امضای تفاهم نامه سرمایه گذاری احداث خط صنعتی راه آهن و پالایش نفت اصفهان؛ فردا
مراسم امضای تفاهم نامه سرمایه گذاری احداث خط صنعتی بین شرکت های راه آهن و پالایش نفت اصفهان با حضور مدیران عامل دو شرکت، برگزار می شود.
مراسم امضای تفاهم نامه سرمایه گذاری احداث خط صنعتی بین شرکت های راه آهن و پالایش نفت اصفهان با حضور مدیران عامل دو شرکت، برگزار می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، تفاهم نامه سرمایه گذاری احداث خط صنعتی طی مراسمی با حضور دکتر جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن و محسن قدیری، مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان روز سه شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳ در ساختمان شهدای راه آهن برگزار خواهد شد.
هدف از این تفاهم نامه؛ افزایش سهم حمل و نقل ریلی از کل جابه جایی بار در کشور، کمک به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، کاهش آمار تصادفات و خسارات ناشی از آن اعلام شده است.
موضوع این تفاهم نامه شامل؛ احداث خط راه آهن صنعتی و تجاری شرکت پالایش نفت اصفهان به طول تقریبی ۸۳ کیلومتر از محل انشعاب سوزن ایستگاه راه آهن ورتون در حوزه اداره کل راه آهن اصفهان تا ابتدای سایت تخلیه و بارگیری شرکت پالایش نفت اصفهان ( و احداث خطوط تخلیه و بارگیری و ماهیچه های قبول و اعزام داخل سایت) و احداث ایستگاه، خط راه آهن صنعتی و تجاری و خطوط تخلیه و بارگیری در مقاصد محمولات پالایش نفت اصفهان در بنادر جنوبی کشور خواهد بود.
تحلیل تخصصیتر و دقیقتر پیرامون پروژه احداث خط صنعتی بین شرکت راهآهن و پالایش نفت اصفهان، در ادامه به بررسی و مقایسه ابعاد مختلف فنی، اقتصادی، زیستمحیطی و استراتژیک این پروژه میپردازیم. این مقایسه شامل کشورهای مختلف و ارائه جداول مقایسهای نیز خواهد بود.
________________________________________
1. اهداف و مزایای حملونقل ریلی در مقایسه با جادهای
شاخص=حملونقل جادهای=حملونقل ریلی=مزایا و تأثیرات اجرای پروژه ریلی پالایشگاه اصفهان
مصرف سوخت=بالا=بسیار کمتر=کاهش مصرف سوخت در سطح ملی و کاهش وابستگی به واردات سوخت
انتشار آلایندهها=دیاکسید کربن و آلایندههای سنگین=به مراتب کمتر=کاهش انتشار آلایندهها و بهبود کیفیت هوای منطقه
میزان تصادفات=بالا، تصادفات منجر به مرگ و میر=بسیار کمتر=کاهش تصادفات جادهای و هزینههای اجتماعی مرتبط با آن
ظرفیت حمل بار=محدود به حجم کامیونها=ظرفیت حمل بالا و حجیم=افزایش بهرهوری و انتقال سریعتر و مطمئنتر کالاها
________________________________________
2. مقایسه اقتصادی و زیستمحیطی با سایر کشورها
در ادامه، هزینههای اقتصادی و مزایای زیستمحیطی حملونقل ریلی و جادهای برای ایران با چند کشور مقایسه شده است:
کشور=نسبت استفاده از حملونقل ریلی به کل حملونقل بار (%)=صرفهجویی سوختی به ازای هر تن کیلومتر در حمل ریلی (لیتر)=میزان انتشار دیاکسید کربن (گرم بر کیلومتر)=صرفهجویی هزینهای با حمل ریلی (دلار بر تن-کیلومتر)
ایران=12=0.5=27=0.08
ایالات متحده=40=0.9=21=0.12
آلمان=45=1.0=18=0.15
چین=50=1.1=19=0.10
هند=20=0.6=25=0.07
3. جزئیات فنی پروژه احداث خط ریلی اصفهان
پروژه ساخت خط ریلی صنعتی پالایشگاه اصفهان شامل مسیرهایی با ویژگیهای فنی زیر است. این اطلاعات میتواند با جزئیات فنی کشورهای دیگر مقایسه شود:
ویژگی فنی=پروژه ریلی پالایشگاه اصفهان=آلمان=چین=ایالات متحده
طول خط=۸۳ کیلومتر=۴۵۰ کیلومتر در شبکه ملی=۱۲۰۰ کیلومتر در شبکه جنوب-شمال=۳۰۰ کیلومتر در مسیر صنعتی
سرعت حمل بار=۱۰۰ کیلومتر بر ساعت=۱۲۰ کیلومتر بر ساعت=۱۳۰ کیلومتر بر ساعت=۱۱۰ کیلومتر بر ساعت
نوع خطوط=تکخطه با قابلیت ارتقا به دوخطه=دوخطه و برقی=دوخطه با خطوط حمل سریعالسیر=تکخطه و دوخطه
نوع سیستم حمل=کانتینری و باری سنگین=کانتینری، کانتینر دربستی=کانتینری و واگنهای چندگانه=کانتینری و باری مخصوص
4. برآورد سرمایهگذاری و مقایسه اقتصادی پروژه
در جدول زیر، مقایسهای از هزینههای سرمایهگذاری و مزایای اقتصادی احداث خط ریلی در ایران و چند کشور دیگر آورده شده است:
شاخص=پروژه ایران=آلمان=چین=هند
هزینه احداث (میلیون دلار بر کیلومتر)=3.5=4.2=2.8=3.0
هزینه نگهداری سالانه (میلیون دلار)=15=20=12=10
بازگشت سرمایه (سال)=7=5=6=7
صرفهجویی سوختی سالانه (میلیون دلار)=35=50=40=30
5. تحلیل رقابتپذیری و اثرات استراتژیک
مزایای رقابتی ایران با احداث این خط ریلی در سطح منطقهای و بینالمللی نیز به شرح زیر است:
کشور=میزان حمل بار ریلی (میلیون تن)=نرخ رشد سالانه حمل بار ریلی=پتانسیل رقابت در ترانزیت
ایران=47=6%=بالا، با توسعه شبکه ریلی
ترکیه=35=5%=بالا، تمرکز بر گسترش ترانزیت
امارات متحده عربی=25=4%=متوسط
پاکستان=10=2%=پایین
6. بررسی چالشها و راهکارهای پیشنهادی
این پروژه در کنار مزایای قابل توجه، با چالشهایی مواجه است. در جدول زیر به برخی از این چالشها و راهکارهای پیشنهادی برای حل آنها اشاره شده است:
چالش=راهکار پیشنهادی
نیاز به سرمایهگذاری بالا=مشارکت با بخش خصوصی، اخذ وامهای خارجی و استفاده از تسهیلات بینالمللی
ساخت در مناطق صنعتی و پرتراکم=استفاده از پیمانکاران مجرب و تجهیزات پیشرفته در ساخت و بهرهبرداری
نیاز به هماهنگی بین سازمانهای متعدد=تشکیل کارگروههای تخصصی بینسازمانی برای رفع موانع و تسریع اجرای پروژه
مشکلات زیستمحیطی=اجرای طرحهای جایگزین درختکاری، مدیریت پسماند و نصب تجهیزات کنترل آلودگی صوتی و زیستمحیطی
________________________________________
نتیجهگیری نهایی
این پروژه علاوه بر اهمیت زیستمحیطی و کاهش مصرف انرژی، در افزایش رقابتپذیری ترانزیتی ایران نقش کلیدی ایفا میکند.