بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

دست های خالی؛ باک های پر!/ طرح باک پر؛ چیزی شبیه به راهزنی!

مشکلات جدید حمل و نقل و ترانزیت در پی اجرای طرح باک پر

دست های خالی؛ باک های پر!/ طرح باک پر؛ چیزی شبیه به راهزنی!
تین نیوز

براساس برنامه هفتم توسعه، قرار است تا پایان سال 1407 حجم کالاهای عبوری از کشور یا همان ترانزیت، به 40 میلیون تن برسد. هدفی که تحقق آن در وهله اول، منوط به هماهنگی دستگاه های مرتبط با امر ترانزیت است.

خبر پربازدید امروز را بخوانید:

فروش قسطی کامیون و تریلی 26 تن چینی با پیش پرداخت یک سوم و اقساط 48 ماهه

به عبارت بهتر، 25 دستگاه دخیل در ترانزیت کشورمان در بخش نرم افزار و سخت افزار باید به نحوی هماهنگ با هم عمل کنند که فاصله حدود 15 میلیون تن ترانزیت فعلی تا 40 میلیون تن ترانزیت هدف گذاری شده، پُر شود! در این میان، طرح «باک پُر»، نمونه ای دیگر از خروار ناهماهنگی بین دستگاه های اجرایی مرتبط در این زمینه را به نمایش می گذارد.

خبر پر بازدید امروز: 

رانندگان کامیون و تخلفاتی که کارت هوشمند را غیرفعال می کند

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، براساس این طرح که مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق است، شرکت پخش فراورده های نفتی باید میزان سوخت داخل باک کامیون های ایرانی خروجی از کشور را براساس «باک پر» محاسبه و وجه آن را بر اساس نرخ تعادلی مرزی دریافت و به حساب خزانه دولت واریز کند.

در توضیحی صریح تر، هر کامیونی که از مرز ایران خارج می شود باید باکش پر شده باشد و اگر هم تمایلی به دریافت سوخت نداشته باشد، وجه یک باک پر را بپردازد که البته قیمت آن غیریارانه ای و هم قیمت با کشور هم مرز و بعضاً گران تر است! اجرای این طرح از دو سال گذشته از مرز بازرگان شروع شده است و گفته می شود هدف از اجرای آن مقابله با قاچاق سوخت و پایش و کنترل سوخت رسانی مرزی بوده و علاوه بر این، منجر به افزایش درآمد مناطق مرزی هم شده است.

اما این طرح صدای نه تنها رانندگان ایرانی بلکه رانندگان خارجی به ویژه ترک را هم درآورده و گویا دولت ترکیه هم در واکنش به این سوخت رسانی اجباری، اخطار داده است و طبق گفته فعالان اقتصادی و حمل ونقلی احتمالاً باید منتظر اجرای اقدامی مشابه در آینده نزدیک بود. 

درحالی که اسناد بالادستی و قوانین، دستگاه ها را مکلف به افزایش سهم کشور از بار ترانزیتی در منطقه کرده است، اما می بینیم که این تصمیمات جزیره ای ضد ترانزیتی در مرزهای پرتردد مانند بازرگان به اجرا می رسند و حداقل جذابیت های کریدورهای ایرانی را هم از بین می برند.

 برای دریافت سریعتر اخبار مهم حمل و نقلی، اینستاگرام تین نیوز را دنبال کنید. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

از سوی دیگر، براساس دیپلماسی اقتصادی که دولت مدعی اجرای آن است، تصمیمات تجاری به ویژه در زمینه ترددهای مرزی باید در شکل تفاهم با کشور همسایه اتخاذ شوند، بنابراین همان طور که کشورها درباره عوارض یا تخفیفات و معافیت ها به توافق می رسند، طرحی مانند باک پر هم پیش از اجرا باید به طرف مقابل اعلام می شد.

منتظر رفتار متقابل ترکیه باشیم

فاطمه قنبرپور، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران؛ درباره تبعات اجرای طرح باک پر در مرزهای ایران به ویژه بازرگان اظهار کرد: «از آنجا که ابزار کنترل قاچاق در مرز وجود ندارد، طرح باک پر را اجرا کرده اند، در واقع با توجه به اینکه در جلوگیری از قاچاق سوخت ناتوان هستند با اجرای طرح باک پر، رانندگان کامیون را مجبور کرده اند که چه گازوئیل بخواهند و چه نخواهند هزینه 1000 لیتر گازوئیل را بپردازند.»

