بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

◄ فانتزی راه آهن رشت آستارا؛ ساخت راه آهن رشت آستارا با سرمایه ایرانی، پوست خربزه است

ساخت راه آهن رشت آستارا با سرمایه ایرانی، پوست خربزه است و ضرورت توجه به طرح های جایگزین این پروژه وجود دارد.

فانتزی راه آهن رشت آستارا؛ ساخت راه آهن رشت آستارا با سرمایه ایرانی، پوست خربزه است
تین نیوز

به اعتقاد تعدادی از کارشناسان، ساخت راه آهن رشت آستارا با سرمایه ایرانی، پوست خربزه است و ضرورت توجه به طرح های جایگزین این پروژه وجود دارد.

به گزارش تین نیوز، در برنامه گفت و گوی نیمروزی شبکه خبر صدا و سیما به مناسبت افتتاح راه آهن رشت کاسپین،  صالحی کارشناس حوزه اقتصاد و حوزه اوراسیا و اقدم کارشناس حمل و نقل ریلی، ضمن بررسی ابعاد افتتاح راه آهن رشت کاسپین، به تهدیدات راه آهن رشت آستارا و ارائه طرح های جایگزین پرداختند. این کارشناسان، ضمن اعلام توانمندی ها و ظرفیت های زیرساختی مناسب در کریدورهای شمالی جنوبی کشور، بر ضرورت سرمایه گذاری روی کریدورهای فعال ریلی شمالی جنوبی موجود در ایران در گذرگاه های سرخس، اینچه برون، امیرآباد، کاسپین و جلفا و پرهیز از کلنگ زنی های جدید نظیر راه آهن رشت آستارا با سرمایه ایرانی (تامین منابع مالی پروژه از محل پول نفت ایران(تهاتر نفت) و یا پول قرضی(اخذ وام ارزی) تاکید کردند.

 برای دریافت سریعتر اخبار مهم حمل و نقلی، اینستاگرام تین نیوز را دنبال کنید.

برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

صالحی کارشناس حوزه اوراسیا در این برنامه تلویزیونی گفت: زمان در مباحث ترانزیتی و بین المللی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به جای احداث راه آهن رشت آستارا که هزینه زیادی دارد و بسیار زمان بر و با مشکلات بسیار زیادی همراه است، باید روی پنج کریدور ریلی شمالی جنوبی موجود کشور، سرمایه گذاری نمود و با ارتقای کریدورهای ریلی موجود در سرخس، اینچه برون، امیرآباد، کاسپین و جلفا،  نظیر دوخطه کردن مسیر، ارتقای تجهیزات گمرکی و ارتقای ناوگان و ... به اهداف ترانزیتی در کشور دست یافت. وی عدم وجود زیرساخت مطلوب ریلی در کشور آذربایجان و وابستگی به این کشور در گزینه راه آهن رشت آستارا نیز از نکات قابل توجه در خصوص ضرورت بازنگری در احداث راه آهن رشت آستارا اعلام کرد.

اقدم نیز از احداث راه آهن رشت آستارا با سرمایه گذاری ایرانی (تهاتر و فروش نفت ایران و یا اخذ قرض خارجی و یا برداشت از صندوق توسعه ملی و تخصیص بودجه) انتقاد نمود و این عمل را به پوست خربزه تشبیه  و اعلام کرد که تصورات در خصوص راه آهن رشت آستارا فانتزی است و باید از بدنه کارشناسان صنعت حمل و نقل ریلی که تجارب ارزنده ای در این خصوص دارند بیشتر استفاده شود. 

بیشتر بخوانید:

اعتراض کشاورزان به تملک و تغییر کاربری زمین ها در مسیر پروژه راه آهن رشت آستارا

باتلاقی به نام راه آهن رشت آستارا

بازی باخت باخت ایران و روسیه در راه آهن رشت آستارا

وی همچنین به ضرورت تکمیل زیرساخت های ریلی در کریدورهای فعال موجود پرداخت و سپس از عدم وجود ظرفیت مناسب ریلی در کشور آذربایجان مطالبی ارایه و عنوان کرد که به طرح های جایگزین راه آهن رشت آستارا باید بیشتر توجه شود.

