◄ پیشنهاد ساخت راه آهن ساحل جنوبی خزر و دوطبقه کردن جاده موجود در فاصله رامسر تا بابلسر
تنها گزینه باقی مانده دوطبقه کردن جاده موجود در فاصله رامسر تا بابلسر است.هدایت ترافیک سبک جاده ای به طبقه بالا و در این قطعه( رامسر- بابلسر) و تعریف قطار سبک در طبقه بالا می تواند در این طول تهیه و اجرا شود
در حالی که شماری از کارشناسان ایجاد راه آهن در خط ساحلی رشت آستارا و در ادامه رشت بندر ترکمن را پیشنهاد می دهند و معتقدند ساخت چنین راه آهنی، تمام آن مزیت های راه آهن ساحلی ریویرا در انگلستان را فراهم خواهد آورد، محمد اسمعیل علیخانی از کارشناسان این حوزه می گوید: متکی بر اسناد بالا دستی طی ۴۰ الی ۵۰ سال گذشته موضوع ساخت یک محور ساحلی راه و راه آهن مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش تین نیوز، علیخانی در جمع متخصصان این شبکه اجتماعی در پاسخ به پیشنهادات مطرح شده برای ساخت راه آهن ساحلی از بندر آستارا تا بندر ترکمن، گفت: در سند آمایش منتشره در دهه ۶۰ وسیله سازمان برنامه و بودجه، احداث یک خط ساحلی در جنوب هم پیش بینی شده است.
وی افزود: در ساحل شمال در باریکه بین رامسر تا بابلسر به طول حدود ۲۰۸ کیلومتر متاسفانه تامین فضای لازم برای احداث راه جدید و راه آهن دچار مضیقه است و با بررسی های انجام شده فقط فضای موجود بالای محور کناره موجود، امن ترین و مطمئن ترین گزینه و فضای ممکن است.
علیخانی عنوان کرد: در این مطالعه گزینه کریدور ساحلی ( احیای اراضی یا روی پل در حریم دریا) دیده شده که به علت ریخت ساحل و وجود تاسیسات بندری و نیروگاه و… مسائل پیچیده ای دارد.
وی گفت: گزینه دامنه کوه هم عینا ساحل، مسایل زیست محیطی، تخریب جنگل و فاصله متغیر دامنه با دریا و مشکلات خاص خود را دارد.
علیخانی تاکید کرد: تنها گزینه باقی مانده دوطبقه کردن جاده موجود در فاصله رامسر تا بابلسر است.
وی عنوان کرد: هدایت ترافیک سبک جاده ای به طبقه بالا و در این قطعه( رامسر- بابلسر) و تعریف قطار سبک در طبقه بالا می تواند در این طول تهیه و اجرا شود. در بقیه فواصل مانند آستارا تا رامسر در غرب و بابلسر تا گرگان در شرق که مسیر از دشت های وسیع گیلان و مازندران می گذرد، مشکل زمین کمتر است اما بعضی محدودیت های زیست محیطی ممکن است باز هم ما را وادار به استفاده از راهکار دوطبقه نماید.
به گفته وی، مثلا در قطع مرداب ها استفاده از امکان پل موجود و دوطبقه کردن آن راه حل منطقی است.
علیخانی با بیان این که هر ساحلی مشکلات مخصوص خود را دارد، خاطرنشان کرد: باتوجه به مسئله بالا و پایین رفتن آب دریای خزر و مرداب های مرتبط با دریا فراخ و تنگ شدن شدید زمین های نوار ساحلی، ساحل خزر خود کلاس بزرگی برای تعیین گزینه مناسب است و شاید در جهان یگانه است.
وی گفت: البته در دنیا حتما موارد دیگر و جالبی هم هست که کمتر شبیه یکدیگرند، لذا من فکر می کنم سالها بعد عده ای مهندسان عالی مقام مقاله هایی تحت عنوان « پندهایی از راه آهن ساحل جنوبی خزر و یکی از زیبا ترین مناظر و مزایای جهان» خواهند نوشت.
علیخانی افزود: من حدود ۳۲ سال است در مورد این پروژه می اندیشم و می نویسم که نتیجه ان در پاور پوینت پیوست به طور خلاصه آورده شده است. نظر به محدویت فضا در قسمت هایی از نوار ساحلی آزادراه و راه آهن در جوار هم تجمیع شده است.البته عنوان گزارش آزاد راه است اما در مقاطع عرضی گزارش و در میانه راه، راه آهن دوخطه هم دیده شده است.در دشت ها و در مقاطعی می توان این دو امکان را از هم جدا کرد.
بدترین و ناشیانه ترین طرح ممکن ، همین ۲ طبقه ساختن یک مسیر ساحلیه چرا که کاملا منظر منطقه و توریستی بودن را نابود کرده خود فضاهای زیر پل هم می شود محل تجمع کارتن خواب ها و اراذل و ... یعنی بجای اجرای طرحی که فضا را از اراذل و معتادین و مزاحمین نوامیس بگیرد براشون پاتوق امن درست می کنید ! ۲ کار باید انجام بشه :
اقدام اول احداث LRT ساحلی هستش که هر کجا ساحل راه نده می شه آن را به سمت ساخت روی دریا برد ضمن اینکه توریستی و شیک هستش تردد اضافی خودروها را هم می گیرد می شود در پوسته بیرونی شهرهای ساحلی ، پارکینگ هایی ساخت که مردم راحت آنجا پارک کنند با LRT به سمت سواحل برن تک تک ایستگاه ها قابلیت درآمدسازی داره تا طرح ، موجه باشد خودروها هم از ساحل جمع می شن قطعا مردم استقبال خواهند کرد پس بجای دائما بزرگ تر کردن مسیر خودروها ، اساس و فلسفه آوردن خودروی شخصی به دل شهرهای ساحلی را کنار زدین .
و بعد شما اگر طرح هایی مثل قزوین الموت تنکابن را بسازید و تمام کنید باز بخش خیلی زیادی از تردد در نوار شمالی را گرفتین چون از سمت قزوین ، همدان و ... مستقیما سمت حدود تنکابن می رن همان جا هم مستقر می شن دیگر لازم نخواهد بود که از چالوس تا تنکابن و رامسر رانندگی کنند پس باز هم ترددهای اضافی کسر خواهد شد
مسئله بعدی ، پخش کردن جاذبه ها در نوار شمالیه الان شرق مازندران ، توریستی نیست و اقتصادش دانشجوییه غرب مازندران ، توریستیه و باز در غرب مازندران ، جایی مثل رامسر یک چیز دیگر است ! شما بجای اینکه همه جا را خراب کنید که ماشین بیشتر رد بشه ۱۰ تا رامسر در نوار ساحلی از گلستان تا گیلان ایجاد کنید باز مردم لازم نخواهند دید که ۵ ۶ ساعت در نوار ساحلی رانندگی کنند تا مثلا به رامسر برسند به عنوان مثال ساکنین شرق تهران که از هراز و فیروزکوه بالا میان در جایی مثل بابلسربایداوج تمیزی زیبایی و خلاقیت را بیابند درسته مختصات فیزیکی رامسر را نداردامااز کشورهای توریستی می شود خیلی ایده هاگرفت جاذب جمعیت پخش شود