توقف طرح متروی شیراز؛ از شایعه تا واقعیت/ دفاع تمام قد از حفر تونل مترو نزدیک حافظیه!
نماینده شیراز در مجلس خبر دیگری می دهد و می گوید پروژه درحال انجام است و قرار نیست مصوبه شورای حمل و نقل که تمام مراحل قانونی را طی کرده است، تغییر کند.
در حالی که مقامات مسئول در میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده اند که پروژه مترو در محدوده حافظیه شیراز فعلا متوقف شده اما نماینده شیراز در مجلس خبر دیگری می دهد و می گوید پروژه درحال انجام است و قرار نیست مصوبه شورای حمل و نقل که تمام مراحل قانونی را طی کرده است، تغییر کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، در حالی که پروژه خط 2 متروی شیراز موجب دغدغه خاطر کارشناسان حتی عموم مردم شده است، اما نمایندگان شیراز در مجلس سکوت کرده اند. ترابران برای پیگیری این موضوع از نمایندگان شیراز با آنان تماس گرفت اما یکی از نمایندگان حاضر به پاسخگویی نشد و نماینده دیگر هم تمام قد از کشیده شدن خط مترو از زیر آرامگاه حافظ دفاع کرد.
مخالفت ها به دلیل اغراض سیاسی است
جعفر قادری، نماینده شیراز در مجلس که می گوید اطلاع زیادی از ماجرای مترو و حافظیه ندارد و مدعی است مخالفت ها با احداث مترو از روی اغراض سیاسی است، به ترابران اظهار کرد: «اطلاع زیادی از این ماجرا ندارم اما به نظر می رسد برخی از کارها و مخالفت هایی که در شیراز می شود از روی لج ولجبازی و اغراض سیاسی است که از این طریق سنگ اندازی و کارشکنی می کنند.»
قادری که گفته بود «اطلاع زیادی از ماجرا ندارد» در حالی که معتقد است مترو هیچ آسیبی به حافظیه نمی رساند، می گوید: «وقتی چنین طرح هایی تصویب می شود تمام مطالعات پدافندی و محیط زیستی انجام شده است؛ یعنی این گونه نیست که شورای حمل ونقل خودش چیزی را مستقلا تصویب کند یا شهرداری شیراز به تنهایی به چنین اقدامی دست بزند. همه دستگاه ها از میراث فرهنگی گرفته تا وزارت راه وشهرسازی و همه مجموعه های مختلف عبور خط مترو را از زیر بنای حافظیه تایید کرده اند بنابراین کارشکنی های امروز فقط هزینه طرح را افزایش می دهد و پروژه را طولانی می کند.»
وی به این سوال که چرا با توجه به حساسیت افکار عمومی پروژه تراموا که قبلا تصویب شده بود اجرا نمی شود، پاسخ می دهد: «بر اساس قانون حمل و نقل عمومی ۵۰ درصد از هزینه مترو را قرار است دولت پرداخت کند. در شورای حمل ونقل که نمایندگان دولت از وزارت کشور گرفته تا سازمان برنامه و وزارت راه وشهرسازی همه حضور دارند و چنین مصوبه ای را از نظر گذرانده اند. آیا این همه آدم عقلشان به این مسائل نرسیده که کشیدن خط مترو خطر دارد؟ اگر کسی چنین اعتقادی دارد پس باید روی خیلی چیزها شک کرد.»
این نماینده مجلس می افزاید: «کسانی که چنین اظهاراتی مطرح می کنند اطلاعات ناقصی دارند و بر اساس همین اطلاعات ناقص قضاوت هایی می کنند که اصلا درست نیست. پس بهتر است اول بروند بپرسند سلسله مراتب تصویب این طرح چه بوده و بعد قضاوت کنند.»
درباره تخریب خانه های تاریخی هم زیادی شلوغ کردند
او در پاسخ به این سوال که درباره خانه های تاریخی شیراز نیز همین صحبت ها بود اما بعدا مشخص شد اعتراض ها به جا بوده است، می گوید: «در آن مورد هم آقایانی که پیگیر قضیه بودند نگاه سیاسی داشتند. آنجا هم چنین خبری نبود و شلوغش کرده بودند. مطمئن باشید دلسوزی و تعهد مسئولان شیراز نسبت به بافت تاریخی این شهر اگر از بقیه بیشتر نباشد قطعا کمتر نیست و از این آثار به شدت مراقبت می کنند و نسبت به این موضوع حساس هستند.»
قادری در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا حفر تونل مترو بعد از اعتراضات متوقف شده است، اظهار می کند: «حفر تونل و ساخت مترو در حال انجام است و مشکلی وجود ندارد. نمایندگان شورای حمل ونقل و نماینده میراث فرهنگی نیز در پروژه حضور دارند و اگر اشکالی متوجه باشد قطعا از نظر کارشناسان استفاده می کنند. اما وقتی طرحی در شورای حمل ونقل مصوب شده یعنی اشکالی نداشته است بنابراین تغییر مصوبه صحیح نیست چون مراحل قانونی تصویب را طی کرده است.»
ببینید ما کیا رو گذاشتیم تا از شهر و محیط زیست و میراث فرهنگی و میراث باستانی و جهانی مون حفاظت و حق خواهی کند.. اینان خودشان علت و معلول این فجایع هستن.. دشمنی و کینه و نفرت از ایران و میراث باستانی فارس و بقيه ایران، کاملاً روشن و واضح است.. واقعا متاسفم برای تک تک ایرانی ها که با سکوت خود شاهد تخریب عمدی آثار تاریخی و فرهنگی و اصالت خویش هستن
سلام. سابقه کارشکنی توسط بعضی از جریانات مرموز درشیراز چندین سال است که ادامه دارد. درحالیکه در مراکز دیگر استانها برای به ثمر رسیدن طرحهای عمرانی، مردم روز شماری میکنند اما متاسفانه روحیه عقب ماندگی و تخریب از سوی عده ای در شیراز وجود دارد.