◄ ترخیص قطعات هواپیما از گمرک معطل مانده است
ترخیص نشدن کالاهایی که منشاء ارزی آن مشخص نیست، چالش جدی را پیش رو ایرلاینها قرار داده است؛ اکنون تعداد زیادی قطعه و موتور هواپیما در گمرک به همین دلیل امکان ترخیص ندارند.
به گزارش تین نیوز، طبق بخشنامه گمرک، هر گونه وارداتی باید منشا ارز مشخصی داشته باشد و اگر واردکننده ای قصد دارد کالایی را وارد کند، باید حتما منشا ارز مورد استفاده برای واردات خود را مشخص به بانک مرکزی اعلام کند؛ در غیر این صورت اجازه ترخیص کالا به واردکننده داده نخواهد شد.
البته این موضوع موردانتقاد بسیاری از واردکنندگان و تجار قرار گرفت؛ چرا که به واسطه تحریم امکان شفافیت این موضوع وجود ندارد. از سوی دیگر بسیاری از تجار علاقه ای به شفاف سازی منابع ارزی خود ندارند، چرا که بیم اینکه مورد اتهام قرار بگیرند را دارند.
همین موضوع منجر به چالش در واردات قطعات هواپیما شده است؛ در شرایطی که بسیاری از ایرلاین های کشور برای سرپا نگه داشتن ناوگان خود نیازمند هرچه سریع تر قطعات هواپیماهای خود هستند اما با این بخشنامه، ترخیص قطعات هواپیما از گمرک به یک چالش جدی برای ایرلاین ها تبدیل شده است.
در حال حاضر بسیاری از واردکنندگان قطعات هواپیما به واسطه تحریم ناچار هستند اقلام خود را به صورت غیررسمی وارد کشور کنند و ارز موردنیاز خود را از طریق واسطه پرداخت کنند؛ از همین رو امکان شفاف سازی در رابطه با منشاء ارز خود را ندارند.
حتی سال گذشته نیز ترخیص قطعات هواپیما از گمرک به دلیل ثبت سفارش با مشکل جدی مواجه شد؛ موضوعی که منجر به نامه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به گمرک شد.
همین موضوع نیز واکنش مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، را در پی داشت. او در این رابطه به مشکل ترخیص قطعات هواپیما از گمرک اشاره کرد و گفت: با توجه به تحریم ورود هواپیما و قطعات هواپیما به کشور، شرکت های هواپیمایی برای تامین برخی قطعات و اقلام هواپیما به ناچار باید به سراغ کانال های غیررسمی بروند و پس از تهیه ارز و ارائه آن به واسطه گر، سفارش قطعه انجام دهند.
منشاء ارزی نامعلوم واردات قطعات هواپیما
بنا به گفته او، از اردیبهشت امسال، ترخیص قطعات هواپیما که منشأ ارز آن نامعلوم است را انجام نمی دهد و اعلام می کند که طبق مصوبه بانک مرکزی منشأ ارز خرید قطعه باید مشخص باشد.
او به تشریح چگونگی تامین ارز در صنعت هوایی پرداخت و گفت: برای مثال برخی شرکت های هواپیمایی خود ارز از خارج از کشور دارند، مثلا در خارج کشور بلیت می فروشند و با همان ارز قطعات هواپیما را خریداری و وارد کشور می کنند؛ حال این مصوبه گمرک موجب شده است موتورهای هواپیما در گمرک بماند و شرکت های هواپیمایی در موضوع فعال سازی ناوگان دچار اختلال شوند.
اسعدی سامانی تصریح کرد: برخی قطعاتی که امروز در گمرک مانده اند از چند ماه قبل ثبت سفارش شده اند و یا ارز آنها از بیرون تامین شده است، اما با این مصوبه فعلا در گمرک مانده اند.