◄ ساخت ۵۰ واحد لوکوموتیو در سال امکان پذیر است
مدیر فروش مپنا گفت: طراحی و تولید لوکوموتیو بومی و داخلی در طی دو سال گذشته به همت متخصصان داخلی اجرایی شده است.

مدیرعامل مپنا از توان ساخت ۵۰ واحد لوکوموتیو در سال به همت متخصصان ایرانی خبر داد و گفت:در قالب همکاری با وزارت راه وشهرسازی منتظر انعقاد قرارداد هستیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم تحویل آخرین واحد از قرارداد لوکوموتیو مجتمع فولاد مبارکه با حضور محمد اولیا مدیرعامل مپنا و زرین مدیرعامل فولاد مبارکه برگزار شد.
محمد اولیا مدیرعامل مپنا در مراسم تحویل آخرین واحد لوکوموتیو مجتمع فولاد مبارکه گفت: این یکی از قرار داد های خوب ما در حوزه لوکوموتیوسازی است و در حال حاضر شرکت مپنا ظرفیت ساخت لوکوموتیو Map24با توان ۳هزار اسب بخار را دارد و آن چیزی که در حال حاضر وجود دارد و در حال ساخت لوکوموتیو جدید با توان بیش از ۳هزار اسب بخار و بالاتر بوده است.
وی ادامه داد: مپنا در حال حاضر با چادر ملو قرار داد تحویل ۳۰ واحد لوکوموتیو را دارد که از اردیبهشت ماه اجرای آن آغار می شود و در حال حاضر با فولاد مبارکه هم مذاکراتی صورت گرفته است.
اولیا گفت: مجموعه ها و شرکت های شرکت فناوری ریلی اقدام به ساخت اجزای ترمز و تهویه، لوکوموتیو و خدمات تعمیرات ریلی به همت متخصصان می کنند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت قرارداد ساخت لوکوموتیو با وزارت راه وشهرسازی گفت: شرکت مپنا آمادگی کامل برای ساخت لوکوموتیو را دارد و در حال حاضر با توجه به آخرین بازدید وزیر راه و شهرسازی منتظر انعقاد قرارداد آنها هستیم.
اولیا گفت : مپنا امکان ساخت ۵۰ واحد لوکوموتیو را در سال دارد اما تعداد ساخت این لوکوموتیو متناسب با قراردادهای منعقد شده است.
طراحی و تولید لوکوموتیو بومی سازی شد/ تحویل ۷۸ دستگاه لوکوموتیو باری به ناوگان حمل ونقلی
مدیر فروش مپنا گفت: طراحی و تولید لوکوموتیو بومی و داخلی در طی دو سال گذشته به همت متخصصان داخلی اجرایی شده است.
در این مراسم محمد علی مدیر فروش مپنا گفت: گروه مپنا زنجیره محکم در حوزه حمل ونقل ریلی بوده که ذخیره سازی ، بازسازی ، لوکوموتیو را برعهده دارد.
وی ادامه داد: در تکمیل زنجیره ارزش توسعه و تعمیرات مپنا او از سال ۹۰ امکان ساخت انواع لوکوموتیو را داریم به طوری که ساخت دیزل الکترونیک ،دیزل هیدرولیک برقی ونگهداری ماشین آلات ریلی را بر عهده دارد.
او بیان کرد:در حوزه توسعه فناوری های ریلی از سال ۸۸ .تجهیزات ایمنی و سیستم ترمز را برعهده داریم که تا به امروز ساخت ۱۲۰ دستگاه ترمز ماشین را در دستور کار خود قرار داده ایم.
محمد علی تاکید کرد: تا به امروز ۱۵۰ دستگاه لوکوموتیو مسافری زیمنیس که دانش و ۷۸ دستگاه لوکوموتیو باری و ۷۸ دستگاه ناوگان الکترو دیزل را ساخته و یا در دست ساخت داریم.
وی ادامه داد: متوسط ساخت هر لوکوموتیو ۱۴ ماه است که ۶۰ روز زودتر تحویل داده ایم.
مدیر فروش مپنا با اشاره به همکاری های بین المللی در این صنعت گفت: مپنا در ابتدا با ساخت ۱۵۰ دستگاه مسافری زیمنس و انتقال دانش فنی این شرکت به خطوط ریلی کشور، فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرد. در ادامه، با بهره گیری از این تجربه، بازسازی ناوگان ریلی و تولید لکوموتیوهای جدید در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: ساخت لکوموتیوهای سری ۲۴ نیز در همین راستا آغاز شد که تاکنون ۷۸ دستگاه از این سری به ناوگان ریلی کشور اضافه شده است. در این میان، ۵۰ دستگاه از این لکوموتیوها با همکاری شرکت فولاد مبارکه در داخل ایران تولید شده است.
محمدعلی در ادامه به معرفی محصول جدید ریلی مپنا اشاره کرد و افزود :امروز با تلاش تیم های مهندسی و در بازه زمانی دو ساله موفق به طراحی و تولید موتور لکوموتیو داخلی شده ایم. این محصول جدید، که حاصل دانش فنی و بومی سازی قطعات کلیدی است، هم اکنون آماده عرضه به صنعت حمل ونقل ریلی کشور است.
وی ابراز امیدواری کرد که با موفقیت در مذاکرات، این محصول در آینده نزدیک به شرکت های متقاضی، از جمله گروه فولاد مبارکه، تحویل داده شود و گامی مهم در توسعه صنعت ریلی ایران برداشته شود.