صادرات لکوموتیوهای ایرانی تا ۱۸ ماه آینده
مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه ریزی برای صادرات لکوموتیوهای ایرانی تا ۱۸ ماه آینده خبر داد و گفت: صادرات قطعات لکوموتیو هم آغاز شده است.
مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه ریزی برای صادرات لکوموتیوهای ایرانی تا ۱۸ ماه آینده خبر داد و گفت: صادرات قطعات لکوموتیو هم آغاز شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه ریزی برای صادرات لکوموتیوهای ایرانی تا ۱۸ ماه آینده خبر داد و گفت: طرحی ارائه شده و در صورت تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت، پس از واردات لکوموتیو دست دوم، ۴۰ تا ۵۰ درصد نوسازی و بازسازی توسط شرکت های داخلی انجام شود که هم دِمونتاژ آن و هم بازسازی ۵۰ درصدی از بدنه، بوژی، شاسی و چرخ اشتغالزایی دارد و صادرات با حداقل ۵۰۰ هزار دلار به ازای هر دستگاه صرفه اقتصادی خواهد داشت.
مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت افزود: در خصوص سایر محصولات با توجه به اشباع بازار ناشی از نبود سفارش گذاری، به دنبال این هستیم که با کمک شرکت های استاندارد بین المللی، مجوز صادرات به کشورهای CIS، روسیه و اروپا را دریافت کنیم که هم اکنون چندین شرکت زیر مجموعه به این امر اقدام کرده اند.
ارجمندی از صادرات بوژی به اروپا برای نخستین بار خبر داد و ادامه داد: بر اساس قرارداد منعقد شده تا سال آینده ۱۰۰۰ دستگاه بوژی به اروپا صادر خواهد شد که خرید ۲ هزار دستگاه محور و ۴ هزار دستگاه چرخ را در پی دارد و صرفاً صادرات بوژی برای ۳ شرکت ارزش آفرینی و زنجیره تأمین خواهد داشت.
روح الله ارجمندی با بیان اینکه در صادرات تولیدات داخلی از لحاظ قیمت، کیفیت و زمان، توان رقابت با رقبای خود را داریم، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت درصدد آن است که با کمک به استانداردسازی تولیدات داخلی و اخذ استانداردهای بین المللی برای صادرات، چالش صادرکنندگان را رفع کند.
تعمیر لکوموتیو به همت شرکت های دانش بنیان
مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت تصریح کرد: شرکتی دانش بنیان با شرکت راه آهن قرارداد ۳ ساله برای تعمیر و نگهداری همه لکوموتیوهای زیمنس داخل کشور منعقد کرده است.
ارجمندی ادامه داد: این شرکت با دارا بودن سالن های آزمایش مختلف، قابلیت تعمیر صفر تا ۱۰۰، دِمونتاژ و مونتاژ لکوموتیوهای دست دوم و همچنین بازسازی، نوسازی و صادرات این لکوموتیوها را نیز دارد و ۲ واگن سازی کشور با عقد قرارداد در این مسیر همراه این شرکت خواهند بود.
آمادگی وزارت صمت برای تأمین ارز تجهیز قطعات لکوموتیو
مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت در خصوص ادعای راه آهن درباره تعمیر نشدن لکوموتیوهای زمین گیر و لازمه نوسازی ناوگان با اعلام نیاز ۲ هزار دستگاه برای دریافت مجوزهای واردات، گفت: توانمندی گرم کردن لکوموتیوهای سرد موجود در راه آهن وجود دارد و وزارت صمت آمادگی تأمین ارز برای تأمین و تجهیز قطعات را دارد به شرطی که همکاران ریالش را تأمین کنند؛ مشکلی در زمینه تخصیص ارز در حوزه بهره برداری وجود ندارد.
ارجمندی در خصوص آمار و ارقام وارداتی اعلامی از سوی راه آهن، گفت: این اعداد دور از ذهن است، بر اساس برنامه ریزی، سالانه باید بین ۱۴ تا ۱۵ لکوموتیو به ناوگان سیر کشور افزوده شود که در ۳۰ سال گذشته این امر محقق نشده است، این موضوع که به یکباره حداکثر نیاز خود را اعلام کرده اند، باید در پاسخ گفت، نیاز به این تعداد بالا به یکباره رخ نمی دهد و ناشی از یک کوتاهی است که هم اکنون مدیران وقت به این نتیجه رسیده اند که باید افزوده شود.
ارجمندی اضافه کرد: البته این موضوع را هم باید مدنظر قرار داد که به هر مجموعه ای هم سفارش لکوموتیو داده شود قطعاً به لحظه تحویل نمی شود.
