◄ ویژگی های وزیر راه و شهرسازی از دید متخصصان و صاحبنظران حمل و نقل
در نامه بیش از پنجاه متخصص و صاحب نظر بخش حمل و نقل به مسعود پزشکیان رئیس جمهور، ویژگی های وزیر راه و شهرسازی از نگاه تخصصی و کارشناسی فهرست شد.
در نامه بیش از پنجاه متخصص و صاحب نظر بخش حمل و نقل به مسعود پزشکیان رئیس جمهور، ویژگی های وزیر راه و شهرسازی از نگاه تخصصی و کارشناسی فهرست شد.
به گزارش تین نیوز، بیش از ۵۰ متخصص و صاحب نظر بخش حمل و نقل، در این نامه تاکید کردند: حفظ یکپارچگی سرزمینی و وحدت ملی ایران در گروی ایجاد حمل و نقل سریع و ایمن و مقرون بصرفه می باشد و بدون آن توسعه همه جانبه و رفع تبعیضها ممکن نیست.
در نامه مذکور همچنین حمل و نقل به عنوان پیش نیاز اغلب برنامه های توسعه کشور از جمله صنعتی، انرژی، زمین و مسکن، گردشگری و... و دارای اهمیت ویژه ذکر شده است.
متن کامل این نامه را در ادامه بخوانید:
« حضور جناب آقای دکتر پزشکیان
رئیس جمهور محترم و محبوب کشور
با سلام، وزرات راه و شهرسازی یکی از مهمترین وزارتخانه های کشور است که تاثیر زیادی در تولید ناخالص داخلی کشور و موفقیت یا خدای ناکرده عدم موفقیت دولت دارد. حمل و نقل به عنوان پیش نیاز اغلب برنامه های توسعه کشور از جمله صنعتی، انرژی، زمین و مسکن، گردشگری و... دارای اهمیت ویژه بوده و نقش به سزایی دارد. بدون طرح لجستیک یکپارچه هر سیاستی از پیش شکست خورده است. در حال حاضر و با استناد به آمار تصادفات جاده ای، تلاش برای حذف ایران از تمامی کریدورهای بین المللی، بهره وری پایین مصرف سوخت، آلودگی هوا و ترافیک کلان شهرها همگی موید اهمیت توجه به سیاست های حمل و نقل است. از این رو ما جمعی از اعضای هیئت علمی، مشاوران، مدیران، کارشناسان، محققان و کنشگران بخش حمل و نقل ضروری می دانیم که فرد پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی، موارد ذیل را در نظر باور داشته و در عمل بکار ببندد:
باور داشته باشد که حفظ یکپارچگی سرزمینی و وحدت ملی ایران در گروی ایجاد حمل و نقل سریع و ایمن و مقرون بصرفه میباشد و بدون آن توسعه همه جانبه و رفع تبعیضها ممکن نیست.
به توسعه شهرسازی بر مبنای حمل و نقل انبوه ( TOD ) اعتقاد داشته باشد و شهرسازی ریل پایه را در دستور کار خود قرار دهد.
توسعه حمل و نقل ریلی حومه ای شهرهای بزرگ را اولویت خود بداند و باور داشته باشد که حل مشکل مسکن از این طریق امکانپذیر است.
با توجه به محدودیت توسعه افقی و عمودی کلان شهرها، در جهت اتصال ریلی سریع، ایمن و ارزان شهرهای قابل الصاق به آنها اقدام نماید. به ویژه شهرهای جدید که پیش از این ساخته شده و متاسفانه بارگذاری جمعیتی آن کمتر از 30 درصد بوده است . در صورت حل معضل حمل و نقل بخش قابل توجهی از مشکلات مسکن کلان شهرها نیز حل خواهد شد.
بداند که ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه معادن، فولاد، پالایشگاه ها و پتروشیمی های جدید با سیاست گذاری نادرست در حوزه حمل و نقل از بین رفته و این باتلاق انتهایی ندارد و تنها با ایجاد و گسترش مودهای مختلف و کارآی حمل و نقل بخصوص حمل و نقل ریلی قابل مهار است.
اقتصاد دریا محور و نقش آن در بازتعریف نقشه کلان ارضی کشور را باور داشته باشد.
