بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

◄ پزشکیان برای جذب آرای میلیونی فعالان حمل و نقل چه برنامه ای دارد؟

فعالان حوزه حمل و نقل در مجموع بیش از 6 میلیون نفر از اقشار جامعه را تشکیل می دهند و مسعود پزشکیان یا سایر نامزدهای ریاست جمهوری که توجه بیشتری به مشکلات آنها نشان دهد، آرای میلیونی آنها را به خود اختصاص خواهد داد.

پزشکیان برای جذب آرای میلیونی فعالان حمل و نقل چه برنامه ای دارد؟
تین نیوز

فعالان حوزه حمل و نقل در مجموع بیش از 6 میلیون نفر از اقشار جامعه را تشکیل می دهند و مسعود پزشکیان یا هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری که توجه بیشتری به مشکلات آنها نشان دهد، آرای میلیونی آنها را به خود اختصاص خواهد داد.

روزشمار انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر به کار افتاده و این بار قرار است از بین 6 نامزد، فردی اصلح با رای مردم انتخاب شود و در راس قوه مجریه ایران قرار گیرد.  اقشار مختلف جامعه در انتظار اعلام برنامه ‌ها و اهداف کاندیداهای این انتخابات برای تصمیم‌ گیری بهتر در مورد انتخاب فرد اصلح به سر می‌ برند.

 حوزه حمل و نقل با شاغلان مستقیم و غیر مستقیم فعال در بخش های تولید و عرضه انواع خدمات حمل و نقلی و مشاغل مرتبط و وابسته به این بخش از صنعت و عمران(زیرساخت) گرفته تا فناوری، جمعیتی بیش از 6 میلیون نفر، و بر اساس برخی برآوردها تا 9 میلیون نفر، را در برمی گیرند. قطعا آرای چنین طیفی از جمعیت کشور، خصوصا وقتی خانوارهای آنها را نیز در نظر آوریم، برای هیچ یک از نامزدها، قابل چشم پوشی نیست.

در این دوره از انتخابات، مسعود پزشکیان به عنوان تنها نامزد جریان اصلاح طلب با پنج نامزد اصولگرا رقابت می کند و برای موفقیت در این رقابت، توجه به ظرفیت آرای فعالان حوزه حمل و نقل ضروری است.

کسب این آرا، نیازمند نگرش علمی و تخصصی به حوزه حمل و نقل و ارائه راهکارهایی برای ارتقاء جایگاه این حوزه در اقتصاد کشور، تقویت زنجیره اقتصاد بخش حمل و نقل و همچنین راه حل هایی برای بهبود وضعیت معیشت شاغلان و دست اندرکاران شقوق مختلف این حوزه، خصوصا حلقه های اقشار پایین دست و کم درآمد این زنجیره است.

این در حالیست که مسئولان اجرایی کشور از سطوح کلان گرفته تا رده های میانی تاکنون عموما فاقد تخصص برآمده از دانش و تجربه حمل و نقلی و مبتلا به نگرش ناقص و معیوب به حوزه حمل و نقل بوده و توجه آنها عمدتا به جای توجه به ابعاد و وجوه مختلف این حوزه خصوصا اقتصاد حمل و نقل، به توسعه گزینشی زیرساخت ها، معطوف بوده است.

 شاهد این معنی آن که کشور ما با وجود شعارهای فراوانی که در این زمینه سرداده شده، هنوز نقشه راه و سند جامعی در حوزه حمل و نقل که ظرفیت ها و نیازهای کشور در آن به صورت علمی تدوین شده و چشم انداز بلند مدت و برنامه عملیاتی برای رسیدن به این چشم انداز، از دل ظرفیت ها و نیازها طراحی شود، در اختیار ندارد. از این رهگذر به کرات شاهد بوده ایم که برنامه ها و طرح ها و تصمیم های حوزه حمل و نقل و زیرساخت مرتبط با آن، به صورت مقطعی و جزیره ای و کم و بیش غیر کارشناسی و گاه به شدت غیر کارشناسی و متاسفانه حتی سیاسی، اتخاد می شود.

بر اهل فن پوشیده نیست که شرایط حوزه حمل و نقل کشور در حال حاضر نامساعد بوده و شقوق مختلف این بخش با مشکل تضعیف اقتصاد حمل و نقل و کمبود سرمایه گذاری، کوچک شدن سفره و تنگنای معیشتی فعالان حمل و نقل، فرسودگی زیرساخت ها و ناوگان، چالش های انرژی و محیط زیست، نامطلوب بودن محیط کسب وکار برای بخش خصوصی، قیمت گذاری دستوری و دخالت های بی رویه دولت و بسیاری مسائل دیگر دست به گریبان است.

کوتاه سخن این که چشم فعالان حوزه حمل و نقل اکنون به نامزدهای ریاست جمهوری است که عیار تخصص و آشنایی خود با مشکلات و راه حل های این حوزه به نمایش بگذارند و چرخ حمل و نقل کشور را از دست اندازهای بحران زای کنونی به مسیری هموار هدایت کنند. 

در میان نامزدهای این انتخابات، محمد باقر قالیباف به واسطه حضور در مسئولیت هایی همچون فرماندهی نیروی انتظامی، شهرداری تهران و ریاست مجلس بیشترین آشنایی را با حوزه حمل و نقل دارد اما نگرش و اقدامات او در این حوزه با انتقادات فراوانی مواجه است. او در مسئولیت های قبلی خود در باز کردن گره ترافیک تهران ناموفق بوده و به همین دلیل هزینه های هنگفتی که صرف احداث زیرساخت های حمل و نقلی پایتخت شده نیز با سوالات و نقدهایی روبرو شده است.در مدت نسبتا طولانی تصدی او بر ریاست مجلس نیز طرحی جامع برای مدیریت یکپارچه حوزه حمل و نقل به تصویب نرسیده است.

زاکانی شهردار فعلی تهران هم نامزدی است که به واسطه مسئولیت کنونی خود با برخی مسائل و چالش های حوزه حمل و نقل شهری آشنایی پیدا کرده اما نه تنها اتفاق قابل توجهی در ترافیک تهران طی دوره مسئولیت او رقم نخورده بلکه گره ترافیک این شهر کورتر شده است. سایر نامزدها نیز سوابق قابل توجهی در حوزه حمل و نقل ندارند و افکار عمومی و خصوصا فعالان حوزه حمل و نقل مشتاق شنیدن سخنان تازه از آنها هستند.

پر واضح است چنانچه هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری برای حل چالش های حوزه حمل و نقل راهکارهای تخصصی و جامع بیاندیشد و برنامه های خود را برای برطرف کردن مشکلات فعالان حوزه حمل و نقل در فرصت پیش رو به سمع و نظر آنها برساند، قطعا آرای قابل توجهی را از این حوزه به طرف خود جذب خواهد کرد.

تین نیوز نیز به عنوان رسانه تخصصی و پرمخاطب این حوزه آمادگی دارد، نقطه نظرات نامزدهای محترم ریاست جمهوری را درباره معضلات و چالش ها و راهکارها و برنامه ها به مخاطبان منتقل نماید.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.