روح الله ارجمندی به اعلام نیاز سالانه راه آهن به ۱۳۰ دستگاه انواع لکوموتیو اشاره کرد و گفت: ظرفیت ساخت سالانه حداقل ۱۴۰ لکوموتیو نو و تحویل به ناوگان ریلی در صورت سفارش به وزارت صمت و شرکت های تولیدکننده داخلی وجود دارد.
مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت در خصوص ۵۰ درصد نوسازی و ۵۰ درصد واگذاری در تعمیر و نوسازی؛ گفت: شرکت ها می توانند در مقابل کاری که انجام می دهند لکوموتیو دریافت کنند؛ به عنوان مثال راه آهن به اذعان خودشان بیش از ۴۰۰ لکوموتیو سرد و زمین گیر دارد، برخی از لکوموتیوها قابلیت تعمیر و گرم شدن دارند که این امر مستلزم هزینه و سرمایه گذاری است در این زمینه نهادهای بالادستی همچون وزارت راه و شهرسازی می تواند تعدادی از لکوموتیوها را واگذار کند و درآمد حاصل شده را صرف بازسازی بقیه لکوموتیوها کند که با اطلاعی که دارم شرکت ها از این موضوع استقبال می کنند.
سلام. اولا) طرح مورد نظر جناب معاون به گفته خودشان هنوز در وزارت صمت تایید نشده است. چرا در رسانه ای کردن آن این قدر عجله؟
دوما) صادرات کدام قطعات لکوموتیو آغاز شده است.
سوما) ظاهرا قرار است لکوموتیو های دست دوم وارد و بازسازی شده و صادر شوند.با صرفه اقتصادی حداقل ۵۰۰ هزار دلار به ازای هر دستگاه . در حالیکه طرح هنوز در مرحله ابتدائی ست و تصویب نشده این عدد 500 هزار دلار از کجا آمده ؟ چگونه محاسبه شده؟ ظاهرا چرخ و محورش را هم باید وارد کنند. فکر کنم خیلی چیز های دیگرش را هم باید وارد کنند!
چهارما ) طبق گفته ایشان هنوز مجوزی برای صادرات به CIS و اروپا وجود ندارد. چطور وعده 18 ماهه میدهند؟
پنجما) صادرات بوژی باری به اروپا هیچ ربطی به صادرات لکوموتیو ندارد. این کجا و آن کجا؟
ششما) شما در بازار داخل توان رقابت با لکوموتیو چینی را ندارید چطور مدعی هستید که در صادرات تولیدات داخلی از لحاظ قیمت، کیفیت و زمان، توان رقابت با رقبای خود را داریم؟
هفتما) برای تعمیر لکوموتیو زیمنس شرکت دانش بنیان لازم نیست. دستور العمل زیمنس برای تعمیرات روی میز است.ده سال تجربه تعمیرات زیمنس ها وجود دارد.این لکوموتیو ها هم اکنون پیمانکار تعمیرات با سابقه دارند که به تعمیر آنها اقدام میکند. شما کافیست زحمت بکشید و صورت وضعیت این پیمانکار را بموقع پرداخت کنید .همین!
هشتما) تامین ارز برای تجهیز لکوموتیو ها با بانک مرکزی ست نه با وزارت صمت. اگر بانک مرکزی برای واردات خودرو به شما ارز داد ، برای قطعات لکوموتیو هم خواهد داد!
نهما) جناب آقای معاون وزیر از کجا با اطمینان از ظرفیت ساخت سالانه حداقل ۱۴۰ لکوموتیو نو و تحویل به ناوگان ریلی صحبت میکنن؟ عملکرد تولید لکوموتیو در سه سال اخیر چند دستگاه بوده؟
به معاون محترم وزیر توصیه میشود به بازسازی همین 400 لکوموتیو زمین گیر اهتمام کنند ، صادرات پیش کش!
چرا با این عناوین خود را مضحکه عام خاص می کنید شما بعلت نبود دیزل و کشش هنوز نتوانستید به بهره وری ایده آل خطوط برسید..... تکنولوژی تولید لکوموتیوها در دست چند قدرت است و شرکت هایی تلاش دارند ایران خودرو و سایپا دیگری که همچن سرطان لاعلاج به جان ملت افتاده اند در سیستم ریلی و تولید لکوموتیو و واگن را راه بیندازند و ملت را از این را بپوشند اساسا تولید لکوموتیو حاصل چرخه چندین صنعت های تک است که کشورهای صاحب تکنولوژی اش دهها سال روی آن سرمایهگذاری کرده اند..... بزک کردن لکوموتیو های صد سال پیش آمریکایی که تولید نیست.... شما الان در شرکت دسا چه موتوری تولید می کنید ژنراتور و الکتروموتور چی میل لنگ رول برینگ ها و یاتاقان های سر محور سیستم ترمز و کمپرسور و....... شما در شرایط تحریم با مثلاً SKFچطور کار می کنید و...