تسلط و آگاهی کامل به کریدورهای بین المللی موجود و طرح آتی کشورها داشته و قادر به تعریف و ایجاد نقش جدید برای ایران در این میدان باشد.
نوسازی ناوگان حمل و نقل را در اولویت خود قرار دهد و با رایزنی با مقامات ارزی کشور از جمله بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی بخشی از منابع ارزی موجود را برای نوسازی ناوگان جذب نماید.
در صورت ایجاد فضای جدید در سیاست خارجی و رفع تحریم ها، تسلط کافی به دیپلماسی، امور فاینانس،مذاکره و جذب سرمایه خارجی برای نوسازی ناوگان هوایی،ریلی و دریایی کشور داشته باشد.
به اهمیت و نقش حمل و نقل هوایی در شتاب دادن به توسعه کشور و خصوصاً مناطق کم برخوردار، وقوف لازم را داشته و ضمن توجه به پتانسیل بالای کشور در رقابت های منطقه ای، نوسازی ناوگان فرسوده ملی (و در حال زمین گیری کامل)، تجهیزات فرودگاهی و سامانه های ارتباطی، کمک ناوبری و راداری و همچنین تکمیل طرح های توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) را با راهبرد ارتقای سهم ایران در ترافیک و هاب های منطقه ای، در اولویت برنامه ها و اقدامات خویش قرار دهد.
اشراف کافی به وضعیت ناوگان جاده ای و مضرات خودمالکی داشته باشد و در جهت توسعه شرکت مالکی حرکت نماید.
اصلاح وضعیت اسفبار راه ها و جاده های کشور و توسعه راههای روستایی را در اولویت برنامه های خود قرار دهد.
با آگاهی از اینکه تلفات جاده ای ما بیش از میانگین جهانی است ، تمامی کوشش خود را در راستای حفظ سرمایه انسانی کشور به کار بگیرد و جهت گیری توسعه حمل و نقل زمینی را در راستای کاهش تلفات جاده ای معطوف نماید.
اهمیت نوسازی ناوگان جاده ای و افزایش بهره وری و نقش آن در کاهش مصرف سوخت را سر لوحه تصمیمات خود قرار دهد.
از ورشکستگی شرکت های مسافری بین شهری مطلع بوده و خسارت جبران ناپذیر تعطیلی آن را باور داشته و در جهت ایجاد مزیت رقابتی در این بخش کوشا باشد.
به کارشناسی و اقتصاد حمل و نقل باور داشته باشد و از توسعه خطوط ریلی تنها بر اساس توجیه اقتصادی فرابخشی آنها از طریق مشارکت عمومی – خصوصی حمایت نماید.
ایجاد زمینه های جذب فناوری قطارهای پرسرعت را وظیفه خود بداند و احداث خطوط ریلی پرسرعت بین شهری پرتقاضا را بی درنگ آغاز نماید.
تمامی سیاست های حوزه حمل و نقل را معطوف به کاهش مصرف سوخت و کاهش یارانه پنهان سوخت در کشور نماید.
متعهد به ایجاد نقش مستقل فرابخشی در زمینه تنظیم گری ریلی باشد.
متعهد به تکمیل طرح جامع حمل و نقل کشور و حرکت در مسیر آن باشد.
به برنامه کلان ایجاد مزیت در نوار ساحلی جنوب کشور احاطه داشته باشد و بداند در سالهای نه چندان دور بخش قابل توجهی از صنایع و بالتبع آن جمعیت باید در نوار ساحلی جنوب کشور اسکان یابند و برای ایجاد زیرساخت های حمل و نقلی نوار ساحلی جنوب کشور برنامه داشته باشد.