شایان ذکر است قبلا نیز کارشناسان منتقد به ساخت راه آهن رشت آستارا ، تهدیدات امنیتی، اقتصادی، محیط زیستی و کشاورزی این پروژه را اعلام کرده اند که ضروری است قبل از ایجاد بحران، مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    به کوری چشم این کارشناس بیسواد ومغرض ؛ رشت استاراهم ساخته میشه

    • کریم

      مطلب رو هنوز نخوندی، فحش میدی.
      این دو کارشناس تحلیل درست کردند.
      ظاهرا مخالف منافع شخصی شما نباید تحلیلی ارائه بشه!!!!
      بی ادب نباش، عرضه تحلیل داری انجام بده.

    • احمد

      خدا پدر مادرتون رو بیامرزه، که تحلیل درست میکنید و اسیر تبلیغات و فشار نمایندگان مجلس و برخی دلالان نشدید.

    • اکبر

      چرا میخوای همه رو کور کنی تا به اهدافت برسی.

    • اکبر

      چه مافیایی هستند که اینقدر اصرار دارند پول نفت مردم رو بگیرند و از دوجای دیگه(آستارا و پارس آباد) با ریل به کشور جمهوری آذربایجان تحت نفوذ اسرائیل وصل بشوند.
      از جلفا با ریل به کشور جمهوری آذربایجان وصل هستیم. اگر با آذربایجان و ارمنستان دوست هستیم کمی تعمیر مسیر میخواد و یکساله انجام میشه
      بسم الله اگر باری وجود داره بیارید.
      احمقانه است از سه جا خودمون رو وابسته کنیم به کشور آذربایجان.

  • معین

    کو گوش شنوا.
    دلالان برای کشور تصمیم میگیرند
    راه آهن رشت آستارا و اردبیل پارس آباد خیانت است.

  • اکبر

    آقای صالحی و آقای اقدم تحلیل صحیح دارند
    ان شالله که توجه بشه.

  • علی

    کارشناسان برنامه حرف درست میزنن.
    ساخت راه آهن رشت آستارا و اردبیل پارس آباد برای اتصال مجدد به کشور آذربایحان خطای راهبردی است.
    مرز جلفا به کشور آذربایجان وصله.
    اخمق هایی میخوان دو خط ریلی دیگه به آذربایجان وصل کنند
    البته فقط پول نفت مردم رو میخوان باهاش کار پیمانکاری کنند و هیچگاه این دو پروژه تمام نمیشود

  • ناشناس

    چقدر جالب که منفی می زنی مثبت هم می خوره ! کارشناسانی که پشت دیدگاه های مثلا ملی پنهان می شن و پشت دیدگاه هایی مثل حمایت از بومیان منطقه اما در واقع نظرات روس ستیزانه دارند تهش به چیزی جز رسوایی نخواهند رسید یکسری کارشناس غربگرا که دقیقا بعد از اظهار ناراحتی و خشم آمریکا بابت ریل رشت آستارا , بشدت فعال شدن بالاخره آرشیوها هست و سمت و سوی هر رسانه هم مشخصه .

    • حسن

      آمریکا و اسراییل خیلی خوشحالن که ایران با پول نفت مردم میخواد راه آهن رشت استارا رو طی ۲۰ تا ۳۰ سال احداث کنه و گیلان رو نابود و تازه بعد بابد بربم التماس کشور آذربایجان.
      گول نخورید.
      هدر دادن پول نفت مردم در راه آهن رشت آستارا و اردبیل پارس آباد، خوشحالی دشمن و منافقین و دلالان را به همراه داره.

  • ناشناس

    به جای رشت آستارا اربیل پارس آباد بهترین گزینه است چون آن کریدور ها به آذربایجان متصل نیست و عملا راه آهن جلفا کارای ندارد کارشناس آبله چون به نخجوان و بعد ارمنستان که دشمن هستند می پیوندند اینچه برون هم کلا از کشورهای شرق دریای خزر عبور می کند و راه طولانی دارد پس می ماند یا آستارا یا پارس آباد . /b>

    • حسین

      تحلیل منتقدین به رشت آستارا و اردبیل پارس آباد درسته
      برای اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان تحت نفوذ اسرائیل و آمریکا همان یک مسیر جلفا کافی هست.
      وفتی روسها و هندی ها و اروپایی ها هیچگونه نیازی به مسیر جدید ریلی اضافی ندارند و حاضر نیستند یک قرون سرمایه گذاری کنند آن وقت شرکت ساخت که جز بدنه پیمانکاری وزارت راه هست کاسه داغ تر از آش شده و با پول نفت مردم میخواد کار پیمانکاری بکند.
      به نام ترانزیت به کام دلالان.

