«هواپیماهایی حامل ارواح»؛ داستان پروازهای بدون مسافر در اروپا چیست؟
در بحبوحه همه گیری بیماری کووید-۱۹، برخی از شرکت های هواپیمایی میگویند که باید پروازهای خود را حتی خالی و بدون مسافر حفظ کنند و طبق برنامه انجام دهند.
در بحبوحه همه گیری بیماری کووید-۱۹، برخی از شرکت های هواپیمایی میگویند که باید پروازهای خود را حتی خالی و بدون مسافر حفظ کنند و طبق برنامه انجام دهند.
به گزارش تین نیوز به نقل از یورو نیوز، این رویکرد بحث برانگیز که مخالفت هایی را نیز به همراه داشته آنگونه که شرکت های هواپیمایی می گویند منطبق با مقررات اروپایی است و با هدف حفظ جایگاه ها و زمان های پروازی اختصاص داده شده به این شرکت ها در فرودگاه ها صورت می گیرد.
شبکه خبری فرانسوی «فرانسانفو» با پرداختن به این موضوع گزارشی در این خصوص منتشر کرده که با این پرسش آغاز میشود: آیا آسمان اروپا محکوم به عبور هواپیماهای بدون مسافر است؟
در این گزارش رویکرد شرکتهای هواپیمایی در این راستا نوعی اقدام پوچ و حتی آسیبرسان به محیط زیست محسوب شده و آمده است که بحث و جدل پیرامون چنین رویکردی پس از اظهارات اخیر مدیر عامل شرکت هواپیمایی لوفت هانزا آلمان داغتر شده است.
کارشتن اشپور، مدیر عامل لوفت هانزا چند روز پیش از فرا رسیدن کریسمس ۲۰۲۱ به نشریه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» گفته بود: «به دلیل پایین آمدن میزان تقاضا در ژانویه، ما مجبور شدیم باز هم از شمار پروازهای خود بکاهیم، اما با این حال لازم است ۱۸ هزار پرواز غیرضروری دیگر در زمستان انجام دهیم.»
این سخنان تعجب و حتی تمسخر منتقدانه کاربران شبکههای اجتماعی را برانگیخت و به ویژه خشم برخی مسئولان و مقامات سیاسی را نیز شعلهور کرد.
کریما دلی، نماینده عضو فراکسیون حامیان محیط زیست در پارلمان اروپا در انتقاد از این رویکرد تا آنجا پیش رفت که از کمیسیون اروپا خواست برای ممانعت از انجام چنین پروازهایی توسط شرکت های هواپیمایی که وی آن را «پرواز ارواح» خواند، وارد عمل شود.
این نماینده حامی محیط زیست که ریاست کمیسیون حمل و نقل و توریسم در پارلمان اروپا را نیز بر دوش دارد در نامه سرگشاده خود، قانون موسوم به «استفاده کنید یا از دست دهید» را که شرکت های هواپیمایی به موجب آن و از بیم از دست دادن جایگاه و زمانهای پروازی در فرودگاه ها اقدام به حفظ پروازهای بدون مسافر میکنند، به شدت محکوم کرد.
شرکتهای هواپیمایی بزرگ اروپایی نظیر لوفت هانزا، ایرفرانس، ایبریا، رایان ایر و غیره طبق همین رویه قانونی جایگاه و زمانهای پروازی مشخصی را در فرودگاههای قاره سبز به خود اختصاص دادهاند.
شرکت های هواپیمایی پیش از همه گیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ میبایست دست کم از هشتاد درصدِ این زمانهای پروازی استفاده میکردند زیرا در غیر این صورت این زمانها به نفع رقبا از آنها گرفته میشد و به دیگر شرکتها اختصاص می یافت.
تبعیت از یک قانون «غیرواقع گرایانه»؟
مقامات اروپایی درپی کاهش یافتن شدید شمار مسافران به دلیل بحران سلامت ناشی از همه گیری بیماری کووید۱۹ تصمیم گرفتند قانون «استفاده کنید یا از دست دهید» را در ماه مارس سال ۲۰۲۰ به حالت تعلیق درآوردند تا خطوط هوایی متحمل جریمه و زیان بیشتر نشوند.