با تقدیم احترام
رونوشت به:
- جناب آقای دکتر ظریف ریاست محترم شورای راهبری دولت چهاردهم
- اعضای محترم شورای راهبری دولت چهاردهم
محمد سعید نژاد - احمد مجیدی - علی عابدزاده - هادی حق شناس - محمد راستاد - مهرداد تقی زاده - حسن موسوی نژاد - رحمت اله مه آبادی - حسین میرشفیع - اصغر نصر - حبیب الله ملاطفی - مرتضی قارونی نیک - امین اوحدی - سید سعید فاضل - احمد میرآبادی - غلامحسین باقریان - حسن بیک محمدلو - محمدرضا صابری مقدم - مجتبی لطفی - علی پیرحسینلو - محمود رستم افشار - محمد عیقرلو - محمد غیبی شوی - مرضیه باریکانی - سید محمد مهدی شریفی - مازیار یزدانی - مرتضی نوروزی - سید نواب حسینی - حامد نوروزی - ایوب خزائی - لیلا موسوی محولاتی - احسان سالاری - وحید علی قارداشی - امین سپهوند - داوود فولادی - مرتضی ابراهیم نیا - حسین قاسمی نژاد - عرفان قربانعلی - محمد نبی جوانمردی - احمد جلالی خرمدشتی - مرتضی علی احمدی - محمدرضا کامیاب - حسین شاهنوری - امیر بهنام قنبری - حسین حبیب پور - مریم آهوپای - حسن صدیقی - سعید محمد یزدی - رضا بهشتی - رحمت اله حاج محمد علی - اسماعیل علیزاده آقبلاغی - محمدرضا تفقدی - مرتضی چزگی - مهدی گلشنی - ناصر شریفی مطلق»
مهمترین ویژگی وزرا دوراندیشی، برنامه ریزی و هدایت سیاست هاست. اینکه کدام سیاست درست است می بایست نتیجه مطالعات دستگاه سیاستگذاری باشد. بعنوان مثال اینکه امروز ما به طرح جامع حمل و نقل نیاز داریم یا خیر امری مطلق نیست و نیازمند تامل و بررسی بیشتر است. یا اینکه توسعه شبکه ریلی سریع و تکنولوژی های روز لزوما برای کشوری که با مشکلات بنیادی مالی و ساختاری روبرو است توصیه نمی شود.
آنچه که مهم است ما برای بخش حمل و نقل چشم اندازی متصور هستیم که در یک کلام موبیلینی در هر دو بخش بار و مسافر بهبود یابد. برای دستیابی به این هدف ابزارهایی نیاز است و البته منابع مالی، فنی، اجرایی و انسانی متناسب بایستی در دسترس باشد. این ابزارها یا بسته های سیاستی آنقدر پیچیدگی دارند که نباید در حد یک ابلاغیه کارشناسی به وزیر ابلاغ شوند. حالا که دولت می خواهد مبنای کارها کارشناسی باشد بهتر است تمرکز را بر تولید یا بروزرسانی آن بسته ها بگذاریم که چه بسا تغییرات عمیقی نسبت به باورهای جاری ما مشاهده شود.
بولد کردن انتظارات دور از دسترس که خارج از چشم انداز و امکانات باشد کمکی به بخش نمی کند و صرفا توقعات بیش از حد ایجاد می کند و اعتماد به نفس را از بدنه فکری و اجرایی می گیرد.
شخص وزیر را هم نبایست یک نجات دهنده و سوپرمن تصور کرد که در همه حوزه ها خودش هم متخصص است. کاربرد الفاظی همچون "تسلط و احاطه داشتن"، "آگاهی کامل داشتن"، "اشراف داشتن" نمی تواند لزوما از ویژگی های وزرا باشد.
وزرا بخشی از کابینه و در کل بخشی از ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کلان کشور هستند و در آن چارچوب عمل می کنند و بایستی در اولویت اول به آن پایبند باشند. آنها فقط وزیر هستند، همین.
جای بزرگان حمل و نقل و مسکن و شهرسازی کشور در فهرست شورای راهبردی دولت چهاردهم خالی است!!!!!! اینها همه کارمند دولت و مدیران ناموفق قبلی هستند که باعث ساختار فعلی وزارت هستند ، امثال سعید نژاد، تقی زاده،موسوی نژاد،عابدزاده، مه آبادی،قارونی نیک،باقریان،باریکانی،نوروزی،علی قارداشی، و دیگرانی که جناحی هستند!!!! بزرگان توانمند و فوق العاده ماهر در این فهرست اصلا حضور ندارند!!!! کسانی مانند پروفسور افتخار ، پروفسور مقدس نژاد، پروفسور خدائی، پروفسور طباطبائی ، پروفسور شاهی و امثالهم که پدران حمل و نقل و شهر سازی کشورند. افراد موجود بجز سه نفر مابقی نامطاوب هستند!!!!!!