قنبرپور ادامه داد: «این طرح در ابتدا، تنها شامل کامیون های ایرانی بود که در نهایت هم هزینه این اجبار به صاحبان کالا تحمیل می شد و قیمت تمام شده را افزایش می داد، اما وقتی مسئولان متوجه افزایش درآمدها شدند، برای انتفاع بیشتر این طرح اجباری را برای رانندگان و کامیون های خارجی هم اعمال کردند.»

وی با بیان اینکه طرح باک پر برای اولین بار در آذربایجان غربی و در مرز بازرگان به اجرا درآمد، گفت: «در ابتدای اجرای این طرح کامیون ها از مرز بازرگان به مرز پلدشت تغییر مسیر دادند و ترافیک مرز بازرگان به شدت کاهش پیدا کرد و باعث معترض شدن ترخیص کاران شد، اما پس از مدتی در مرز پلدشت هم به اجرا رسید.»

قنبرپور تاکید کرد: «هر چند در حال حاضر، اجرای این طرح درآمد خوبی ایجاد کرده اما باید توجه داشت که طرف مقابل هم به زودی در واکنش به این طرح اجباری، برای کامیون های ایرانی مقررات سختگیرانه اعمال خواهد کرد. حتی این موضوع مطرح شده که کامیون های ایرانی تنها می توانند از 300 لیتر گازوئیل در خاک کشور ترکیه استفاده کنند و مابقی سوخت رسانی باید در ترکیه انجام شود یا مابه التفاوت آن را با قیمت سوخت در ترکیه بپردازد.»

او تاکید کرد: «ترکیه این موضوع را به طور مرتب از ما به عنوان نمایندگان اتاق بازرگانی پیگیری می کند و در چند مکاتبات شفاهی و کتبی اعلام کرده اند که رفتار متقابل خواهند داشت و از رانندگان ایرانی جریمه اخذ خواهند کرد.»

قنبرپور: از آنجا که مسئولان در جلوگیری از قاچاق سوخت ناتوان هستند، با اجرای طرح «باک پر» رانندگان کامیون را مجبور کرده اند که چه گازوئیل بخواهند و چه نخواهند، هزینه 1000 لیتر گازوئیل را بپردازند، اما حالا باید منتظر باشند که طرف مقابل هم مقابله به مثل کند

نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران با اشاره به پیگیری های انجام شده، اظهار کرد: «در سفر رئیس جمهور به استان، موضوع به اطلاع وی رسانده شد، اما متاسفانه وزیر راه در این باره اطلاعات دقیق نداشت تا جزئیات و تبعات اجرای این طرح کاملاً توضیح داده شود. البته این مشکل را با آقای صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در میان گذاشتیم و پس از آن جلسه ای در ستاد مبارزه با قاچاق سوخت برگزار شد، اما ستاد مبارزه با قاچاق سوخت به دنبال افزایش درآمد است و هیچ توجهی به ترانزیت ندارد. بارها به ستاد مبارزه با قاچاق اعلام کرده ایم که این تصمیمات و اقدامات فعال اقتصادی ایرانی را از بازار جهانی محروم می کنید و کشور رقیب ترانزیتی هم از این فرصت استفاده خواهد کرد، اما گویا این موضوعات برای آنها اهمیتی ندارد.»

قنبرپور با بیان اینکه هم وزارت امور خارجه و هم سازمان راهداری قویاً مخالفت خود را با اجرای طرح باک پر اعلام کرده اند، گفت: «قرار بر این بود کارگروهی با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی، وزارت امور خارجه و سازمان راهداری و ستاد مبارزه با قاچاق سوخت تشکیل شود تا هزینه فایده این طرح بررسی شود اما به دلیل شرایط کشور و درگذشت رئیس جمهور این موضوع به تعویق افتاد.»

طرح «باک پر» چیزی شبیه به راهزنی!

