آزمون و خطای تاکسی برقی در اصفهان
حدود ۲ ماه از نوید خرید نخستین تاکسی های برقی در اصفهان می گذرد اما به گفته برخی از رانندگان تاکسی و کارشناسان هنوز ساز و کار مشخصی برای نحوه فعالیت خودروهای عمومی جدید در این کلانشهر وجود ندارد و پرسش های زیادی درباره آن مطرح است.
حدود ۲ ماه از نوید خرید نخستین تاکسی های برقی در اصفهان می گذرد اما به گفته برخی از رانندگان تاکسی و کارشناسان هنوز ساز و کار مشخصی برای نحوه فعالیت خودروهای عمومی جدید در این کلانشهر وجود ندارد و پرسش های زیادی درباره آن مطرح است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، اصفهان به عنوان سومین کلانشهر پرجمعیت ایران از ۲ دهه گذشته تاکنون از معضل کمبود حمل و نقل عمومی و ریلی در کنار چالش های دیگری همچون آلودگی هوا، ریزگردها و فرونشست زمین رنج می برد.
افزایش جمعیت، کمبود اتوبوس شهری، کندی روند نوسازی تاکسی های فرسوده، راه اندازی نشدن به موقع ایستگاه های مترو و دسترسی نداشتن همه شهروندان به امکانات حمل و نقل ریلی در کلانشهر اصفهان موجب شده است که مسئولان شهری به سمت به کارگیری ناوگان حمل و نقل پاک و بدون آلایندگی همچون اتوبوس ، موتور و تاکسی برقی حرکت کنند.
علی قاسم زاده شهردار اصفهان شهریور امسال از امضای قرارداد خرید ۵۰ تاکسی برقی برای اصفهان خبر داد، محمد پرورش مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اصفهان نیز به ایرنا گفت: این تاکسی ها از مدل «KMC J۷» کرمان خودرو هستند که با حمایت شورای اسلامی و شهردار اصفهان به قیمت حدود ۱۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال (معادل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان) خریداری خواهند شد.
درحالیکه شرایط خرید این خودروهای برقی نیز توسط مدیران شهری اصفهان اعلام شده است اما نگاهی به وضعیت موجود نشان می دهد هنوز مسائل و چالش های زیادی درباره راه اندازی تاکسی برقی در اصفهان مطرح است که باید آنها را در نظر گرفت.
مشخص نبودن میزان کرایه تاکسی برقی در اصفهان
یکی از مسائل مهم و مطرح درباره تاکسی برقی، قیمت خرید و تعرفه های کرایه آن است؛ نرخ هر کورس کرایه تاکسی در شهر اصفهان در زمان حاضر ۵۸ هزار ریال (معادل پنج هزار و ۸۰۰ تومان) است که با احتساب سه کورس، یک شهروند اصفهانی باید ۱۷۴ هزار ریال (۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان) کرایه پرداخت کند.
بدون شک با فعالیت تاکسی های برقی، نرخ کرایه برای این ناوگان حمل و نقل شهری جدید افزایش خواهد یافت هرچند هنوز از سوی شورای شهر و تاکسیرانی نرخ کرایه تاکسی برقی و ساز و کار اینکه در کدام خط و منطقه مشغول به کار باشد، مشخص نشده است.
از طرفی با توجه به افزایش قیمت خودرو در سال های اخیر در کشور، رانندگان تاکسی در اصفهان تاکید دارند که توانایی مالی آنها در زمان حاضر برای خرید خودروهایی نظیر سمند نیز کافی نیست چه برسد به خودروی برقی که چند برابر آنها قیمت دارد.
دغدغه های رانندگان تاکسی درباره هزینه های تاکسی برقی
برخی از رانندگان تاکسی در اصفهان می گویند که نمی توانند پیش بینی کنند در آینده با خرید تاکسی برقی، آیا چرخ زندگی آنها به اضافه اقساط ماهیانه خرید این خودروی جدید می چرخد و آیا از پس هزینه های این خودروی برقی که با محدودیت ایستگاه شارژ نیز مواجه است برمی آیند.
مصطفی کشکولی یکی از رانندگان تاکسی در اصفهان است که با یک خودروی سمند فرسوده مسافرکشی می کند و ۱۲ سال سابقه کار دارد، این شهروند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از طرح ورود تاکسی برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان استقبال می کنم و معتقدم با تحویل خودروی فرسوده و استفاده از این تسهیلات می توانم از دست این خودروی کهنه رها شوم و صاحب یک خودرو با استانداردهای جدید شوم.
وی، افزود: تنها چیزی که من را نسبت به ثبت نام خرید این خودرو نگران می کند، این است که با خرید این خودروی گران قیمت شاید نتوانم به درآمد لازم در ماه برسم و تعداد کمی از شهروندان بخواهند برای استفاده از این خودرو هزینه کنند.
این راننده تاکسی بیان داشت: بسیاری از رانندگان در تهران که مسافر بیشتری در مقایسه با شهرهای دیگر دارند، نیز نتوانستند به درآمد مطلوب با خودروی برقی برسند، برخی از آنها هنوز تسهیلات را دریافت نکرده و در این زمینه دچار مشکل شده اند.
کشکولی تاکید کرد: تا زمانی که شهروندان بتوانند مسیری را با کرایه پنج هزار تومانی اتوبوس بروند حاضر به پرداخت ۱۵ هزار تومانی کورس تاکسی نیستند و از طرفی تا زمانی که مسیری را با ۱۵ هزار تومان بتوانند طی کنند ممکن است حاضر به پرداخت ۳۰ هزار تومان کرایه با تاکسی برقی نباشند، در واقع این قیمت ها توجیه اقتصادی چندانی برای شهروندان ندارند.