بهترین گزینه برای وزارت راه و شهرسازی ، مهندس جمشید قنبری ممان است.
باسلام
ضمن تشکر و احترام به موارد اعلامی و تائید موارد اعلام شده از سوی دکتر بابائی به نظر این حقیر وزیر راه و شهر سازی بایستی در یکی از حوزه های حمل و نقل ویا شهر سازی تجربه کافی مدیریتی داشته باشد یعنی حداقل ده سال فعالیت کارشناسی موثر و مدیریتی موفق داشته باشد ضمنا علاوه بر این بایستی به نظر کارشناس مطلع و بی طرف تکیه کند با عرض معذرت بیشتر امضا کنند گان کارشناسان بسیار مطلعی هستند ،لیکن ذینفع هستند و بی طرف نیستند و لذا استفاده از کارشناسان بی طرف می تواند موثر باشد استفاده از خرد جمعی و برخورد غیر سیاسی با موارد و پروژه ها بسیار می تواند موثر باشد و آنچه به آن اشاره نشده استفاده از تمام ظرفیت های موجود کارشناسی و مدیریتی در حوزه های مختلف از تمام طیف های چپ وراست و بی طرف می باشد.اینکه کارشناسان مختلف را صرفا به دلیل اینکه هم راستای سیاسی ما نیستند کنار بگذاریم که در سنوات گذشته (بیست سال گذشته)به کررات دیده شد خیانت به کشور است زیرا از سرمایه های کشور استفاده نکرده ایم.
آنچه حوزه شهر سازی و حمل و نقل را در این سالها بسیار متضرر کرد استفاده از نفراتی سیاسی در مسند های اصلی بوده است و البته این شامل دوره کنونی نیست و در دوره های قبلی هم این موارد به کررات مشاهده شده بود وزیر راه و شهر سازی ابدا نباید صرفا سیاسی باشد و می بایست مدیری کارشناس باشد از گذشته می توان مرحوم شهید دکتر دادمان را برای این موضوع مثال بزنیم.
نکات و اسامی جالبی را شاهدیم واقعا کلیه کسانی که بیش از 25 سال راه آهن را در دست داشتند و همه چیز را نابود کردند و راه آهن را به اسم خود و شرکت های خود در لوای خصوصی سازی تاراج کردند و دیگر کسانی که با سو< مدیریت خود در زمان زمامداری خود راه آهن را نابود کردند حالا شرایط وزیر تعریف می کنند آنهم به کام خود برادران شما که "لالائی خواندن را بلد هستید چرا خودتان خوابتان نبرد"
شما سالها مدیریت های کلان را اداره می کردید برخی از شما هنوز هم دستی بر آتش دارید چرا پس خودتان این کارهائی که می فرمائید را نکردید
خواهشا دست بردارید از این گوسفند تیکه پاره شده راه آهن از شما خیری به ما نمی رسد لطفا شر مرسانید.
دنبال بیزینس باد آورده خود از راه آهن باشید و لذت خود را ببرید کشور هم که از محاکمه شما دست کشیده پس لطفا ول کنید صنعت ریلی و سیاست های آنرا.
تجربه نشون داده مدیران عمرانی و شهرسازی و معماری و صنعتی ها هیچ کدام یعنی به معنای واقعی کلمه ...
بپای مدیران حقوقی نخواهند رسید ...
بنظرم کل کشور باید از افراد حقوقی که در بدنه هستند شایسته سالاری انجام و بعدا تصمیمات نهایی گرفته شود که خاک صحنه خوردن استفاده شود ، معاونین باید تجربه اجرایی عمرانی و شهرسازی داشته باشند ، مشکل اساسی کل کشور در حال حاضر حقوقی هستش ۴۵ سال هستش عمرانی رفت عمرانی اومد شهرسازی اومد شهرسازی رفت ، باید فرد حقوقی باشه تا زیر مجموعه از ترس گیر کردن روزی...کارش رو درست انجام بده