  • سعیدی

    چقدر دقیقا فرمودند

  • سعیدی

    وصل شدن این کریدور شمال جنوب به کشور آذربایجان باعث تحقیر ما در این چند سال شده یک کشور بن بست واسه ما خط و نشان میکشد و خیانت کاسبان و وابستگان به دشمن باعث ورود به این باتلاق شده جلو خیانت را مسئولین عزیز بگیرند

  • رضا

    برخی توجه ندارند که خط راه آهن گیلان (در بندر استراتژیک آستارا) مدتهاست که به باکو و مسکو و اروپای شمالی و دریای بالتیک وصل بوده . فقط کافیست که خط راه آهن آستارا به رشت وصل شود تا دریای بالتیک در شمال اروپا به دریای عمان در جنوب ایران وصل گردد. از سویی دیگر خط راه آهن بزرگترین بندر دریای شمال یعنی بندر کاسپین که مرز رسمی دریایی شمال کشور هم است هم اکنون به رشت و تهران و خلیج فارس وصل شده است است. به عبارت دیگر دریای شمال و دریای جنوب اتصال ریلی دارند. همانطور که هم اکنون دریای شمال اروپا به دریای خزر یا کاسپین در محدوده دریایی ایران (در آستارا) اتصال ریلی دارد . پس فقط کافیست که خط راه آهن آستارا به رشت هم وصل گردد یا سه دریای بالتیک در شمال اروپا و دریای کاسپین (خزر) و دریای جنوب ایران (عمان و خلیج فارس) اتصال ریلی داشته باشند. در ضمن بندر آستارا نزدیکترین بندر ایران به دریای سیاه و رود استراتژیک ولگا و اروپاست . بنا بر این هیچ راهی نداریم جز اینکه حلقه مفقوده راه آهن آستارا - رشت را به هر قیمتی و در اسرع وقت شروع کنیم . بنادر استراتژیک نبض های اقتصادی کشور هستند .

  • علی پوراحمد

    روسیه در قسمت‌های شرقی توسعه نیافته است و تمام قدرت و صنعت و جمعیت روسیه در غرب روسیه متمرکز شده والا می‌توانست در قسمت‌های شرقی به چین و هند دست پیدا کند . وقتی در مورد مطلبی میخواهید اظهار نظر کنید قبل از آن تحقیق کنید . اولا که خط رشت آستارا برای تکمیل کریدور شمال جنوب با کمترین هزینه و مسافت می‌خواهد احداث شود و دوما بلاخره باید خطوط ریلی کشور توسعه پیدا کند . پس با این حرفها و کارشناسان آب دوغ خیاریتان ادعای مملکت داری نکنید . روسیه به دنبال مسیری می‌گردد که با کمترین هزینه و مسافت به دریاهای آزاد راه پیدا کند و پاکستان هم به این طرح پیوسته و قبل از آن هند به دنبال توسعه بندر چابهار بود . پس لطفا بکشید کنار تا مردان واقعی میدان کارشان را انجام دهند آنهایی که از دادن جان هم ترسی ندارند .

    • محمد

      تمام معادن و چشمه های بار سمت شرق روسیه هست و میتونن به راحتی از مسیر سرخس بیارن و ببرند هند.
      مسیرهای دریایی امیرآباد و کاسپین برای بارهای غرب روسیه مناسبه.
      مسیر جلفا رو هم داریم برای مسافر یا بار غرب روسیه.
      احمقانه است از سه نقطه با ریل به کشور آذربایجان وصل بشیم.
      آقای نوبخت اهل رشت در زمان ریاست سازمان برنامه فشار آورد و راه آهن رشت آستارا رو انداخت و آقای نیکزاد اردبیلی هم در مجلس فشار آورد و راه آهن اردبیل پارس آباد رو میخواد بسازه.
      هر دو از پول نفت مردم بیچاره.
      هدف ترانزیت نیست هدف دلالی و پیمانکاری هست ولاغیر.

  • ناشناس

    کاملا صحیح و منطقیه فرمودند.. 👏👏
    درود به شرفتون و درک و فهم تون... ❤️
    ای کاش مسئولان ما به حرف کارشناسان عاقل مون گوش میدادن و اینقدر بی مهابا و بدون کارشناسی کار انجام نمیدادن..
    آخه چرا ما باید همیشه چوب بی تدبیری یه عده آدم نادان و نه دلسوز کشور رو بخوریم... 😤
    سد گتوند رو یادتون هست؟
    چقدر کارشناسان گفتند نکنین.. کردن و اینم شد عاقبتش...
    بخدا اینم میشه حکایت همون... هزار برابر بیشتر... 😑

  • ناشناس

    به خاطر خدا مگه چه قدر درامد نفت داریم .ما باید خیلی خیلی بلند پرواز باشیم .متخصصین به مدیران مشاوره بدن وانها سریع تبدیل به پول کنند ایده هارو .استفاده از جهانگرد روس و چینی میتونه چندین برابر نفت درامد داشته باشه ..