این در حالیست که با از سرگیری ترافیک هوایی در سال ۲۰۲۱، کمیسیون اروپا ماه مارس گذشته تصمیم گرفت که آستانه استفاده از زمان های پروازی اختصاص یافته به شرکتها را به میزان ۵۰ درصد تثبیت کند؛ تصمیمی که خشم شرکت های هوایی را برانگیخت زیرا به اعتقاد این شرکت ها آستانه رعایت این قانون هنوز خیلی بالا در نظر گرفته شده بود.
به همین دلیل است که مدیر عامل شرکت هواپیمایی لوفت هانزا انجام ۱۸ هزار پرواز بدون مسافر و غیرضروری در طول زمستان را ناشی از قوانین سخت گیرانه کمیسیون اروپا میداند که در شرایط تقاضای کمِ حاصل از پایداری همهگیری اعمال شده است.
حال آنکه که با کاهش آستانه تعیین شده و تسهیل روند لغو پروازها، حفظ زمانهای کنونی پروازی برای شرکتها بسیار سادهتر خواهد بود و این شرکتها میتوانند انتظار داشته باشند که آستانه رعایت زمان پروازی در سال ۲۰۲۳ به سطحِ پیش از دوران همهگیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ بازگردد.
این در واقع موضع رسمی انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) است که اکثریت قریب به اتفاق خطوط هوایی را نمایندگی می کند.
وزیر حمل و نقل بلژیک معتقد است که اعمال قانون «استفاده کنید یا از دست دهید» در شرایط کنونی از نگاه شرکت های هواپیمایی علاوه بر غیرواقعگرایانه بودن بسیار «بیمعنی از لحاظ اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی است.»
وی روز دوشنبه، سوم ژانویه از کمیسیون اروپا خواست تا زمینه تسهیل در اجرای قانون یاد شده را برای شرکت های هواپیمایی فراهم آورد.
بندی قانونی برای حفظ زمانهای پروازی
آیا اتحادیه اروپا در تحمیل «پرواز ارواح» یا پروزهای بدون مسافر به شرکت های هواپیمایی مقصر است؟ بروکسل این فرضیه را نادرست میداند.
کمیسیون اروپا در بیانیه ای که نشریه لو پاریزین روز هفتم ژانویه منتشر کرد این چنین از خود دفاع کرده است: «هدف از کاهش آستانه رعایت زمانهای پروازی در اتحادیه اروپا (از هشتاد به پنجاه درصد) دقیقا تضمین این مسئله است که شرکت های هواپیمایی بتوانند جایگاه ها و زمان های پروازی خود را بدون نیاز به انجام پروازهای خالی در دوره ای که محدودیت های کرونایی مانع از انجام سفر برای شهروندان میشود، حفظ کنند.»
به موجب این بیانیه، برای انجمنی موسوم به ACI Europe که فرودگاههای اروپایی را نمایندگی میکند، شرکت های هواپیمایی در واقع «هیچ نیازی به انجام پروازهای خالی و بدون مسافر در اروپا ندارند.»
نماینده فرودگاه های اروپا در این راستا از بندی موسوم به «عدم استفاده موجه از زمانهای پروازی» نام میبرد که پانزدهم دسامبر گذشته از سوی کمیسیون اروپا به قانون مرتبط به آن افزوده شده است.
در ادامه این بیانیه آمده است: «این ترتیبات قانونی نه تنها ممنوعیت های ساده سفر بلکه محدودیت های جابجایی، قرنطینه یا در شرایط در انزوا قرار گرفتن افراد را که بر اعتبار یا امکان انجام سفر یا درخواست سفر در مسیرهای خاص تاثیر میگذارد، در بر میگیرد.»
به عبارت دیگر، انجمن فرودگاه های اروپایی شرکت لوفت هانزا را به این بند قانونی ارجاع می دهد تا بواسطه آن بتوانند هواپیماهای خود را روی زمین نگه دارد و در عین حال جایگاهها و زمانهای پروازی را از دست ندهند.
گفتنی است که کمیسیون اروپا پانزدهم دسامبر علاوه بر بند قانونی یاد شده، رویه ای را به منظور بازگشت تدریجی آستانه رعایت زمان های پروازی به وضعیت قبل از همهگیری (رعایت ۸۰ درصدی) در نظر گرفته که قرار است در فاصله ماه های مارس تا اکتبر آینده با افزایش میزان آستانه از ۵۰ به ۶۴ درصد در پیش گرفته شود.