◄ تحویل ۵ دستگاه اول لکوموتیوهای شرکت فولاد مبارکه توسط مپنا
سری نخست لکوموتیوهای سفارش داده شده فولاد مبارکه در حضور مدیران عامل شرکت های مپنا و فولاد مبارکه اصفهان تحویل داده شد.
سری نخست لکوموتیوهای سفارش داده شده فولاد مبارکه در حضور مدیران عامل شرکت های مپنا و فولاد مبارکه اصفهان تحویل داده شد.
به گزارش تین نیوز، مدیرعامل گروه مپنا در مراسمی که روز گذشته (22 اسفند) به همین منظور برگزار شد، گفت: همکاری دو گروه بزرگ صنعتی به شیوه ارگانیک و سازمان یافته نبود، اما اکنون همکاری مپنا و مبارکه شکل منسجمی به خود گرفته که برای کشور ارزشمند است.
عباس علی آبادی افزود: قرارداد بین این دو شرکت به ارزش دو هزار میلیارد تومان و برای تحویل ۵۰ رام لکوموتیو طی دو سال، توسط مدیران عامل دو طرف در بهمن ماه امسال امضا شد.
وی با بیان این که لکوموتیو MAP۲۴-۱ با قدرت ۳۳۰۰ اسب بخار قابل رقابت با لکوموتیو های وارداتی است، خاطرنشان کرد: شرکت مپنا امکان تعمیر و نگهداری این لکوموتیوها را نیز در داخل کشور دارد.
به گفته وی پیشبینی شده علاوه بر پنج رام لکوموتیو تحویلی، تا پایان سال سه رام لکوموتیو دیگر هم به فولاد مبارکه تحویل داده شود که در مجموع لکوموتیوهای تحویلی در سال جاری را به هشت رام می رساند.
علی آبادی اضافه کرد: لکوموتیوها در سال آینده براساس جدول زمانی در دورههای مشخص به شرکت فولاد مبارکه تحویل داده میشود تا بتواند به منظور تسهیل حملونقل و جابهجایی محصولات این شرکت در شبکه ریلی مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
مدیرعامل گروه مپنا خاطرنشان کرد: امروز تولید کنندگان و سازندگان داخلی در مسیر شکوفایی و رشد اقتصادی کشور گام بر میدارند و انتظار میرود این همکاری ها توسعه یابد.
وی افزود: امروز روز فولاد مبارکه است و ما نخستین سری از لکوموتیوهای باری متعلق به فولاد مبارکه را تحویل دادیم. از اعتماد صنعت فولاد به گروه مپنا تشکر می کنیم و امیدواریم پاسخ این اعتماد را به خوبی بدهیم.
علی آبادی تاکید کرد: همکاری ما پیش از این با فولاد مبارکه وجود داشته اما به صورت ارگانیک و ساختار یافته نبود. شرکت فولاد مبارکه یکی از تامین کنندگان اصلی مواد اولیه ما بوده و ما الان تامین کننده تجهیزات فولاد مبارکه شده ایم و در احداث نیروگاه نیز همکاری بزرگی را با فولاد مبارکه آغاز کرده ایم.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه ساخت لکوموتیوهای فولاد مبارکه، حلقهای از زنجیره بومیسازی در صنعت محسوب میشود، افزود: با شدت گرفتن تحریم ها طی سال های اخیر ما بیش از پیش متوجه ظرفیت داخلی خودمان شدیم و به آن رو آوردیم و این ظرفیت و استعداد به ویژه در صنعت کشور شکوفا شده و حرکت به سوی خودکفایی سرعت گرفته است.
طیب نیا با اشاره به بحث های زیر ساختی مثل تولید برق، گاز، انرژی و زیرساخت های حمل و نقل به عنوان یکی از مسائل و گلوگاه هایی که صنعت فولاد با آن مواجه است، گفت: متاسفانه این زیرساخت ها طی سنوات اخیر متناسب با رشد و توسعه صنعت فولاد و سایر صنایع رشد نکرده و می بایست برای رسیدن به ظرفیت های کامل این صنایع، به تناسب در آنها سرمایه گذاری شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: هرچند حوزه صنعت و حوزه زیرساخت از حوزه هایی است که عمدتا دولت ها در آن سرمایهگذاری می کنند، اما نمیشود انتظار داشت که دولت، آن هم در شرایط اقتصادی فعلی تمام این سرمایه گذاری را رقم بزند. در جهت رفع مشکل این گلوگاه برای صنعت کشور بود که فولاد مبارکه تصمیم گرفت در حوزه حمل و نقل سرمایه گذاری انجام دهد.
مدیرعامل فولاد مبارکه عنوان کرد: البته پیش از این در تشکیل شرکت های حمل ریلی و تامین واگن و تعدادی لکوموتیو به صورت محدود، اقداماتی در فولاد مبارکه صورت گرفته بود، اما این اقدام یک گام بزرگ در جهت حل مشکلات ریلی فولاد مبارکه است.
این امر با اعتماد به سازندگان داخلی برای خرید 50 دستگاه لکوموتیو صورت گرفت و در حقیقت یک گام بزرگ در تداوم روند بومی سازی این نیاز کشور محسوب می شود. طی توافق ما با گروه مپنا امیدواریم بتوانیم گام های بعدی را به طور مستحکم تر در کنار یکدیگر برداریم.
وی ادامه داد: تاکنون براین باور بودیم که فولاد مبارکه در صنعت کشور به عنوان لکوموتیو و پیشران رشد اقتصادی و صنعتی کشور عمل می کند؛ امروز پس از بازدیدی که از گروه مپنا داشتیم و با دیدن دستاوردهای گروه مپنا در حوزههای مختلف بر این باور هستیم که مپنا هم یکی از لوکوموتیوهای پیشران اقتصاد و صنعت کشور است.