◄ راه آهن ایران، پل ارتباطی بین شرق و غرب در شبکه ریلی شانگهای/ پیشنهادات مدیرعامل راه آهن برای تقویت همکاری ریلی بین المللی
مدیرعامل راه آهن در پنجمین نشست روسای راه آهن کشورهای عضو سازمان شانگهای، ضمن ارائه پیشنهادهای ایران برای تقویت همکاری های ریلی، ترانزیتی و لجستیکی، موقعیت راهبردی کشورمان در اتصال دو قاره آسیا و اروپا را تبیین کرد.
مدیرعامل راه آهن بر نقش آفرینی بیشتر راه آهن ایران در فعالیت های ریلی سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جبارعلی ذاکری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن در پنجمین اجلاس روسای راه آهن های سازمان همکاری شانگهای، با ارائه طرح های توسعه ای، بر اهمیت نقش محوری راه آهن ایران در تقویت همکاری های ریلی در منطقه تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، پنجمین اجلاس روسای راه آهن های سازمان همکاری شانگهای، نهم آذرماه به میزبانی راه آهن روسیه و با حضور روسای راه آهن های روسیه، ایران، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، بلاروس و نمایندگان سطح عالی راه آهن چین، هند و قزاقستان برگزار شد.
ذاکری در این اجلاس گفت: برگزاری رویدادهایی از این قبیل، زمینه ساز تقویت مستمر ارتباطات و همکاری ها در زمینه حمل و نقل بین المللی ریلی، لجستیک و توسعه تجارت بین اعضای سازمان شانگهای است و راه آهن ایران آماده است نقش فعالی در همکاری با همه راه آهن های عضو سازمان همکاری شانگهای ایفا کند.
وی با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی ایران به عنوان پل ارتباطی شرق به غرب آسیا و گذرگاه دو قاره مهم اروپا و آسیا افزود: تقویت و توسعه ارتباطات با کشورهای سازمان همکاری شانگهای، کمک زیادی به رونق ترانزیت در کشورهای واقع در مسیرهای شرقی غربی و شمالی جنوبی عبوری از ایران خواهد کرد.
ذاکری خاطرنشان کرد: راه آهن ایران برای عملیاتی کردن کریدورهای عبوری بین المللی از ایران با ایجاد شرایط بهتر و بالابردن ظرفیت برای حمل کالا از چین، روسیه و کشورهای CIS به سمت ایران، هند، پاکستان و اروپا از مسیر ایران تلاش می کند.
مدیر عامل راه آهن با یادآوری اهمیت کریدور بین المللی شمال- جنوب و مذاکرات در بالاترین سطح بین دو دولت ایران و روسیه برای ساخت حلقه مفقوده رشت-آستارا در داخل ایران گفت: تکمیل این گسستگی از پروژه های اولویت دار دولت و راه آهن ایران است و اقدامات خوبی برای تسهیل حمل و نقل ترکیبی بر روی این کریدور در شاخه غربی و نیز از طریق دریای خزر و بنادر امیر آباد و کاسپین در حال انجام هست.
لازم به ذکر است موضوع توسعه کریدورهای بین المللی ریلی بین اعضای سازمان همکاری شانگهای، رفع گسستگی های موجود در مسیر کریدورهای بین المللی ریلی بین اعضای این سازمان، استفاده از فن آوریهای جدید و تبادل الکترونیکی داده ها و اسناد در حمل و نقل بین المللی، اجرای خط مشی تعرفه ای هماهنگ و مطلوب در حمل و نقل باری و مسافری از جمله محورهای کلیدی در سخنرانی های روسای راه آهن های سازمان همکاری شانگهای بود.
در حاشیه این اجلاس، مدیر عامل راه آهن، به صورت جداگانه مذاکراتی با روسای راه آهن های روسیه، ازبکستان، تاجیکستان و پاکستان در مورد گسترش ارتباطات ریلی بین طرفین انجام داد.
