◄ ضرورت امتداد خط ۲ قطار شهری به شرق اصفهان/افزایش قیمت معاینه فنی با قول دولت درباره کنترل تورم در تضاد است
با توجه به اهمیت حمل و نقل عمومی، امتداد خط ۲ قطار شهری به سمت شرق این کلانشهر ضروریست و می توان بخشی از بودجه سازمان های مرتبط را برای تامین هزینه احداث این مسیر در نظر گرفت.
رییس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل اسلامی شهر اصفهان گفت: با توجه به اهمیت حمل و نقل عمومی، امتداد خط ۲ قطار شهری به سمت شرق این کلانشهر ضروریست و می توان بخشی از بودجه سازمان های مرتبط را برای تامین هزینه احداث این مسیر در نظر گرفت.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ابوالفضل قربانی در صد و پنجاه و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: هرچند تعداد قابل توجهی از بهره برداران این خط اهالی مناطق شرقی اصفهان هستند، اما این خط بهره برداران خاص نیز دارد که در روزهای خاصی(برای رسیدن به سازمان میادین، آرامستان ها و ...) از آن استفاده می کنند.
قربانی اضافه کرد: از این رو پیشنهاد می شود برای سال آینده در بودجه این سازمان ها بخشی از مبلغ برای احداث خط قطار شهری دیده شود زیرا این تصمیم باعث خواهد شد که امتداد خط ۲ قطار شهری در زیرساخت های اساسی قرار گیرد.
وی به افتتاح نخستین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در این خطه اشاره کرد و گفت: قرار بود ۲ ایستگاه شارژ خودروهای برقی نیز احداث شود که به تأخیر افتاده است.
قربانی ادامه داد: البته قول دادند ایستگاه «بزرگمهر» و «فرایبورگ» را ظرف یکی دو ماه آینده به بهره برداری برسانند که خواستار تسریع در اجرای این روند هستیم.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این با بیان اینکه خیران بیش از یکصد پروژه کوچک و بزرگ را در حوزه سلامت در دست اجرا دارند که باید به کمک آنها شتافت، گفت: شورا اخیرا با مصوبه ای هزینه صدور پروانه برای خیرین را به صفر نزدیک کرد و برای بخش خصوصی نیز این میزان به ۱۵ درصد رسید.
محمد نورصالحی خاطرنشان کرد: سال گذشته شورای شهر دو مصوبه داشت و کلنگ بیمارستان تامین اجتماعی در شهرک «شهید کشوری» و بیمارستان بنیاد شهید در شمال شهر به زمین زده شد.
وی یادآور شد: این بیمارستان های ۵۰۰ تخت خوابی نیاز اقشار مختلف مردم است اما با وجود تأمین زمین و تسهیل صدور پروانه از سوی مدیریت شهری، هنوز اقدامی برای ساخت این بیمارستان ها انجام نشده است.
وی ادامه داد: انتظار داریم با همت مدیریت استان، همه فعالیت های حوزه بهداشت و درمان با قدرت و سرعت ادامه پیدا کند.
نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست در باره آلودگی هوای کلانشهر اصفهان گفت: برای جلوگیری از مازوت سوزی نیروگاه اصفهان تصمیم درستی گرفته شد.
سید امیر سامع افزود: نیروگاه شهید منتظری بدلیل ظرفیت یک هزار و ۶۰۰ مگاواتی و نزدیک بودنش به شهر، بیشترین میزان آلایندگی را نسبت به جمعیت سه میلیون نفری پیرامون خود خواهد داشت.
وی هشدار داد: بطور قطع اصفهان طاقت آلایندگی بیشتر را ندارد و مخاطرات و عوامل تشدید بیماری گسترش پیدا می کند از این رو از مردم تقاضا می کنیم که در راستای کاهش مصرف انرژی بخصوص برق و گاز، حداکثر تلاش خود را به کار ببرند.
عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: در شورای اسلامی شهر در مباحث کلان مربوط به حفظ و نگهداری محیط زیست و فضای سبز برنامه ریزی می کنیم اما در سطوح پایین مدیریتی شاهد کم کاری هستیم.
احمد شریعتی ادامه داد: چهل و پنج روز است در منطقه ۱۴ که منطقه ای کم برخوردار است مدیر فضای سبز نداریم، چند مرتبه تذکر داده شده که مدیر جایگزین انتخاب شود اما انجام نشده است.
وی به افزایش قیمت معاینه فنی خودروها نیز اشاره کرد و افزود: قیمت معاینات فنی خودروها از حدود ۸۰ هزار به حدود ۲۵۰ هزار تومان و معاینه فنی موتورسیکلت از ۱۵ هزار به ۳۵ هزار تومان رسیده است.