  • اشنا

    این بحث هاکارشناسی است ودر انجمن های تخصصی بایدمطرح وموافقان طرح نیزنظرات خووشاندرابیان کنندطرحش برای مردم عادی کاربی فایده است وفقط فضاسازی های منفی سیاسی رابدنبال دارد

  • کاظمی

    دوستان توجه داشته باشید که خط جلفا به نخجوان وصله و برای اتصال به آذربایجان باید از ارمنستانی عبور کنه که با باکو در حالت جنگی قرار داره،، پاشینیان در ارمنستان تحط نفوذ آمریکاست و خط ریلی که حدود صد سال قبل ایران رو به این دو کشور و همینطور به اروپا متصل میکرد در جنگ قره باغ از بین رفت و احیای این خط ریلی زمانی بهره وری داره که ارمنستان و باکو با هم صلح کنند ولی باتوجه به نفوذ آمریکا در ارمنستان و همینطور آذربایجان و تلاش آمریکا برای قطع ارتباط ایران با منطقه ی قفقاز و اروپا ،این هزینه ای که هنگفت هم هست ، دارای ریسکه. جدیدا هم که بواسطه ی کارشکنی باکو ، نیروهای حافظ صلح روسیه از این منطقه خارج شدند و توافق صلح ، یه قدم رو بهدعقب برگشته. درسته که باکو واسرائیل هم پیمان هستند ولی ایران هم در آذربایجان نفوذ دیرینه داره و این خط ریلی میتونه علاوه براینکه ایران رو به روسیه و اوراسیا متصل کنه ، عمق راهبردی ایران در آذربایجان رو بیشتر میکنه .از طرفی هم هژمونی آمریکا در منطقه در حال از بین رفتنه و قدرت داره از غرب به شرق منتقل میشه یا حداقل اینه که قدرت از حالت تک بعدی در میاد و بین چند قدرت تقسیم میشه .جنگهای منطقه ای محور مقاومت و جنگ روسیه با اوکراین به همین خاطر هست و جنگ چین با تایوان هم که تحت نفوذ آمریکاست ، غریب الوقوعه . کشورهای ایران و روسیه وچین از این قدرت به اندازه ی نفوذشون سهم میبرن. ایران باتوجه به جایگاه جغرافیایی مهمی که ازش برخوردار هست ، داره سعی میکنه که به هاب منطقه ای تبدیل بشه. در واقع این خط ریلی یک اتصال استراتژیک محسوب میشه.

    جنگهای منطقه ای و جنگ روسیه و اوکراین

    • اکبر

      رابطه حمل و نقلی ایران با ارمنستان بهتره تا نسبت به آذربایجان.
      مسیر مورد نیاز برای بازسازی ریل در آذربایجان و ارمنستان یکساله هست.
      اگر با آذربایجان دوست شدیم میشه سریع جلفا رو راه بندازیم.
      اگر هنوز با آذربایجان تحت نفوذ آمریکا و اسرائیل دوست نشدیم لذا نباید پول نفت مردم و محیط زیست و کشاورزی مردم را در استان گیلان نابود کنیم صرفا با وعده های سر خرمن.

  • آرش

    راه آهن رشت آستار هر چی باشد دیگه از ساخت سد هایی که جنگلهای هیرکانی و دست های سرسبز رو نابود می‌کنه بیشتر نیست ، اگر مشکل مشارکت باکو است دولت های ایران و روسیه بلدند چکار کنند از نظر امنیتی هم اندازه عرض ریل قطار ایران و باکو یکی نیستند و نیازمند اینه که در مرز درام های واگن تغییر کنند گیلان برای برون رفت خیلی نیازمند به این پروژه است که انجام خواهد شد

    • احمد

      هیچ کشوری حاضر نشد در پروژه راه آهن رشت آستارا سرمایه گذاری کند. نکته مهمی هست که نباید ساده لوحانه و با نگاه صرفا پیمانکاری و دلالی از کنارش عبور کنیم.