محمد عددیان، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی ایران نیز با انتقاد از اجرای طرح باک پر اظهار کرد: «ستاد مبارزه با قاچاق سوخت به هر بهانه ای می خواهد درآمدزایی کند و هیچ توجهی ندارد که با این طرح چه بلایی بر سر ترانزیت و واردات و صادرات می آورد. از 8 ماه گذشته به طور جدی این طرح در مرز بازرگان و سایر مرزها در حال اجرا است و از هر کامیون خروجی از مرز پول 1000 لیتر گازوئیل را دریافت می کنند.»

او با بیان اینکه این طرح در حقیقت، نوعی فروش اجباری آن هم به مبلغ بسیار گران به رانندگان است، گفت: «باید توجه داشت که برخی از کامیون ها به هر دلیلی از جمله مسافت کوتاه تا مقصد تمایلی به دریافت 1000 لیتر گازوئیل را ندارند اما به صورت اجباری باید مبلغ آن را بپردازند. اصلاً بهتر است که ستاد مبارزه با قاچاق سوخت در ابتدای جاده تبریز به بازرگان دکه ای را برای دریافت وجه احداث کند و این گونه درآمدزایی داشته باشد، و نه در قالب طرحی غیرمنطقی به نام باک پر! این طرح چیزی شبیه به راهزنی است.»

عددیان: ستاد مبارزه با قاچاق سوخت به هر بهانه ای می خواهد درآمدزایی کند و هیچ توجهی ندارد که با این طرح چه بلایی بر سر ترانزیت و واردات و صادرات می آورد. اصلاً بهتر است که در ابتدای جاده تبریز به بازرگان، دکه ای را برای دریافت وجه احداث کنند و این گونه درآمدزایی داشته باشند، نه در قالب طرحی غیرمنطقی به نام «باک پر»!

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی هم تصریح کرد: «هر چند در ابتدا این طرح اجباری تنها برای رانندگان ایرانی به اجرا درآمد، اما رفته رفته این اقدام به رانندگان خارجی هم تسری پیدا کرد و مجبور به پرداخت هزینه 1000 لیتر گازوئیل شدند.» عددیان با اشاره به اعتراض دولت ترکیه و رانندگان این کشور، افزود: «بارها دولت ترکیه و انجمن شرکت های حمل ونقل بین المللی و وزارت راه این کشور اعلام کرده اند که چرا چنین طرحی به اجرا می رسد و اخطار داده اند که اگر اجرای این طرح متوقف نشود، عمل متقابل به مثل را شروع خواهند کرد.»

او تاکید کرد: «تنها رانندگان ترک به اجرای این طرح معترض نیستند، بلکه برخی از کامیون های ایرانی که حامل بار بالای 40 تن هستند برای اینکه در ترکیه جریمه نشوند تمایلی به تردد با باک پر ندارند، در حالی که در شرایط فعلی مجبورند در صورت عدم سوخت گیری هم هزینه آن را بپردازند، پس طبیعتاً نسبت به این وضعیت معترض هستند.»

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های حمل ونقل بین المللی درباره هزینه – فایده اجرای این طرح اظهار کرد: «روزانه 500 دستگاه کامیون از مرز بازرگان خارج می شود، اگر دولت ترکیه رفتاری مشابه را اعمال کند، از هر کامیون 500 یورو بابت سوخت دریافت می کند که رقم آن به 250 هزار یورو می رسد! واقعاً نمی دانیم چه کسی با چه منطقی و با چه محاسباتی تصمیم به اجرای طرح باک پر گرفته است و کسی هم در این باره توضیحی به ما نمی دهد.»

عددیان با بیان اینکه طرح «باک پر» آبروی تجارت ایران را هدف قرار داده است، گفت: «متاسفانه تاکنون مذاکرات و خواسته ما هم به جایی نرسیده و کسی هم نتوانسته آقایان را متقاعد کند که این تصمیمات چه آثار مخربی برای ترانزیت و صادرات در پی دارد و هزینه صادرات را برای ما بالا می برد.»