گفتنی است اجلاس کارشناسی روسای راه آهن شانگهای نیز، به منظور آماده سازی تصمیم های اجلاس روسا، ۷ و ۸ آذرماه در مسکو برگزار شد و هیئت راه آهن ایران به سرپرستی محمدهادی ضیائی مهر، عضو هیئت مدیره و سرپرست معاونت بازرگانی و بهره برداری راه آهن، حضور فعالی در بحث ها و تنظیم مفاد صورتجلسه داشت.
پیشنهادهای ایران برای تقویت همکاری ریلی کشورهای عضو سازمان شانگهای
مدیرعامل راه آهن در پنجمین نشست روسای راه آهن کشورهای عضو سازمان شانگهای، ضمن ارائه پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همکاری های ریلی، ترانزیتی و لجستیکی، موقعیت راهبردی کشورمان در اتصال دو قاره آسیا و اروپا را تبیین کرد.
ذاکری در این نشست که بدون حضور خبرنگاران و به میزبانی مسکو برگزار شد، پیشنهاد برگزاری نشست سه جانبه ایران ـ روسیه ـ جمهوری آذربایجان برای همسان سازی تعرفه ها و افزایش حمل بار را مطرح کرد.
تشکیل کارگروه کارشناسی به منظور آسیب شناسی، رفع موانع و چالش های موجود در مناطق مرزی، بررسی مسیرهای غیر متصل به شبکه های ریلی بین کشورها و تعریف مدل مالی جهت تامین سرمایه گذاری لازم جهت ساخت این مسیرها، از دیگر پیشنهادهای مدیرعامل راه آهن کشورمان به همتایان خود در کشورهای عضو شانگهای بود.
وی با اشاره به عضویت دائم کشورمان در سازمان همکاری شانگهای از تیرماه ۱۴۰۲ گفت : پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این سازمان موجبات توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری میان ایران و اعضای این سازمان را بیش از بیش تسریع کرده است.
ذاکری افزود : راه آهن جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت خاص خود که بعنوان پل ارتباطی شرق به غرب آسیا و همچنین، بعنوان گذرگاه دو قاره مهم اروپا و آسیا به شمار می رود ، به دنبال استفاده از این فرصت برای تقویت و توسعه شراکت و همکاری در حوزه ترانزیت و لجستیک با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای است.
مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه توسعه همکاریهای دوجانبه و چند جانبه در حوزه حمل ونقل و ترانزیت به ویژه تلاش برای رونق ترانزیت مسیرهای شرقی-غربی و شمالی-جنوبی عبوری از ایران با سایر کشورهای واقع در این مسیرها کمک زیادی خواهد کرد افزود : شبکه ریلی راه آهن ایران به راه آهن های کشورهای آسیای میانه ، ترکیه و پاکستان متصل است.
وی افزود: شبکه ریلی ایران از مرز شمتیغ بطول ۶۲ کیلومتر تا ایستگاه روزنک در داخل افغانستان کشیده شده و خط ریلی راه آهن ایران تا مرز عراق در شلمچه احداث شده است.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به اتصال شبکه ریلی راه آهن ایران به سه بندر مهم در جنوب کشور ، از جمله بندر عباس، بندر امام خمینی و بندرخرمشهر متصل بوده گفت: این شبکه ریلی در شمال کشور نیز در دریای خزر به بندر امیر آباد و بندر کاسپین متصل است و در حال حاضر اتصال بندر مهم چابهار در کرانه دریای عمان و نیز بندر انزلی در کرانه دریای خزر نیز در دست احداث است.
ذاکری گفت: به منظور استفاده از این موقعیت بی نظیر و با توجه به این حقیقت که خاک ایران عملاً کوتاه ترین مسیر اتصال کشورهای آسیای میانه با آبهای بین المللی و اروپا و نیز مسیری مناسب برای ترانزیت بوده و از امنیت و ایمنی بالایی برخوردار است، گذرگاه های بین المللی مختلفی در مسیرهای شرقی- غربی و شمالی-جنوبی از مسیر ایران عبور می کنند.
