نحوه محاسبه عوارض قطعه جدید آزادراه تهران- شمال؛ عوارض خودروهای سواری چقدر است؟
نرخ عوارض قطعه جدید آزادراه تهران- شمال در منطقه ۲ هنوز تعیین نشده است اما با تصویب و ابلاغ آن، مسافران در ورودی آزادراه در ابتدای منطقه یک هزینه عوارض را به صورت یک جا برای منطقه یک، باند رفت منطقه ۲ و تونل البرز پرداخت خواهند کرد.
نرخ عوارض قطعه جدید آزادراه تهران- شمال در منطقه ۲ هنوز تعیین نشده است اما با تصویب و ابلاغ آن، مسافران در ورودی آزادراه در ابتدای منطقه یک هزینه عوارض را به صورت یک جا برای منطقه یک، باند رفت منطقه ۲ و تونل البرز پرداخت خواهند کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، عبور از باند غربی منطقه دوم آزادراه تهران- شمال فعلا برای مسافران رایگان است چرا که هنوز مبلغ عوارضی این مسیر ۱۵.۵ کیلومتری از سوی وزارت راه تصویب و ابلاغ نشده؛ اما در صورت تعیین نرخ عوارضی قرار است که دریافت هزینه عبور از آزادراه در هر دو منطقه به صورت یک جا در ابتدای مسیر دریافت شود.
◄ فرار ناوگان جاده ای عمومی از پرداخت عوارض آزادراهی؟/ اعمال ماده 11 برای متخلفان
عوارضی ۳۰۰ هزار تومانی برای رفت و برگشت از ۵۴ کیلومتر راه؛ نامه نرخ عوارضی محرمانه شد
بر این اساس نرخ عوارضی که به صورت تجمیع شده به زودی در منطقه یک از مسافران اخذ خواهد شد شامل منطقه یک، باند غربی منطقه دوم و تونل البرز است و اختلاف قیمتی که در روزهای آینده اعمال خواهد شد بر همین اساس است.
هم اکنون خودروهای سواری در روزهای عادی هفته مبلغ ۵۰ هزار تومان برای عبور از تونل البرز واقع در منطقه دوم و ۳۸ هزار تومان عوارضی منطقه یک را پرداخت می کنند.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال در این باره توضیح داد: متولی تصویب نرخ عوارض آزادراهی وزارت راه است و بنیاد مستضعفان نیر برای ۱۵.۵ کیلومتر مسیر تازه افتتاح شده نرخ عوارض را پیشنهاد داده و منتظر تصویب و ابلاغ آن هستیم. اما نکته مهم این است که بعد از تعیین نرخ نهایی، کل هزینه عوارض به صورت یکپارچه هنگام ورود به آزادراه دریافت می شود.
سعید شاهسواری گفت: تصمیم اخذ عوارض کل قطعات در یک جا به دستور پلیس انجام خواهد شد و با هدف افزایش ایمنی است تا از ایستادن و توقف خودروها در طول مسیر جلوگیری شود.
وی اضافه کرد : مطابق مصوبه هیات وزیران ۶۰ درصد سرمایه گذاری شرکت آزادراه تهران- شمال از ساخت این مسیر از محل دریافت اراضی دولت تامین می شود. هرچند تاکنون یک ریال از این اراضی عایدی نداشتیم و ۴۰درصد از هزینه های سرمایه گذاری نیز از محل عوارض بازگردانده می شود. اما تاکنون نرخ عوارض مصوب پاسخگوی هزینه های ۴۰ درصدی آزادراه نبوده است.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال با اشاره به تلفات جاده چالوس ادامه داد: نجات جان مردم نرخ ندارد و راهی که در این مسیر ساخته شده است هم قابل مقایسه با باقی مسیرهای آزادراهی کشور مثل جاده ساوه و قم که ابنیه فنی خاصی ندارد، نیست. بیش از ۸۰ درصد از مسیر تازه افتتاح شده آزادراه تهران- شمال پل و تونل و دیوار حایل است و قطعا نگهداری این مسیر هزینه دارد.
وی درباه نرخ نگهداری هر یک کیلومتر این مسیر گفت: این نرخ به صورت ماهانه بسته به نوع و مقدار تعویض سیستم و قطعات مصرفی تفاوت دارد اما راه ایمن نگهدای می خواهد و احداث و نگهداری این راه به صورت ایمن مستلزم پرداخت هزینه است. مسافران مطلع باشند که این هزینه برای درآمدزایی دولت و بنیاد نیست؛ بلکه برای حفظ ایمنی محور است.
افزایش نرخ عوارض آزادراهی از اردیبهشت امسال اعمال شد و آزادراه تهران - شمال در آستانه تابستان آخرین آزادراهی بود که مشمول افزایش عوارض آزادراهی شد. محور جدیدی که در هفته گذشته افتتاح شد در صورت تشخیص پلس امکان تردد به صورت بالعکس را در ایام پیک مثل جمعه عصر یا آخرین روز تعطیلات عید نوروز که ترافیک پر حجم است دارد و همین قابلیت هزینه تاسیسات نصب شده در این مسیر که به صورت دو طرفه است را افزایش داده است.
عوارض هر جاده را بر اساس یک کیلومتر حساب فرمایید.
مثال=هر کیلو متر ۱۰۰۰۰ریال.
البته نوع خودرو باید مشخص شود
سلام شمامسعولین می خواهیدپول هزینه اتوبان شمال رایک ساله می خواهید ازمردم بگیرید اقای مسعول شمارا خداقسم میدهم به فکرمردم باشید چرااینقدربیرحم هستید