وی اضافه کرد: این آینده نامعلوم موجب شده است تا رانندگان با ریسک جایگزینی تاکسی فرسوده خود به جای خودرو برقی مواجه باشند در حالی که خرید همان خودروی سمند نیز در زمان حاضر چندان به صرفه اقتصادی نیست.
اصفهان دومین شهر پیشقدم در خرید تاکسی برقی
اصفهان پس از تهران دومین شهری است که برای خرید تاکسی برقی اقدام کرده است؛ حدود یک هزار تاکسی برقی خرداد امسال به ناوگان تاکسیرانی تهران وارد شد و طبق آخرین اطلاعات در زمان حاضر ۱۲ ایستگاه شارژ خودرو برقی در پایتخت فعال است.
به گفته شهردار اصفهان، طبق آخرین آمار دست کم ۷۰ نفر در اصفهان به صورت شخصی خودروی برقی خریداری کردند که باید به آن ها نیز خدمات لازم ارائه شود که با خریداری ۵۰ دستگاه تاکسی برقی نیز توسعه ایستگاه های شارژ در سطح شهر ضروری است.
قاسم زاده با بیان اینکه جانمایی ایستگاه های شارژ تاکسی برقی در اصفهان انجام شده است و به راحتی و با سرعت می توانیم آنها را ایجاد کنیم، گفت: نخستین ایستگاه شارژ خودروهای برقی به زودی در اصفهان افتتاح خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت ارائه خدمات پشتیبانی در بخش قطعات خودروهای برقی، افزود: از کارخانه طرف قرارداد (کرمان خودرو) قول گرفتیم که پشتیبانی قطعات تاکسی های جدید را بر عهده بگیرند.
همچنین به گفته مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان، تاکسی های برقی با تسهیلات ویژه به رانندگان فروخته می شود به این صورت که پنج میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض و ۶ میلیارد ریال وام با بهره هشت درصد از سوی شرکت کرمان موتور و مابقی به صورت آورده فرد متقاضی است که در ازای تحویل خودروی فرسوده و داشتن شرایط می توان صاحب تاکسی برقی شد.
پرورش تصریح کرد: بازپرداخت این وام به صورت پنج ساله و تحویل خودروها ۶۰ روز پس از تکمیل وجه است.
وی با اشاره به تصویب آیین نامه واگذاری تاکسی برقی، گفت: رانندگانی که حداکثر سن آن ها ۵۵ سال باشد و حداقل پنج سال سابقه رانندگی ممتد با تاکسی داشته باشند می توانند برای اطلاع از شرایط اختصاصی و عمومی این آیین نامه به کانال ایتای سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان مراجعه کنند.
پرورش درباره ایستگاه های شارژ خودروی برقی نیز اظهار کرد: ۱۰ نقطه برای ایستگاه شارژ خودرو در اصفهان جانمایی شده و طبق هدف گذاری صورت گرفته امید است تا سه ماه آینده افتتاح شود.
فعالیت تاکسی برقی در اصفهان آزمایشی است
رییس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: شهرداری اصفهان اقدام به خرید و تجهیز امکانات مورد نیاز ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در سطح شهر کرده است اما به محض واردشدن این خودروها ارائه خدمات به آنها گسترش پیدا می کند.
ابوالفضل قربانی درباره نرخ گذاری و محل فعالیت تاکسی های برقی در اصفهان اظهار کرد: فعالیت تاکسی های برقی در اصفهان به صورت گردشی نخواهد بود اما در تلاش هستیم به منظور کاهش آلودگی هوا از این خودروها برای محدوده مرکزی شهر استفاده شود.
رییس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان بیان داشت: ۵۰ تاکسی برقی تعداد قابل توجهی برای اصفهان نیست اما به عنوان یک آزمایش، مصمم به اجرای آن هستیم.
قربانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در مورد اینکه آیا خرید این تاکسی ها برای رانندگان صرفه اقتصادی دارد، گفت: تجربه این موضوع را تاکنون در اصفهان نداشتیم و باید به چرخه ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه و سپس میزان استقبال از آنها سنجیده شود.
وی درباره اینکه آیا این تاکسی ها قرار است برای فرودگاه اصفهان نیز استفاده شود، خاطرنشان کرد: استفاده از این تاکسی ها برای فرودگاه مطرح نیست زیرا نیاز به شارژ دارد و در زمان حاضر این امکان در آن محدوده و مسیر با توجه به فاصله آن از مرکز شهر فراهم نیست.
به گفته وی، در زمان حاضر پیش بینی لازم برای استفاده از تاکسی برقی در محدوده مرکزی شهر اصفهان که امکان استفاده از مترو برای آن فراهم نیست، صورت گرفته شده است.
به گفته کارشناسان شهری و رانندگان تاکسی در اصفهان، استفاده از تاکسی برقی در تهران با چالش های فراوانی مواجه شده که هنوز بسیاری از آن حل نشده یا در حال پیگیری است؛ مقرون به صرفه نبودن نرخ کرایه، مسیر تاکسی، اقساط خودرو، مراحل دریافت تسهیلات، خرید قطعات و پشتیبانی و در نهایت مقرون به صرفه نبودن قیمت خودروی در مقایسه با کیفیت آن از جمله این مسائل است که باید برای راه اندازی تاکسی برقی در اصفهان این موارد در نظر گرفته شود.
سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان حدود ۲۰ هزار راننده تحت پوشش خود دارد که با ۱۸ هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر فعالیت می کنند.
کلانشهر اصفهان بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.