بازدید سایت : ۳۸۹۸۹
فستیوال سفر ایرانیان از راه رسید

محبوب‌ترین مقاصد سفر ایرانیان کجاست؟

محبوب‌ترین مقاصد سفر ایرانیان کجاست؟
هفته‌نامه حمل ونقل|


گروه اقتصادی: هر ساله با فرارسیدن ایام نوروز، سفر در دستور کار بسیاری از خانوارهای ایرانی قرار می‌گیرد و نوروز را می‌توان فصل سفر ایرانی‌ها لقب داد.  به گزارش حمل‌و‌نقل، چند سالی است که نوروز به یکی از شلوغ‌ترین مقاطع زمانی برای سفر تبدیل شده است. این را از نرخ هتل‌ها، رستوران‌ها، تورها، بلیت‌های هواپیما و... می‌توان دریافت.

 با این حال غالبا مقاصد سفر نوروزی ایرانیان در داخل کشور تحت تأثیر آب و هوا محدود به چند شهری است که هوای معتدل تری را نسبت به سایر شهرها دارند. اگر بخواهیم ۵ شهر اصلی سفر ایرانیان را انتخاب کنیم باید به این نکته اشاره کنیم که مشهد، اصفهان، شیراز، قم و تهران عمده‌ترین مقاصد سفرهای نوروزی ایرانیان هستند.

تهران غالبا از این رو انتخاب می‌شود که کسانی ترجیح می‌دهند از تعطیلات نوروزی بهره برده و راهی تهران شوند تا دیداری با اقوام خود در این کلانشهر داشته باشند. اغلب مسافران تهران ترجیح می‌دهند در منزل اقوام خود ساکن شوند تا در هتل‌های متعدد این شهر.


 بر همین اساس نیز هزینه سفر به شهرهایی که عمده‌ترین مقاصد گردشگری محسوب می‌شوند نیز به شدت افزایش می‌یابد. مشهد که در تمام ایام سال مقصد محبوب ایرانیان محسوب می‌شود در نوروز بیش از سایر مقاطع زمانی با اقبال گردشگران روبه‌رو می‌شود. شمال نیز یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایرانیان در اول سال است. منظور از شمال محدوده‌ای جغرافیایی است که استان‌های گیلان و مازندران را رد بر می‌گیرد.

 بسیاری از ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند سال نو را در این شهر معنوی، با حضور در حرم امام رضا، امام هشتم شیعیان آغاز کنند. ظرفیت‌های گردشگری این شهر در سال‌های گذشته تغییر کرده است اما به نظر می‌رسد هنوز تا رسیدن به مطلوب باید تلاش کرد.

در این میان آنچه رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی تأکید کرده است سفر ارزان است که به نظر می‌رسد با شرایط کنونی و در سال جاری همچنان امکان تحقق را داشته باشد. تعداد سفرها در نوروز به حدی بالاست که در پایان هفته اول و در پایان تعطیلات نوروز، در سیزدهم فروردین همواره ترافیک سنگینی بر مقاصد گردشگری حاکم می‌شود.

 اصفهان که یکی از اصلی‌ترین مقاصد سفر ایرانی‌ها در نوروز است به‌دلیل جاذبه‌های فراوان گردشگری و دارا بودن نقاط دیدنی و تاریخی فراوان همواره با قابلا گردشگران روبه‌رو می‌شود. شیراز نیز از همین مقوعیت برخوردار است اما رد کنار این دو شهر تاریخی، قم نیز موقعیتی چون مشهد را داراست.

  بسیاری از مسافران عبوری نیز آغاز یا پایان سفر خود را از تهران یا به تهران، به این شهر گره می‌زنند و توقفی در این شهر مذهبی برای زیارت حرم حضرت معصومه دارند. در صورت مساعد بودن هوا، اردبیل و سرعین،  با این حال مقاصد گردشگری ایرانیان محدود به داخل کشور نمی‌شود و مقاصد محبوب خارجی نیز در مقاصد سفر ایرانیان به چشم می‌خورد.

 مقاصد محبوب خارجی
 ایرانی‌ها در سال‌های اخیر سفرهای خارجی را نیز در دستور کار قرار می‌دهند و اقبال به این سفرها در قیمت تورهای گردشگری کاملا به چشم می‌خورد. بررسی وضعیت تبلیغات در رسانه‌ها درباره تورهای خارجی نشان می‌دهد در آستانه نوروز ۹۶ آژانس‌های گردشگری براساس علاقه‌مندی مسافران، بیشترین تبلیغات را برای چین، هند، امارات، ترکیه و باکو انجام می‌دهند.

از سوی دیگر باید توجه داشت در میان آگهی‌های تبلیغاتی این آژانس‌ها بخش ثابتی هم اضافه شده که به تورهای لحظه آخری معروف است و در میان اقشار متوسط جامعه، طرفداران زیادی دارد. این تورهای لحظه آخری که معمولا به‌دلیل فروش نرفتن صندلی‌های هواپیما و جای خالی در تور مدنظر ایجاد شده‌اند با تبلیغات گسترده‌تر به فروش می‌رسد تا ظرفیت یک تور گردشگری کامل شود.

مسافرانی که قصد سفر با این روش را دارند ‌باید توجه داشته باشند که برای قرار گرفتن در لیست چنین تورهایی حتما گذرنامه با اعتبار ۶ ماهه داشته باشند و هنگام سفر چمدان خود را آماده کرده و از مدتی قبل برای حضور در چنین توری آمادگی‌های لازم را داشته باشند.

  در میان سایت‌ آژانس‌های گردشگری، ترفندهای دیگری این روزها برای جذب مسافر به چشم می‌خورد که در نوع خود جالب است.
 به نظر می‌رسد با بهبود وضعیت اقتصادی، اقتصاد گردشگری در سال جاری حال و روز بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشد.

لینک خبر

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.