رقابت اتحادیه اروپا با چین با طرحی ۳۰۰ میلیارد یورویی
کمیسیون اتحادیه اروپا چهارشنبه گذشته (10 آذر) از طرحی به نام «دروازه جهانی» رونمایی کرد؛ طرحی برای بسیج ۳۰۰ میلیارد یورو با هدف سرمایه گذاری در زیرساخت های بخش های دولتی و خصوصی در سراسر جهان و اقدامی که پاسخی به طرح استراتژیک «کمربند و جاده» چین تلقی می شود.
کمیسیون اتحادیه اروپا چهارشنبه گذشته (10 آذر) از طرحی به نام «دروازه جهانی» رونمایی کرد؛ طرحی برای بسیج ۳۰۰ میلیارد یورو با هدف سرمایه گذاری در زیرساخت های بخش های دولتی و خصوصی در سراسر جهان و اقدامی که پاسخی به طرح استراتژیک «کمربند و جاده» چین تلقی می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از یورو نیوز، در یکی از سندهای کمیسیون آمده است: «دروازه جهانی با هدف بسیج سرمایه گذاری ها تا سقف ۳۰۰ میلیارد یورو بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ میلادی به اجرا گذاشته میشود و منابع اتحادیه اروپا، کشورهای عضو، نهادهای مالی اروپایی و مؤسسات مالی توسعه ملی را گرد هم میآورد».
در طرح «دروازه جهانی» از چین به عنوان رقیب نام برده نشده است؛ با این وجود اورزولا فن در لاین، رئیس اتحادیه اروپا آن را «نقشه ای برای سرمایه گذاری عمده در توسعه زیرساخت ها در سراسر جهان» خوانده است.
پکن اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی رقم ۱۳۹.۸ میلیارد دلار در چهارچوب این پروژه سرمایه گذاری کرده که ۲۲.۵ میلیارد دلار از این رقم تنها در سال گذشته سرمایه گذاری شده است.
پکن به طور رسمی هدف از اجرای این پروژه را توسعه زیرساختهای زمینی و دریایی برای اتصالِ تجاری و اقتصادی بهترِ چین به آسیا، اروپا و آفریقا اعلام کرده و توانسته است تا کنون شرکای زیادی را از سراسر جهان برای اجرای این پروژه بلندپروازانه پیدا کند.
با این حال، غرب این پروژه را ابزاری برای تأثیرگذاری بیشتر چین بر کشورهای منطقه همچنین کشورهای فقیر میداند و از پکن به دلیل تحریک اقتصادهای نوظهور برای گرفتن وام های سنگین انتقاد می کند. غرب همچنین ادعا می کند که روند مخفیانه مناقصهها در چهارچوب این پروژه، مستعد فساد است.
نفوذ فزاینده چین در منطقه بالکان
اتحادیه اروپا به ویژه نگران نفوذ فزاینده چین در جنوب اروپا و منطقه بالکان است. یکی از سرمایه گذاریهای چین در این منطقه، آغاز ساخت بزرگراهی در مونتهنگرو در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط شرکت های تحت کنترل پکن است.
قرار بود این بزرگراه از مونته نگرو عبور کرده و دریای آدریاتیک را به صربستان متصل کند؛ اما بیش از 2 سال است که این پروژه از برنامه زمان بندی شده عقب افتاده و تاکنون بیش از یک میلیارد دلار برای مونته نگرو هزینه در بر داشته و باعث افزایش بدهی ملی مونته نگرو تا سطحی خطرناک شده است.
علاوه بر این، اگرچه چین ادعا میکند که برای ارائه وامه ایی که به نفع پروژه های مشترک است به حاکمیت شرکای خود احترام می گذارد، اما منتقدان میگویند در قراردادهای پکن مواردی همچون نقض حقوق بشر، کار و محیط زیست نادیده گرفته میشوند.