بازدید سایت : ۸۳۱۱۷

تغییر نام پل غازیان منوط به موافقت سازمان میراث فرهنگی است

پیشنهاد مطرح شده در شورای نامگذاری برای اطلاق عنوان غدیر به پل غازیان، منوط به موافقت سازمان میراث فرهنگی است.

تغییر نام پل غازیان منوط به موافقت سازمان میراث فرهنگی است
تین نیوز

رئیس شورای شهر بندر انزلی گفت: پیشنهاد مطرح شده در شورای نامگذاری برای اطلاق عنوان غدیر به پل غازیان، منوط به موافقت سازمان میراث فرهنگی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، شعبان جعفری اظهار کرد: با توجه به اتمام بازسازی پل غازیان و افتتاح رسمی آن در نزدیکی عید غدیر همچنین مجاورت آن با پل ولایت؛ پیشنهاد شد تا این پل با عنوان غدیر نامگذاری شود.

جعفری با بیان اینکه پل غازیان از ابتدا به دلیل مجاورت با محله غازیان با این عنوان نامیده شده، افزود: با توجه به ثبت پل غازیان در فهرست آثار ملی، مراتب این تصمیم به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان اعلام شد که آنها هم موافقت یا عدم موافقت را منوط به استعلام و نظر سازمان میراث فرهنگی عنوان کردند.

وی تصریح کرد: در صورت موافقت سازمان میراث فرهنگی نام این پل به غدیر تغییر خواهد کرد.

 جعفری گفت: نام گذاری معابر عمومی، کوچه ها، پارک و بوستان های شهر توسط شورای نامگذاری تعیین و به شورای شهر ارجاع داده می شود که پس از تصویب در شورای اسلامی شهر، اعمال می شود.

وی افزود: دبیر و میزبان شورای نامگذاری، شهرداری است و اعضای آن ۲ کارشناس که از دانشگاه معرفی می شوند، نماینده اداره پست به جهت استعلام آدرس مناطق شهری، یک نفر از اعضای شورای شهر همچنین بنیاد شهید به عنوان عضو ثابت، در شورای نامگذاری حضور دارند.

جعفری تاکید کرد: جلسات شورای نامگذاری به تناسب تقاضای مردم برای نامگذاری کوچه های جدید یا کوچه های فاقد نام و یا تغییر نام های قدیمی که فاقد وجاهت هستند همچنین تعیین نام برای معابر و پارک های جدیدالتاسیس تشکیل می شود.

پل زیبای تاریخی غازیان بندرانزلی که از یک سو چشم به دریا و از کناره دیگر دیده به تالاب انزلی دوخته، منظرگاهی بی نظیر، یادگاری ارزشمند از گذشتگان و جاذبه ای بی بدیل برای نسل های آینده است. درگذشته رفت و آمد از انزلی به غازیان به وسیله قایق صورت می گرفته تا اینکه تصمیم گرفته می شود انزلی را به وسیله دو پل به راه زمینی غازیان - رشت متصل کنند. پل غازیان در زمان خود از معدود پل های پیشرفته جهان بوده و جزو پل های تاریخی ایران به ثبت رسیده است. این پل که از آثار تاریخی ثبت شده در میراث فرهنگی و از معدود پل های متحرک ساخته شده در کشور به شمار می رود.

تماشای دریا و تالاب، پرواز مرغان دریایی، عبور قایق های تفریحی رنگارنگ، کشتی های کوچک و بزرگ در حال تخلیه و بارگیری در باراندازهای بندر، نیزارهای تالاب و کومه های ساخته شده در کنار تالاب و تمرین قایقرانان از جمله مناظری است که از روی این پل زیبا قابل مشاهده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راضیه پارسی نژاد

    سلام وقت بخیر شورای شهر مگه کارشناسان تاریخی وبومی هم دارد که نظر میدن حتی میراث فرهنگی هم اجازه ندارد از کلمات عربی برای شهر انزلی استفاده کند آقا میراث فرهنگی ....گیلان فرهنگ داره گیلانی عرب وعرب زاده نیست پس با تحقیق کلمات تاریخی که درشان مردم گیل وانزلیچی هست را انتخاب کنید برای اسم پل وکوچه وخیابان ومیدان ها گیلانی مهربان با تفکر و ساده زیست هست عین طبیعت اما احمق نیست ما مردمی با فرهنگ بومی خودمان هستیم و فرهنگ ما طبیعتا با طبیعت زیستی است ونامهای باید برگرفته ازطبیعت باشد ما ذاتابردگان طبیعتیم وغیر هیچ

  • حاتم‌منفرد

    پل غازیان اولین پل متحرک ایران
    از بدو احداث به همین نام نامیده می‌شد
    در گفتگوهای مجلس دوره پهلوی هم همین نام ، مطرح بود
    مردم نام دیگری را بیان نخواهند کرد

  • ناشناس

    با سلام . وقتی بعضی از افراد فکر کنند سمت و ریاست ارثی می باشد و در جایگاه خود رسوب کنند قضیه همین می شود و اصالت شهر که هیچ اصالت مردمان را هم عوض می کنند

  • ایوب مولا خواه

    نیت شما نابودی نامهای تورکی هست و نام غازیان که ثبت ملی شده را چطور میشه عوض کرد .ولی بیسواد ها که دور هم جمع شده اند حتما نامش را عوض خواهند کرد .

  • گیلانی

    یک سری نامها نام نیستند هویت هستند.مثل شنبه بازار .مثل پل غازیان و...تغییر نام آنها سعی بر تغییر هویت است .ومعمولا اینگونه تغییرات نابخردانه در اصالت و فرهنگ تاریخی مردم حل خواهدشد .ابنیه واماکن جدید میتواند با احترام به فرهنگ منطقه نامگذاری جدیدشود.از دستکاری هویت مردم خودداری شود به نفع همه است

  • منیژه

    قرار نیست که بعداز چهل واندی سال یه دستی به سر و روی این پل تاریخی کشیدن بیان اسمش رو عوض کنند اسمش روش هست پل تاریخی شاه ویا همان پل غازیان اگه به میل و اراده شما باشه اسم خانوادگی خودتونو روش ثبت میکنید بسکه خودخواهید

  • سیدیعقوب هاشمی

    سلام! مگه اسم پل غازیان مشکلی داره یا اسم شاهنشاهی داره که میخواین عوضش کنید بجای اینکارها لطفا به فکر چیزی دیگر این شهر باشید تمام مرداب داره خشک میشه امروز با خانواده رفتیم دریا تمام ساحل کثیف آب که افتضاح بود مگه این همون دریا وسایل قدیم نبود چرا الان به وضع تبدیل شده همه براثر بی توجهی شما و دیگر مسئولین اینطور شده یا زیر پل انزلی به سمت اسکله پر شده از سنبل بازم بگم خیابان نواب فاضلاب زده بیرون تا چند روز پیش الان نمیدونم درست کردن یانه کلی مشکلات دیگه این شهر حالا شما به فکر تغییر نام پل هستین واقعا که!!!!!!!!

  • ناشناس

    آقای شعبان جعفری اگر بفکر این شهر هستید و احساس مسئولیت میکنید.برین به فکر ساخته خودتون باشید .دروازه ماهی .که نه زیبایی نه خلاقیت و..... هیچی پشتش نیست جز هدر دادن بودجه. بگذارید این اثر تاریخی با نام زیبایش و قدمت تاریخش همین‌گونه حفظ شود.نکنید کاری را که با ساختمان‌های تاریخی میدان انزلی کردید