  • ناشناس

    فراموش نکنیم که قرار بود با احداث و اتصال این خط آهن به کشور آذربایجان، به ریل بین قاره ای که فنلاند را در شمال‌ اروپا به بندر عباس در جنوب ایران متصل کند. لازم است کارشناسان محترم وزارت امور خارجه عینک و دید خود را نسبت به مسائل کشور عوض کنند.

    • محمد

      این همه کریدور ریلی شمالی جنوبی رو در اختیار روسها و اروپایی ها قرار دادیم همین الان بیش از ۷ هزار کیلومتر مسیرشون رو کوتاه کردیم، باز بار نمیارن.
      هر وقت ایرانی ها سرشون رو کردند تو برف و از پول نفت ملت به تنهایی پروژه ای را با وعده های خارجی کلنگ زدند، اپلا آن پروژه بیش از ۲۰ سال طول کشیده و بعدا هم ناقص احرا شده و هیچ فایده ای برای مردم نداشته و صرفا یه کار پیمانکاری انجام شده

  • سعید

    الکی نظر نده

  • ناشناس

    اصلا ایشون تو باغ نیستند ... گسترش ترانزیت ریلی بهترین راه توسعه است .. اینجا خوب است آنجا پوست خربزه خنده دار خواب دیدند ... این پروژه سالهاست داره تکمیل میشه و تازه به سرانجام رسیده تا حالا خواب بودند

    • اکبر

      ساخت راه آهن رشت آستارا و اردبیل پارس آباد یعنی هدر دادن پول نفت مردم.
      تحلیل منتقدین و دلایلی مه می آرند کاملا درسته.
      موافقین فقط دلالها و مشاوران طرف قرارداد و پیماتکاران هستند

  • بهروز

    از نظر شما کارشناسان مفلوک غرب گرا هرکاری انجام بدیم غیر کارشناسیه فقط مثل ابو کلید باید بشینیم

  • ناصر

    باسلام تجربه را دوباره تجربه کردن عین ضرر میباشد این مسایل امنیتی از دیر باز مطرح بوده،با توجه به حمل نقل دریایی واستفاده بهینه بهتر از داشته استفاده کنیم تا طرح هزار مسئله

  • حسین اسماعیل لو

    راه اهن رشت استار حلقه مفقود ترانزیت چابهار و رشت و گرجستان و روسیه هست اتفاقا زمان در چنین طرح های اولویت دارد افعانستان و عراق در شرق و عرب برای کمربند کریدور میسازند و امارات و عربستان هم سودای چنین طرح های را دارند

  • مسعود

    اگر بقیه کارشناسان راه و ترابری و کارشناسان آینده نگر اقتصادی هم ای مطالب را قبول کنند پس باید سرمایه مملکت خرج دیگر مسیر ها شود

  • ایرانی باغیرت

    چند روز بعد انتخابات این طرح جز بهترین طرحها میشه.
    حداقل رو زمین اجرا شد یه منفعتی داره چون پشتیبانی از طرح رشت آستارا میکنه که جمهور آذربایجان بهانه نداشته باشه.

    • کریم

      رشت آستارا و اردبیل پارس آباد خیانت است.
      این همه دلیل و منطق بیان شده کافی نیست.
      هیچگاه ذینفعان و دلالان از خواب بیدار نمی شوند.

  • ناشناس

    هر کسی در هر مقامی با این خط راهن رشت آستارا مخالفت میکنند بدانند نوکر آمریکا و درست در خط آنهاست بهترین فرصت هست ما از این طریق به اروپا و روسیه وصل بشیم ...

    • احمد

      الان با ریل وصل هستیم و نیازی به رشت آستارا نیست.
      تو باغ نیستی نظر نده.

  • ناشناس

    این ملت فراموش نکرده غرب حتی زمان پهلوی کارخانه ذوب آهن را در اختیار شاه نگذاشتن از شوروی سابق گرفتیم و هزار ها صنعت مثل وصل دریای خزر به دریای عمان ووووو بدانید غربیها فقط برای خودشان کار میکنند نیروگاه برق هسته دادن بما. این کارشناس گول خورده ...بفکر نفت است هستن قطر داره مجانی میبرد حاضر نیستیم بدیم راهن داشته باشیم اسراییل را بزرگ نکنید ارمنستان در آینده حرف ما را گوش نمیکنه بدانید...

  • ناشناس

    فقط مانع ایجاد میکنن

    • کریم

      مانع نیست داره روشنگری میکنه تا شرکت ساخت مثل بقیه پروژه ها که کلنگ زده و رها کرده، تو گل گیر نکنند.