وزن کالاهای ورودی به جمهوری آذربایجان محدود شد/ قاچاق گازوئیل با بزرگ کردن باک کامیون
شماری از رانندگان باک کامیون خود را بزرگ می کنند تا گازوئیل ایران را قاچاق کنند و همچنین برخی از رانندگان برای اینکه عوارض گمرکی کمتری بدهند بار بیشتری حمل می کنند.
به گفته نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان افزایش وزن کامیون هایی که به آذربایجان بار می برند به بیش از ۴۰ تن برآمده از آن است که شماری از رانندگان باک کامیون خود را بزرگ می کنند تا گازوئیل ایران را قاچاق کنند و همچنین برخی از رانندگان برای اینکه عوارض گمرکی کمتری بدهند بار بیشتری حمل می کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، مهران فکری، نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان دلیل محدود شدن وزن ماشین های تجاری ورودی به آذربایجان به ۴۰ تن را توضیح داد و گفت: این وزن یک وزن استاندارد است و در بسیاری از کشورها این استاندارد برقرار است و کامیون ها مجاز نیستند بیش تر از ۲۲ تن بار را حمل کنند تا این میزان بار آنها به اضافه وزن کامیون بیش از ۴۰ تن نباشد؛ روسیه و کشورهای اروپایی هم به کامیون های سنگین تر از این وزن اجازه ورود نمی دهند اما فعلا برای حمل بار به ترکیه چنین محدودیتی وجود ندارد.
وی افزود: جمهوری آذربایجان به صرافت افتاده تا حمل و نقل خود را استانداردسازی کند و بنابراین از روز گذشته به کامیون هایی که سنگین تر از ۴۰ تن هستند اجازه ورود نمی دهد چه کامیون ایرانی باشد چه غیرایرانی.
فکری ادامه داد: این سنگینی برآمده از آن است که گاه شماری از رانندگان باک کامیون خود را بزرگ می کنند تا گازوئیل ایران را قاچاق کنند و وزن گازوئیل بر وزن کل کامیون اضافه می شود، همچنین شماری از رانندگان برای اینکه عوارض گمرکی کمتری بدهند بار بیشتری را حمل می کنند در این شرایط استانداردسازی آذربایجان برای این افراد محدودیت ایجاد کرده است.
نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان اظهار کرد: حمل و نقل بین المللی قوانین خود را دارد و چون ما در طول سال ها همواره بدون چهارچوب و به روش های سنتی با آذربایجان تجارت داشتیم هیچ گاه در قید و بند این قوانین نبودیم و حالا که محدودیت هایی ایجاد شده کار را تا اندازه ای سخت کرده و شوکی به تاجران سنتی وارد آورده است.
فکری تصریح کرد: این محدودیت هر چند سبب می شود کرایه حمل کالا به آذربایجان کمی افزایش پیدا کند اما بیشتر از آنکه هزینه تجارت را برای بازرگانان افزایش دهد از میزان درآمد رانندگان کم می کند زیرا نبود محدودیت در میزان حمل بار منبع درآمدی برای رانندگان بود که حالا از بین رفته است.
وی گفت: حتی در وزن بار ورودی به ایران هم محدودیت وجود دارد و به همین دلیل است که در پلیس راه ها باسکول گذاشته می شود تا وزن کامیون و بار بررسی شود.
اگر معاینات فنی خودروهای بزرگ به درستی انجام بشود این جور مشکلات پیش نمی اید اگر به قانون احترام می گذاشتید گرفتار مشکلات نمی شدیم
در تمامیت معادله عظیم حمل و نقل جاده ایی ایران , یک نشان و ردپای سیاه همیشگی مشهود و هویداست : قاچاق سوخت !
قاچاق و انحراف سوخت ,, به واقعیتی تلخ و به عبارتی :
به یک پای ثابت و عضو ناپاک دایمی و لایتغیر سیستم حمل و نقل در ایران بدل شده . ,,,,, یک محصول بشدت ارزشمند و فوق استراتژیک که حیات و ممات سیستم عظیم ناوگان کشور در چهار بخش اساسی : ریلی ,, جاده ایی ,, کشاورزی ,, و درون شهری به بود و نبود آن وابسته هست ,
و اکنون در سایه سیاست های ناکارآمد و به بن بست کشیده شده , یا مماشات گونه ,, چنان دستخوش بازیچه های این و آن شده ,, و کار بدان حد رسیده که شماری از اشخاص و کامیونداران وطنی و نیز , بخشی از جامعه حمل و نقل در کشورهای همجوار ,, با مشاهده چنین ارزانی حیرت انگیزی ,, ,, ایران رو از حیث منابع بسیار عظیم نفت و گاز و گازوییل به مثابه " گاوی شیرده " ارزیابی نموده که هر از بار , میشود سری به آن زد , و با باک های بزرگ و نامتعارف از پیش طراحی شده برای همین منظور ,, از این خوان نعمت , چنگی زده و بهره ایی برد .
جاییکه آبیاری باغات و اراضی کشاورزی با گازوییل به مراتب ارزان تر و به صرفه تر از به کار بردن آب چاه بنظر میآید !!!
ایران در حوزه سیاست گذاری و تامین سوخت ناوگان , با کمال تاسف ,, در وضعیت آچمز و بی نهایت دشواری گرفتار آمده ,,,, ,,,, افزایش قیمت 110 برابری گازوییل و رساندن قیمت آن , دست کم به پای فوب خلیج , با نیت , قطع کامل چرخه انحراف و فرار سوخت به مرزها ,, خود در عمل ناممکن خواهد بود ,, ,,
ادامه وضعیت فعلی و اجرای طرحهای محدود کننده در سیستم توزیع سوخت ناوگان , بدون کار کارشناسی و ایجاد زیرساخت های لازم هم باعث اذیت و آزار روز افزون کامیون داران زحمت کش و بروز وقفه و ناهنجاری در روند حمل و نقل کشور شده و خواهد گشت .
اما با وجود این همه کارشناس و نخبه ایرانی که در سایر ممالک مترقی , عهده دار مشاغل رده بالای کلیدی و پست و مقام اند ,,, حل معادله عظیم سوخت ناوگان هم با وجود همین افراد نخبه و فراهم نمودن زیرساخت ها , امری محال نیست .
ای کاش ایران هم قانون وزن کامیون مثل کشورهای جهان ۴۰تن بشه