واگن سازی بر ریل خودکفایی
۴۷ سال از تولید نخستین واگن ساخت داخل میگذرد، مسیری که امروز ما را از واردات بی نیاز کرد.
در طول ۴۷ سال گذشته سنگ اندازیها کم نبود، از تحریم گرفته تا خود تحریمی که با گذشت زمان رفع شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، قائم مقام مدیرعامل واگن سازی مپنا گفت: تولید هر واگن ۶۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی دارد و شرکت واگن سازی واگن پارس مپنا در اراک با تولید ۵۱۰ واگن از ابتدای سال تاکنون رکورد تولید واگن در تاریخ صنعت کشور را شکست.
از ساخت طولانیترین واگن ۲۶ متری کشور تا لکوموتیو ایرانی
مدیر عامل گروه صنعتی مپنا گفت: لوکوموتیو MAP ۲۴-۱ به عنوان نخستین لوکوموتیو ساخت ایران، نتیجه تلاش گروه مپنا در شرکت مهندسی وساخت لوکوموتیو مپنا است که تاکنون ۲۵ دستگاه از آن تحویل سایر بهرهبرداران ریلی شده است.
ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰۰ دستگاه با انواع واگنهای باربری مسافری و درون شهری فقط یکی از ۵ شرکت ساخت واگن است.
تا کنون ۱۲ هزار انواع واگن باری (نیمی از واگنهای باری کشور)، ۴۰۰ دستگاه واگن مسافربری و ترنست و ۳۰۰ واگن مترو در شرکت واگن پارس اراک تولید شده است.
اما اگر بخواهیم از قطار توسعه جانمانیم باید طبق سند چشم انداز تا سال ۱۴۰۴ دو هزار لکوموتیو، ۸ هزار واگن مسافری و ۶۰ هزار واگن باری تولید کنیم.
خود کفایی و بی نیازی از خارجی ها یک شعار انحرافی ست .به ان دامن نزنید. پیشرفت و توسعه ، محصول همکاری کشورها و شرکت ها با همدیگر است.
همكاري با ديگر كشورها ضرورت توسعه و پيشرفت كشور است ولي خودكفايي نيز شعار انحرافي نيست بلكه هر چيزي جاي خود دارد. مثلا در موضوعات استراتژيك كه امنيت اقتصادي و غذايي كشور را به مخاطه بياندازد داشتن خودكفايي نسبي مفيد است همچنين در موضوعاتي كه توليد تجاري در داخل به صرفه باشد توليد داخلي موجب اشتغال و درآمد و ارزآوري است. اما اگر كسي مدعي باشد كه در همه چيز خودكفا بشويم اشتباه مي كند.