ضرورت وحدت رویه در تصمیمات ترانزیتی

یکی از مخالفان اجرای طرح «باک پر» سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است. مدیران این سازمان معتقد هستند که چنین تصمیماتی باید با همفکری و هماهنگی متولی یعنی وزارت راه انجام شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور با بیان اینکه طرح فول باک یا همان باک پر، تقریباً از دو سال گذشته به صورت پایلوت در مرز بازرگان به اجرا درآمده، اظهار کرد: «هدف از اجرای طرح باک پر این بود که با توجه به اینکه قیمت سوخت در ایران در طول چند سال گذشته ثابت بوده و در عین حال قیمت ارز و سوخت در دنیا افزایش پیدا کرده، با وجود تفاوت فاحش قیمت ها، جلوی قاچاق سوخت را بگیرند.»

مهندس جواد هدایتی همچنین توضیح داد: «با توجه به اینکه در شرایط فعلی تولیدات داخلی سوخت کفاف نیاز داخل را هم نمی دهد، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی براساس مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق سوخت این طرح را به اجرا درآورد تا در مرزها برای ناوگان خروجی اعمال شده و به این ترتیب، هم سوخت یارانه ای از کشور خارج نشود و هم منبعی برای تامین درآمد باشد.»

هدایتی: به نمایندگی از سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای بارها در این باره مکاتباتی داشتیم و نظرات خود را اعلام کرده ایم. ما معتقدیم مسئولان تصمیم گیر به تبعاتی که می تواند گریبان گیر حمل ونقل کشور شود، دقت نداشته اند. کسی موافق قاچاق سوخت و سرمایه های ملی نیست اما آسیب های این طرح و حواشی آن هم باید مدیریت شود

هدایتی تاکید کرد: «ستاد مبارزه با قاچاق سوخت بر این باور است که پیش از این سوخت یارانه ای از کشور خارج می شد، اما با اجرای این طرح خرده فروش نمی تواند سوخت یارانه ای را با تفاوت فاحش در مرز به فروش برساند و دست دلال را کوتاه می کند و در نهایت راننده هم سوخت داخل باک را با قیمت شناور مرزی می خرد.»

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با بیان اینکه اجرای این طرح باید آسیب شناسی شود، گفت: «به نمایندگی از سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای بارها در این باره مکاتباتی داشتیم و نظرات خود را اعلام کرده ایم. معتقدیم به این موضوع تک بعدی نگاه شده و مسئولان تصمیم گیر به تبعاتی که می تواند گریبان گیر حمل ونقل کشور شود، دقت نداشته اند. در این باره چند جلسه در وزارت امور خارجه با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی این وزارتخانه برگزار و قرار شد که توضیحاتی ارائه شود و در جلسه بعدی، موضوع آسیب شناسی می شود.»

او با اشاره به اینکه کسی موافق قاچاق سوخت و سرمایه های ملی نیست اما آسیب های این طرح و حواشی آن هم باید مدیریت شود، گفت: «اجرای طرح باک پر از دو سال گذشته به صورت پایلوت بازرگان شروع و مصوبه آن به سایر مرزهای کشور هم ابلاغ شده که اجرای آن بعضاً تا تعطیلی موقتی مرز هم پیش رفته است.»

هدایتی با اشاره به واکنش کشورهای مقابل از جمله ترکیه که چندین بار در این زمینه به مsئولان ایرانی اخطار داده، اظهار کرد: «واکنش سایر کشورها به شدت ترکیه نبود، البته در مرز پرویزخان رانندگان عراقی به این موضوع معترض بودند و می گویند که در خاک کشور عراق سوخت را با قیمت ارزان تری خریداری می کنند. کشور آذربایجان هم در ابتدای اجرای طرح واکنش هایی نشان داد، البته برخی از کشورها هم با این طرح کنار آمدند.»

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری تاکید کرد: «صرف نظر از محاسبات هزینه – فایده، نکته این است که در مورد موضوعات بین المللی مانند ترانزیت به عنوان تکلیف ملی و بین دستگاهی، تصمیمات نقش آفرین و اثرگذار باید از سوی یک مرجع مدیریت شود. اگر قرار باشد یک دستگاه به زعم و ماموریت خودش در این باره تصمیم گیری و قانون گذاری کند، این اقدام ناهماهنگ می تواند تبعات خاص خود را داشته باشد و مسئله ساز شود.»

