◄ آزادراه کنارگذر اصفهان در یک نگاه
اوایل دهه ۷۰ بود که احداث آزادراه کنارگذر غربی اصفهان در برنامه توسعه راههای کشور قرار گرفت. در آن سالها ترافیک استانهای شمالی اصفهان به وسیله بزرگراه چهار خطه تهران – اصفهان از طریق سلفچگان و آزادراه ششخطه تهران–اصفهان از طریق کاشان در شمال شهر در حوالی مورچهخورت به شبکه راههای موجود برونشهری و درونشهری اصفهان وارد میشد که این وضعیت باعث اشباع این شبکه راهی میشد و در نتیجه معضلات اجتماعی و محیطزیستی زیادی را برای اصفهان و شهرهای کوچکتر اطرافش ایجاد میکرد. اما در اوایل دهه ۷۰ اعتبارات دولتی کم بود و مراحل اجرایی احداث آزادراه تحقق پیدا نکرد. بعد از گذشت چندسالی با تجدید نظر و اصلاح آییننامه قانون مشارکت و بهبود فضای عمومی کشور نسبت به امنیت سرمایهگذاری بهتدریج انگیزه و مشوق لازم برای حضور بخش خصوصی در طرحهای عمرانی و زیربنایی فراهم شد و درنتیجه عملیاتی شدن احداث آزادراه کنارگذر غربی دوباره مطرح شد.
در نهایت آزادراه کنارگذر غربی اصفهان طی مصوبه ۳۶۴۳۳/۲۹۱۲۱ هــ مورخ ۰۸/۱۳/۱۳۸۲ هیئت دولت اصلاحات و اعلام آمادگی شرکت، احداث، نگهداری و بهرهبرداری آزادراه کنارگذر غربی اصفهان انجام شد و در اوایل سال ۱۳۸۳ به مرحله شروع عملیات اجرایی رسید که فاز اول این آزادراه به طول ۵۲ کیلومتر در دهه فجر سال ۱۳۸۵ و فاز دوم حدفاصل تقاطع محور اصفهان – خوزستان تا اتوبان ذوبآهن به طول ۲۸ کیلومتر در سهماهه اول سال ۱۳۸۷ مورد افتتاح و بهرهبرداری قرار
گرفت. با تجدیدنظر و اصلاح پس از یک وقفه چهارساله ادامه طرح آزادراه حدفاصل پل گاوپیسه تا میدان کرکوند به طول ۱۵ کیلومتر با پنج دستگاه تقاطع بزرگ غیر همسطح و پلهای بزرگ مانند پل زیرگذر راهآهن و رودخانه زایندهرود از سال ۱۳۹۱ عملیاتی شد که بهتازگی مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
خوشبختانه با افتتاح این بخش، توسط هیئت دولت تصویب شد که ادامه آزادراه تا محل اتصال به بزرگراه مبارکه شهرضا نیز آغاز شود که مدت اجرای آن دوسال پیشبینی شده است. در ۲ جدول این ستون مشخصات کلی و جزئی این پروژه ذکر شده است. اما شایان ذکر است که آزادراه کنارگذر غربی اصفهان بهمنزله ادامه آزادراه تهران – اصفهان و قسمت مهمی از شبکه شریانی شمال-جنوب کشور است. ترافیک استانهای شمالی اصفهان بهوسیله بزرگراه و حجم ترافیک زیاد باعث افزایش تصادفات جادهای در شعاع سی کیلومتری راههای موجود اطراف اصفهان میشد و این وضعیت نشان میداد که شبکه راههای موجود در قبال ترافیک جوابگو نیست.
مشخصات کلی فاز ۳
طول مسیر |
۱۵ کیلومتر + ۵ دستگاه تقاطع غیر همسطح |
تعداد خطوط عبور |
۴ خط / قابل افزایش تا ۶ خط |
مبلغ قرارداد + تعدیل |
۱۲۵۰ میلیارد ریال |
کل هزینهها (طراحی،نظارت، اجرا، آزادسازی) |
۱۵۰۰ میلیارد ریال |
مشخصات عمومی پروژه کنارگذر فاز ۳
طول مسیر و تقاطعها |
۲۰ کیلومتر |
حداکثر سرعت |
۱۲۰ کیلومتر |
تعداد تقاطعهای غیر همسطح |
۵ دستگاه |
تعداد پلهای بزرگ و زیرگذرها |
۵ دستگاه |
ایستگاه اخذ عوارضی |
۱ واحد |
ماشینآلات و تجهیزات شرکت سیمن سپاهان
نوع |
تعداد |
بولدوزر |
۱۸ دستگاه |
لودر |
۲۷ دستگاه |
گریدر |
۲۰ دستگاه |
بیل مکانیکی |
۱۸ دستگاه |
غلطک خودرو |
۵۵ دستگاه |
غلطک لاستیکی آسفالت |
۱۲ دستگاه |
کامیون |
۸۰ دستگاه |
جرثقیل |
۱۲ دستگاه |
تراک میکسر بتن |
۲۵ دستگاه |
تانکر حمل سوخت |
۱۷ دستگاه |
کارخانههای آسفالت |
۵ ست کامل به ظرفیت حدود ۶۶۰ تن در ساعت |
مجموعه تولید بتن |
۹ ست کامل به ظرفیت حدود ۳۵۰ متر مکعب در ساعت |
مجموعه تولید مصالح شکسته |
۱۹ ست کامل به ظرفیت حدودی ۳۸۰۰ تن در ساعت |