شریعتی با اشاره به میانگین حقوق سازمان ها که در رسانه ها منتشر شد، گفت: آموزش وپرورش و دانشگاه ها و پرستاران جز آخرین رده ها در جدول بودند، این مسئله حمایت دولت را می طلبد تا در بودجه سال آینده، به این قشر توجه خاصی داشته باشند.
وی در ارتباط با مسائل زیست محیطی گفت: ما در شورای اسلامی شهر در مباحث کلان مربوط به حفظ و نگهداری محیط زیست و فضای سبز برنامه ریزی می کنیم، اما در سطوح پایین مدیریتی شاهد کم کاری هستیم؛ به عنوان مثال ۴۵ روز است در منطقه ۱۴ که منطقه ای کم برخوردار است، مدیر فضای سبز نداریم، چند مرتبه تذکر داده شده که مدیر جایگزین انتخاب شود، اما انجام نشده است.
وی تصریح کرد: باید بررسی کرد که تبعیض ها و کم کاری ها در کجا انجام می شود، فضای سبز مناطق در حال از دست رفتن است، ما این مشکل را مرتب پیگیری می کنیم، اما مشکلات را بر گردن مدیران می اندازند، بنابراین باید مشخص شود که آیا مدیر منطقه کم کاری می کند یا مسئول فضای سبز یا پیمانکار؟ اینکه بودجه قرار می دهیم، اما نظارت نمی شود باید پاسخگو باشند.
شریعتی تصریح کرد: مردم با مراجعات خود، افزایش قیمت طرح توسعه انشعاب آب از سوی سازمان آبفا را مطرح کردند؛ ماده ۱۱ که در گذشته بوده و هم اکنون این ماده احیا شده است که ربطی به تبصره ۳ ندارد؛ انشعاب آب یک ساختمان ۲۵۰ میلیون تومان است، مدیر این قضیه باید جواب دهد که ماده ۱۱ چه بوده است؟ علاوه بر این خواسته شده که تبصره ۳، ۱۰ درصد شود.
وی گفت: قیمت معاینات فنی خودروها از حدود ۸۰ هزار تومان به حدود ۲۵۰ هزار تومان و معاینه فنی موتورسیکلت از ۱۵ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان رسیده است، چه کسی باید جوابگو باشد؟ دولت قول داد تورم کنترل شود، اما نه اینکه قیمت معاینه فنی یک مرتبه افزایش پیدا کند و به مردم فشار وارد شود.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ما به دنبال جلوگیری از آلودگی هوا هستیم و مردم را ترغیب می کنیم که با معاینه فنی خودروهای خود را رفع نقص کنند، بنابراین اینجا نیز باید ترغیب و انگیزه ایجاد شود.
شریعتی تأکید کرد: با توجه به اینکه بودجه ۱۴۰۴ در مجلس در حال بررسی است، به نمایندگان مجلس نیز خبر دادم و درخواست کردم درباره بیمه ای به نام تأمین اجتماعی روستایی توجه کنند؛ هم اکنون کسی دفاعی از مستمری بگیران این بیمه نکرده است، مبلغ دو میلیون و سه میلیون تومانی پرداخت می شود که از قبل بوده است و سالی ۲۰۰ هزار تومان اضافه می شود.
وی ادامه داد: این افراد برای بازنشستگی باید ۱۵ سال سابقه داشته باشد، یک فرد روستایی چطور از مزایای این بیمه استفاده کند؟ بر اساس قانون می گویند بالای ۶۵ سال باید ۱۵ سال سابقه کار داشته باشد تا بازنشسته شود و از مستمری استفاده کند که درخواست می کنم به این موضوع رسیدگی شود.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: دولت قول کنترل تورم را داده است اما قیمت معاینه فنی یک مرتبه افزایش پیدا می کند و به مردم فشار وارد می شود.
وی اظهار کرد: ما بدنبال جلوگیری از آلودگی هوا هستیم و مردم را ترغیب می کنیم که با معاینه فنی، خودروهای خود را رفع نقص کنند، بنابراین در حوزه معاینه فنی خودروها نیز باید ترغیب و انگیزه ایجاد و از عواملی تنش زا جلوگیری شود.
به گزارش ایرنا، خط ۲ قطار شهری از بخش شمال شرق و منطقه ۱۴(ایستگاه دارک) اصفهان آغاز می شود و با عبور از خیابان های زینبیه، لاله و هاتف، میدان امام علی (ع)، خیابان نشاط و فلسطین به ایستگاه دروازه دولت می رسد و در این ایستگاه با خط یک تقاطع خواهد داشت.
احداث هر کیلومتر از این خط حدود ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد.
خط یک قطار شهری اصفهان از شمال این کلانشهر آغاز می شود و پس از طی مسیر ۲۰.۷ کیلومتری به پایانه مسافربری صُفه می رسد.
نخستین مرحله خط یک قطار شهری اصفهان سال ۹۴ افتتاح و مراحل پایانی و تکمیلی آن سال ۹۸ بهره برداری شد.