بازدید سایت : ۴۳۸۳۹

اعزام حدود ۲۰ درصد از زائران اربعین کشور با ناوگان حمل و نقل اصفهان

حدود ۲۰ درصد از زائران مراسم اربعین کشور به طور معمول با ناوگان حمل و نقل این استان اعزام می شوند.

اعزام حدود ۲۰ درصد از زائران اربعین کشور با ناوگان حمل و نقل اصفهان
تین نیوز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان در جلسه هماهنگی حمل و نقل شهری و جاده ای زائرین اربعین عنوان کرد: حدود ۲۰ درصد از زائران مراسم اربعین کشور به طور معمول با ناوگان حمل و نقل این استان اعزام می شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فرزاد دادخواه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان در جلسه هماهنگی حمل و نقل شهری و جاده ای اربعین با بیان اینکه مراسم اربعین حماسه ای است که تعداد زائران آن قابل پیش بینی نیست، اظهار کرد: سال گذشته نقل و انتقالات بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر از اصفهان با اتوبوس انجام شد و ۴۰۰ دستگاه در روز، بازگشت زائران را برعهده داشتند. حدود ۲۰ درصد از زائران مراسم اربعین کشور به طور معمول با ناوگان حمل و نقل این استان اعزام می شوند.

دادخواه با اشاره به اینکه هر سال شاهد کم شدن ناوگان های اختصاص یافته به اربعین هستیم، افزود: عمر متوسط ناوگان حمل و نقل اتوبوس های اصفهان حدود هشت تا ۹ سال پیش، چهار تا پنج سال بود و اکنون به ۱۴.۵ سال رسیده است و علاوه بر کم شدن تعداد ناوگان، عمر بالای ناوگان منجر به خرابی هایی آسیب زا و بالا رفتن هزینه تعمیرات می شود.

وی تصریح کرد: با خراب شدن ناوگان ها، ناوگانی برای اعزام به صورت جایگزین وجود ندارد و یکی از دلایل کم شدن ناوگان ها، از رده خارج شده تعدادی از اتوبوس ها و فعالیت تعدادی از اتوبوس ها در بخش خصوصی و صنایع بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه قیمت بلیت اتوبوس بسیار پایین است، ادامه داد: با اقدامات ویژه انجام شده در استان اصفهان، از دی ماه گذشته اصلاح قیمت بلیت اتوبوس اعمال شد که افزایش ۲۵درصدی داشت و نرخ بلیط اربعین نیز از ۱۶ مرداد ماه اعلام می شود.

دادخواه با اشاره به شدت گرفتن حجم زائران چند روز مانده به روز اربعین اضافه کرد: تمام زائران شرکت کننده در مراسم اربعین حسینی ظرف مدت چهار روز باید به استان ها بازگردند و نقل و انتقالات زائران استان های همسایه اصفهان نیز با ناوگان اصفهان صورت می گیرد.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان با بیان اینکه بخشی از ظرفیت ناوگان اصفهان توسط برخی از زائران استان های دیگر اشغال می شود، افزود: به جز زائران اربعین که حمل و نقل آنها حائز اهمیت است، تعدادی از مسافران به خصوص برای استان هایی از جمله تهران، اصفهان و شیراز ثابت هستند و سرویس دهی به آنها نیز هم زمان با زائران اربعین باید مورد توجه قرار داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته با مساعدت شهرداری اصفهان، تعدادی ون و اتوبوس شهری نیز در حمل و نقل زائران اربعین سهیم بودند و انتظار می رود سال جاری نیز این مساعدت انجام شود، تصریح کرد: پیش بینی می شود شاهد افزایش ۱۰ درصدی تعداد زائران اربعین سال جاری باشیم و حدود ۵ درصد ناوگان از سرویس دهی خارج شده است.

دادخواه با اشاره به مصوبه واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس و وجود مشکلات بسیاری در این خصوص ادامه داد: هر شرکت ۵۰ دستگاه سقف واردات دارد و بسیاری از مشکلات مذکور برطرف شده است، اما واردات ناوگان مصوب شده به اربعین سال جاری نخواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ میلیارد تومان برای یک دستگاه اتوبوس برآورد شده است، گفت: کمک از صنایع هر سال وجود دارد، سال گذشته نیز ناوگان صنایع در اربعین حسینی به کمک آمدند و انتظار می رود کمک ها در سال جاری نیز تداوم داشته باشد.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان اضافه کرد: زائران افغانستانی و پاکستانی از دیگر موضوعاتی است که در اربعین درگیر آن می شویم، سال گذشته تعداد بسیاری از این زائران وارد کشور شدند و وضعیت انتقال آنها شرایط بحرانی پیدا کرد، این زائران دیرتر از زائران ایرانی از اربعین بازمی گردند و پس از بازگشت نیز برای زیارت به قم و مشهد می روند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت حمل و نقل این زائران دشوار و زمان بر است و سه تا چهار روز درگیر تیمی از این زائران خواهیم شد، افزود: با توجه به تجمع زائران در پایانه کاوه، در نظر گرفتن محل اسکانی موقت برای زائران گذری از اصفهان می تواند در بهبود وضعیت پایانه کاوه تأثیرگذار باشد.

دادخواه با اشاره به لزوم استفاده از تعمیرگاه سیار اتوبوس رانی اصفهان در مسیر اصفهان به الیگودرز و استفاده از اتوبوس های شهری در نقل و انتقالات مسافت های کم افزود: نقل و انتقالات زائران باید بیشتر به بخش خصوصی سپرده شود و طبق تجربه های موجود، ورود بخش خصوصی به این موضوع نتیجه بهتری داشته دارد.

وی با اشاره به اینکه احتمال وجود نارضایتی هایی در خصوص حمل و نقل مسافران و زائران اربعین وجود دارد، تصریح کرد: سعی بر این بوده است که سال گذشته بهتر از سال ۱۴۰۱ عمل کنیم و برنامه ریزی هایی نیز در خصوص بهبود عملکرد مد نظر قرار گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان با بیان اینکه ورود و خروج زائران از مرز یکسان می تواند به بهبود عملکرد ناوگان حمل و نقل منتهی شود، ادامه داد: در بازه زمانی اربعین، نیازمند نصب دوربین در ورودی و خروجی پایانه ها هستیم.

وی با بیان اینکه تمام مسیرهای ترددی کشور تحت پوشش دوربین است و با استفاده از امکان رصد فراهم شده، مدیریت شرایط بهتر می شود، گفت: شبکه شدن دوربین های پایانه ها و دوربین های جاده ای، نظارت، عملکرد و در نهایت رضایت زائران را بهبود می بخشد و استقرار شرکت های سواری کرایه از دیگر مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد تا وضعیت انضباط پایانه کاوه بهبود یابد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.