او با اشاره به این نکته که درباره مسائل و موضوعات مربوط به ترانزیت همواره تاکید به وحدت رویه بوده، گفت: «همیشه این موضوع مطرح بوده که باید یک مرجعیت و رهبری در ترانزیت وجود داشته باشد و معاون اول هم چندین بار ابلاغ کرده است که این تصمیمات در شورای هماهنگی ترابری کشور اتخاذ شود.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رسول

    هر چه تصمیم نخودی در میاد اول از آذربایجان غربی شروع خواهد شد .بدبخت ملت آذربایجان

    • رامین صفایی

      استان های آذربایجان غربی و شرقی ، دو استان
      ایران هستند و مردمان آنجا هم جزو ملت ایران
      می باشند و ملت جداگانه ای نیستند .
      (قابل توجه کسانی که می نویسندملت آذربابجان )

  • محمد مهدی هراتی زاده

    سلام طرح باک پر خوب است ولی چرا هزار لیتر اجباری، البته باک پر از آب یا سوخت؟ ملاک ظرفیت باک است یا میزان خرید.
    برخی از مرزها عبور می کنند با باک پر از سوخت و با باک پر از آب باز می گردند، خارجیها بعکس

  • مهدی

    بااین قبیل تصميمات نابخردانه و من در آوردی است که تمامی کریدورهای ترانزیتی دارند کشور ایران را دور می‌زنند و به قول روحانی ما استاد سوزاندن فرصت‌ها هستیم نه مرد استفاده از فرصت

  • آریا

    اگه مارانندگان اتحاد داشتیم اینانمیتونستن جیب ماروبزنن

  • هادی

    واقعا هرکس این برنامه را ریخته از زیر میزی گرفتن سیر نشده آمده این برنامه را ریخته

  • ناشناس

    سلام ،باک پر طرح خوب هست ،راننده به فکر گازوییل وقاچاق نیست ،برای کرایه حمل خوب کار میکند،به فکر تاجر هم نیست،در تمام مرزها اجرا میشود ،بجز میرجاوه.همچنین ترکیه از تمام ماشینها بابت اضافه سوخت بیشتر از پانصد لیتر پول اضافه میگیرد ،دیگر لازم نیست تصمیم دیگری بگیرد،فقط این وسط یک عده رشوه بگیر وقاچاقچی از کاسبی موندن

  • ناشناس

    دزدی روشن

  • Majid

    همه دست به دست هم دادن تا ترانزیت زمینی مارو فلج کنن.
    اگر یک سندیکای قوی داشتیم صدامون به گوش مسوولان میرسد

  • رامین صفایی

    به جای اینکه کامیون های آشغال چینی بخرید ،
    کامیون های بنز ، ولوو ، رنو ، ایویکو ،مان ، داف ،
    که همگی برندهای مطرح جهان هستند ،
    خریداری کنید .

  • شاه مقصود

    هیچ ربطی به قاچاق سوخت نداره هر کس این طرح رو داده و هر کی هم که اجرا میکنه خیانت کار به ملت هستند و اینشالله تقاصشو پس میدن به زودی زود
    طرح احمقانه ای است

  • کوروش

    ی مشت راننده بیچاره. یارو میاد تو ایران 2 باک گازوئیل پر میکنه میبره اونجا ب قیمت بالا میفروشه. ولی راننده ایرانی باید التماس کنه برا گازوئیل.ماشین داری تو ایران تموم دیگ

  • مهدی

    با درود،اگر بخواهیم وسیله سنگینی را بوسیله وینچ از زمین بلند کنیم نیاز به زنجیر داریم واگر یک خانه از این زنجیرها کار آمد نباشد،زنجیر پاره و ...،در اداره مملکت نیز اگر،ایدئولوژی درست، مدیران هم درست، سازمان های پایش و نگاهنده(نظارتی)هم درست باشد.ولی یک حلقه نادرست و بیجا باشد کار مملکت میخوابد همانند همینک که البته بسیاری از مهره های یاد شده شاید نادرستند ولذا زیباست درست بیندیشیم ،درست آینده نگری کنیم ودرست مهره بچینیم،اگر طرف بهشتی است اما زندگی مارا جهنم کرده ،بهتر این است که جهنمیانی بیاوریم که بتواند زندگی مردم را بهشت کند ،که وا... عبادت بجز خدمت خلق نیست ،البته خدمت به بار آوردن نه زحمت ،مانا باشیم برزم با ستم دردهمه جهان