تلاش برای تسهیل عبور در گذرگاه های بین المللی از مسیر ایران
مدیرعامل راه آهن، راهگذر بین قاره ای شمال-جنوب در سه شاخه ، گذرگاه جنوبی کمربند راه برای اتصال چین به اروپا ، گذرگاه آلماتی-بندر عباس، گذرگاه ریلی آلماتی-تهران-استانبول و همچنین گذرگاه اسلام آباد- تهران-استانبول را از مهمترین گذرگاه های ریلی برشمرد و گفت : راه آهن ایران در حال تلاش برای عملیاتی کردن گذرگاه های عبوری بین المللی از ایران با ایجاد شرایط بهتر و تسهیل امکانات و بالابردن ظرفیت لازم برای حمل و نقل کالاها از چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه به سمت ایران، هند، پاکستان و اروپاست.
ساخت خط ریلی رشت آستارا
ذاکری، راهگذر شمال-جنوب را یکی از مهمترین طرح های حمل و نقل ریلی عنوان کرد و افزود : هم اکنون مذاکرات خوبی در بالاترین سطح بین دو دولت ایران و روسیه برای ساخت حلقه مفقوده رشت-آستارا در داخل ایران در حال انجام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن سراسری کشورمان گفت : تکمیل این گسستگی با اولویت بالا در دستور کار دولت و راه آهن ایران قرار گرفته و هرچند شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب ، به عنوان تنها مسیر تمام ریلی از روسیه به ایران و بنادر جنوبی ایران فعال است ، اما تلاش ما بر این است که بتوانیم بارهای موجود بر روی این راهگذر را بصورت حمل ترکیبی انجام دهیم و اقدامات خوبی نیز جهت تسهیل حمل و نقل ترکیبی بر روی این راهگذر در شاخه غربی و نیز از طریق دریای خزر و بنادر آمیر آباد و بندر کاسپین که به شبکه ریلی ایران متصل هستند در حال انجام است.
ساخت خط ریلی زاهدان چابهار، طرحی راهبردی
ذاکری در بخش دیگری از سخنان خود، طرح ریلی زاهدان-چابهار را یکی از راهبردی ترین و بزرگترین طرح های ریلی ایران دانست و گفت : با تکمیل این طرح ، شبکه ریلی راه آهن ایران به بندر راهبردی و اقیانوسی در جنوب شرقی ایران و در ساحل دریای عمان متصل می شود و در آینده نقش مهمی در حمل و نقل و ترانزیت کالا از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه از طریق شبکه ریلی ایران ایفا خواهد کرد.
در این جلسه که کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز حضور داشت، نماینده ازبکستان پیشنهاد ایجاد شورای همگرایی ریلی شانگهای را مطرح کرد که مورد استقبال اعضا قرار گرفت و توافق شد جزییات آن در جلسات بعدی بررسی شود.
این نشست رؤسای راه آهن سازمان همکاری شانگهای، نخستین حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس پس از عضویت دراین سازمان بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن در حاشیه این نشست با آقای بلازاروف همتای روسی خود و نیز قائم مقام شرکت راه آهن سراسری روسیه، جداگانه درباره راههای توسعه همکاری ها به ویژه گذرگاه شمال ـ جنوب بویژه و تکمیل قطعه راه آهن رشت ـ آستارا رایزنی کرد.
دیدار با نماینده پاکستان و بررسی توسعه مسیرهای ریلی بین دو کشور از دیگر برنامه های ذاکری در این سفر بود.
به گزارش ایرنا، سازمان همکاری شانگهای (Shanghai Cooperation Organization: SCO) در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرارکردن موازنه قدرت در برابر نفوذ آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به نام شانگهای ۵ پایه گذاری شد و بعد از پیوستن ازبکستان به آن، سازمان همکاری شانگهای نام گرفت. این سازمان ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ میلادی و دفتر مرکزی آن در چین تاسیس شد.
جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و بلاروس عضو دائم سازمان همکاری شانگهای هستند.