آزادراه ساری قائمشهر متوقف نمی شود
مشاور استاندار مازندران گفت: عزم دولت اجرایی شدن آزادراه قائمشهر - ساری است و با رفع موانع اجرای آن متوقف نمی شود.

استاندار مازندران برای جلوگیری از تعطیلی آزادراه قائم شهر ـ ساری به نکا مشاورین را مامور به مطالعه دقیق این ابر پروژه استان کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، آزادراه قائم شهر ـ ساری ـ نکا که تنها ابرپروژه درحال اجرای مازندران است به دلیل کم توجهی در تخصیص اعتبار سالانه، در سال سوم فرسایشی شد و احتمال تعطیلی آن می رود.
از جمله موانع بر سر راه این طرح کلان عمرانی کشور، که درمسیر گردشگری شرق مازندران قرار دارد، آزادسازی اراضی تملک شده سر راه بود که با ورود دستگاه قضایی و دستور مستقیم پوریانی رئیس کل دادگستری مازندران، چند ماه گذشته رفع شد تا عملیات عمرانی شتاب بگیرد، هرچند که با اقدام به هنگام دستگاه قضایی پیش بینی می شد تا قوه مجریه نیز در اجرا با جدیت وارد عمل بشود، اما در تخصیص اعتبار نامهری هایی برای این طرح اتفاق افتاد که ادامه استقرار جهت ادامه اجرای کار در هاله ابهام قرار دارد.
برای جلوگیری از تعطیلی این طرح و یا وقفه در اجرا، مهدی یونسی استاندار مازندران مشاورین خود را مامور به حضور میدانی در کارگاه و مطالعه دقیق طرح و همچنین رفع موانع کرد تا ادامه در قالب کارگروه با حضور همه مدیران مرتبط با آزادراه، بررسی و رفع گردد.
اسدی مشاور ارشد استاندار مازندران در بازدید و نشست با مدیران آزادراه قائم شهر ساری به نکا با بیان اینکه اجرای این طرح برای استان جهت پایان دادن به ترافیک شرق مازندران بسیار مهم است، اظهار داشت: عزم مقام عالی دولت در مازندران اجرایی شدن این طرح است و موانع بر سر راه با مطالعه دقیق رفع می شود و اجرای آن متوقف نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه اجرای این آزادراه در راستای اتصال کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب است که مازندران را به شاه راه تجاری بین المللی تبدیل خواهد کرد، افزود: یکی از مناطق عظیم تجاری مازندران بندر امیرآباد است که اجرای این آزادراه فرصت مناسبی برای توسعه و فعالیت بیشتر و افزایش صادرات و واردات آن است.
علی فلاح مشاور استاندار مازندران در امور طرح های حوزه انتخابیه قائم شهر از نشست مشترک با استاندار و با حضور مدیران آزادراه جهت بررسی و تصمیم گیری نهایی خبر داد و یادآورشد: در دولت چهاردهم بنا داریم تا با استفاده از همه ظرفیت های استانی و ملی، این آزادراه را به سرانجام برسانیم تا به عنوان هدیه و خدمات دولت در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی اجرای این طرح را نیازمند اعتبارات کلان از بخش های مختلف دانست و تصریح کرد: مازندران استانی است که کمترین سهم بری را در بخش آزادراه را دارد و نیاز است تا این طرح جدی گرفته شود تا کسری های استان در حوزه زیرساختهای کلان کمتر شود.
ابراهیم زاده مشاور استاندار مازندران در امور انرژی در این بازدید و نشست با بیان اینکه امورات آزادراه در قالب کارگروه تقسیم کار خواهد شد تا همه مدیران مربوطه به کمک این طرح کلان بیایند، گفت: باتوجه به ارتباطات بالای دکتر یونسی استاندار مازندران با مجموعه مدیریت کلان کشور، تسهیل گری سریع تر اتفاق خواهد افتاد.
وی با اشاره به اینکه کوتاهی در اجرای این طرح قابل قبول نیست و مدیرانی که کوتاهی بکنند باید پاسخگو باشند، خاطرنشان کرد: البته در مازندران وفاق قابل قبولی را در اجرای امورات استان شاهد هستیم و مدیران همراهی خوبی در اجرای طرح ها دارند.
ابراهیم زاده از کاهش مصرف بنزین تا 30 میلیون لیتر سالانه در کشور پس از زیر بار ترافیکی این آزادراه خبر داد و گفت: علاوه بر کاهش مصرف حامل های انرژی، سرعت در تردد به شرق مازندران، استان های گلستان، خراسان شمالی و رضوی و کاهش بار ترافیکی برای شهرستانهای قائم شهر، ساری و میاندورود را شاهد خواهیم بود.
خلردی مدیرعامل آزادراه قائم شهر ساری به نکا در این بازدید و نشست با تشریح کامل از شرایط آزادراه و اجرای طرح، اظهار کرد: تامین اعتبار این طرح 25 درصد سهم سرمایه گذار، 35 درصد سهم بانک ملی و 40 درصد سهم دولت است که تاکنون فقط پیمانکار به تعهدات خود بر اساس تقویم عمل کرده است.
وی با بیان اینکه اعتبار تملک دارایی این آزادراه برای سال آینده یک میلیون تومان پیش بینی شده است، گفت: برای امسال نیز یک میلیون تومان پیش بینی و برای 1402 نیز 6 میلیارد تومان پیش بینی شده بود که تحقق آن صفر ریال است.
مدیرعامل آزادراه قائم شهر ساری به نکا همچنین از پیش بینی 250 میلیارد تومان اعتبار از محل اوراق برای امسال خبر داد و افزود: پیش بینی اعتبار از محل اوراق نیز تاکنون محقق نشد و همچنین از محل مولد سازی نیز سهم آزادراه هنوز به صورت کامل مشخص نشده و ادامه اجرای طرح را با مشکل مواجه کرده است.
خلردی با اشاره به اینکه طول این آزادراه حدود 45 کیلومتر است و به 27 همت اعتبار نیاز دارد تصریح کرد: بر اساس برنامه، این آزادراه باید 1407 به پایان برسد.