران بین المللی در سال گذشته میلادی ۱۷۹.۸ میلیارد دلار در خاورمیانه خرج کرده اند که ۵۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ میلادی است. همچنین میزان هزینه کرد گردشگران داخلی خاورمیانه نیز با رشد ۱۶.۵ درصدی به بیش از ۲۰۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ میلادی رسیده است. 

WTTC پیش بینی می کند که بخش سفر و گردشگری خاورمیانه در سال ۲۰۲۴ میلادی به رشد خود ادامه خواهد داد و سهم تولید ناخالص داخلی این بخش به ۵۰۷ میلیارد دلار، تعداد مشاغل گردشگری به ۸.۳ میلیون نفر، هزینه کرد گردشگران بین المللی به ۱۹۸ میلیارد دلار و هزینه کرد بازدیدکنندگان داخلی به بیش از ۲۲۴ میلیارد دلار برسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.