◄ سهم کارخانجات داخلی از بازار خطوط ریلی شهری تا 90 درصد جای توسعه دارد
با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی فعالیت های تولیدی و محدودیت های تکنولوژیک موجود در کشور، سهم کارخانجات داخلی از بازار خطوط ریلی شهری، تا 90 درصد نیز جای توسعه دارد.
مدیر عامل شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا از انجام یک اقدام منحصر به فرد توسط شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) در زمینه اسکادای شبکه تامین توان خط 6 متروی تهران خبر داد.
به گزارش تین نیوز، رضا جواهری در توضیح این موضوع به خبرنگار ما گفت: در این پروژه تمام بخش های اصلی تابلوی کنترل پست های برق LPS و RS از جمله تجهیزات RTU و نرم افزار HMI با موفقیت طراحی و بومی سازی شده و در آستانه نصب و راه اندازی در پست های متروی تهران می باشد.
او افزود: از دستاوردهای ویژه این طرح می توان به یکپارچه سازی نرم افزارهای محلی و مرکزی اسکادا اشاره نمود، که تجربه سایر خطوط مترو نشان داده این موضوع از گلوگاه ها و نقاط پر ریسک پروژه های مترو است.
وی عنوان کرد: علاوه بر دستاوردهای مهندسی و بومی سازی سیستم اسکادای مترو به ارزش بیش از 4 میلیون یورو، اجرای این طرح در گروه مپنا منجر به جلوگیری از خروج ارز و صرفه جویی قابل ملاحظه ای برای کشور شده است.
بیشتر بخوانید:
جواهری تاکید کرد: از این دست تجهیزات مورد نیاز پروژه های ریلی که برخی توسط کارخانجات گروه مپنا طراحی و تولید شده و برخی دیگر با حمایت و نظارت این گروه، توسط سازندگان بزرگ صنایع در طول 13 سال فعالیت مپنا در صنعت ریلی بومی سازی شده و کشور در زمینه آن به خودکفایی رسیده است، می توان به موارد زیر اشاره داشت:
- تجهیزات شبکه برق از جمله ترانسفورماتور توزیع و ترکشن، رکتیفایر ترکشن، هادی ها و یراق آلات برق بالاسری
- تجهیزات اسکادا و کنترل شبکه برق
- عمده تجهیزات تهویه و فن های محوری
- سیستم سیگنالینگ
- پله برقی متناسب با الزامات خطوط مترو
مدیر عامل شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا تاکید کرد: این اقدامات موجب شده که بیش از 75 درصد رقم سرمایه گذاری سالانه در تجهیزات ویژه خطوط مترو، توسط شرکت های بومی جذب شود و بخش زیادی از آن در اقتصاد ملی به گردش درآید.
وی به تین نیوز گفت: آمارها نشان می دهد که در کل کشور سالانه بین 150 تا 200 میلیون یورو صرف تجهیز خطوط متروی کلانشهرها می شود و با بومی سازی های انجام شده، به طور میانگین 130 میلیون یورو از این رقم در بازار داخل کشور هزینه می شود، که موجب اشتغال نیروی کار متخصص و ایجاد ارزش افزوده روی قطعات و مواد خام وارداتی کارخانجات خواهد شد.
جواهری افزود: با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی فعالیت های تولیدی و محدودیت های تکنولوژیک موجود در کشور، سهم کارخانجات داخلی از بازار خطوط ریلی شهری، تا 90 درصد نیز جای توسعه دارد.
او عنوان کرد: با نگاه به این دورنما، شرکت های گروه مپنا از جمله شرکت احداث و توسعه ریلی، بیشینه نمودن سهم شرکت های داخلی از بازار ریلی کشور را هدف گذاری نموده و با برنامه ریزی مدون و پایش مستمر آن در راستای این هدف گام برمی دارند و بدیهی است که در این راه پر فراز و نشیب، از حمایت نهادهای حاکمیتی و مدیریت کلان شهرها، بی نیاز نخواهند بود.