  • علی حسینیان

    از ماست که برماست
    راننده ترانزیت یخچالی هستم برای بار بردن از تهران به کشور ارمنستان یک سرویس خواستم برم گفتن مرز باک پر حساب میکنه ماشینم داف ۴۸۰ هست کشنده ۱۲۰۰ لیتر و یخچال ۶۰۰ لیتر باک سوخت داره جمعا ۱۸۰۰ لیتر حالا حساب کنین .من مجبور شدم باک بزرگ داف و باک یخچال رو باز کنم با کلی هزینه که خالی باشه هم پر حساب میکنن.
    لیتری ۵۱هزار و سیصد تومن جریمه هر لیتر هست ۲۰۰ لیتر برای مدارک بار کم میکنن بقیه میشه ۱۶۰۰ لیتر که جریمه کل میشد ۸۲ میلیون تومن تازه طرف خارج هم بیشتر از ۲۰۰ لیتر هر صد لیترشو ۲۰ دلار که حدود یک میلیون و دویست جریمه میکنه ۳۰۰ دلار میشه ۱۸ میلیون اونور هم سوخت رو اگه بفروشی حدود ۲۰ میلیون ضرر میکنی ما راننده ها بازیچه تصمیمات گمرکات شدیم بخدا یه مرز باید باک باز کنیم یه مرز باید باک رو ببندیم علاوه بر خطراتی که جای خالی باک تو جاده برای سواری ها داره ماشین هم زشت میشه مثلا ایران خودشو با ترکیه مقایسه میکنه اینطوری باشه.
    دوما تریلی با بار از مرز ارمنستان تا پایتختش رفت و برگشت به مرز ۴۰۰ لیتر مصرف سوختشه چرا باید ۲۰۰ لیتر سوخت آزاد باشه تو مرز فقط و فقط فکر جیب خودشونو میکنن بدبخت راننده ترانزیت هم بازیچه شده
    بخدا ۳۰ درصد ترافیک مرزهای کشور ما بخاطر سوخت هست یکی رو باید پیدا کنی جریمه سوخت رو بنویسه یکی رو پیدا کنی پرداخت کنی یکی رو پیدا کنی که اجازه بده رد بشی یکی هم که سوخت کم داره میفرستن باکشو پر کنه برگرده

  • مهدی

    با سلام و عرض ادب با این وضع داغون کرایه ها و هزینه های بالا و زیاده خواهی و سودجویی باربریها ایا نفسی واس راننده میمونه که دولت را همیاری کنه و چرخ اقتصاد رو بچرخونه ؟ لطفا نظارت پدر صاحب ماشین در اومد.

  • غلامرضا‌حسنپور

    با‌سلام‌کسی‌که‌این‌تصمیم‌گرفته‌اشتباه‌است.در‌مرز‌بازرگان‌برای‌هر‌لیتر‌تقریبا‌۵۰‌هزار‌تومان‌جریمه‌میکنند‌در‌کشور‌ترکیه‌هم‌۱۳لیره‌با‌این‌روش‌باید‌کرایه‌رو‌چندین‌برابر‌کنن‌یا‌جریمه‌بیاد‌پایین‌....کسی‌که‌این‌تصمیمو‌گرفته‌به‌جیب‌خودشون‌کار‌میکنند

  • ناشناس

    ممنون از چاپ این خبر بنده بک راننده ترانزیت هستم دیگر حمل کالا از ایران سخت شده بنده ناچار از ترکیه بار گیری کرده از گرجستان عبور کرده وارد جمهوری آذربایجان میشوم و بلعکس دیگر کمتر ایران کار میکنم اکثر پمپ گازوییل آذربایجان ،گازییل نسبه به ما می‌دهند تا سویس بعدی پرداخت کنیم که سود سیصد دلاری نیز برای رانندگان دارد که برای رانندگان نعمت است تا بیایند در گمرک ایران دیوانه شوند

  • مجید

    باسلام طرح خوبی هست و کرایه واقعی میشه و سرمایه ملی هم هدر نمیره فقط مشکل بزرگش اینه که منافع کسانی که از این راه قبل از انجام این طرح درآمد خوبی کسب میکردند قطع شده و سعی دارن که به روال قبلی برگرده